کد خبر: 981903
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
ترامپ برای انتخابات دنبال توافق در افغانستان است
دولت دونالد ترامپ در نظر دارد طی هفته آینده خروج تعداد ۴ هزار نظامی امریکایی را از افغانستان اعلام کند؛ اقدامی که گفته می‌شود نوعی امتیازدهی به طالبان برای رسیدن به توافق صلح است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در شرایطی که نمایندگان امریکا و طالبان برای رسیدن به توافق صلح گفتگو‌ها را از سر گرفته‌اند و به نظر می‌رسد، در آینده نزدیک به توافق نهایی دست پیدا کنند، امریکا نیز برای نشان دادن حسن نیت خود، در پی دادن امتیاز‌هایی به این گروه است. شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز، روز یک شنبه به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داد دولت امریکا با توجه به ازسرگیری مذاکرات خود با گروه طالبان در نظر دارد طی هفته آینده ۴ هزار نظامی را از افغانستان خارج کند، اما همچنان ۸ تا ۹ هزار نظامی خود را در این کشور نگه می‌دارد. مقام‌های امریکایی نگفته‌اند این خروج از چه زمانی آغاز می‌شود، اما تأکید کرده‌اند خروج مرحله به مرحله و ظرف چند ماه انجام می‌شود. پیش از این، مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح امریکا اعلام کرده بودند که واشنگتن در حال بررسی کاهش حضور نظامیان خود در افغانستان و تأکید بیشتر روی عملیات‌های ضد تروریستی است. بر اساس این گزارش، حتی احتمال می‌رود شماری از نظامیان خارج شده مجدداً در قالب چرخشی با شماری نیروی دیگر جایگزین شوند، حال آنکه این قضیه درباره سایرین صدق نخواهد کرد. هفته گذشته طالبان خبر داد که مذاکرات این گروه با امریکا در دوحه پایتخت قطر بعد از یک وقفه سه‌ماهه از سرگرفته شده است. به گزارش اسپوتنیک، یک منبع نزدیک به طالبان گفته است که هر دو طرف در مذاکرات‌شان در دوحه، درباره کاستن از خشونت‌ها و شرایط لازم برای شروع مذاکرات درونی بین گروه‌های افغانستانی (دولت کابل و طالبان) رایزنی کردند.

ژنرال امریکایی: دستوری نرسیده است
خروج احتمالی نیرو‌های امریکایی از افغانستان درحالی است که طالبان بار‌ها این مسئله را پیش شرط بازگشت به میز مذاکرات صلح اعلام کرده بود و رسانه‌ها تصمیم واشنگتن را امتیازی در چارچوب مذاکرات با طالبان ارزیابی کرده‌اند. طالبان و نمایندگان امریکا از سال گذشته مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را شروع کردند، اما سه ماه پیش و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به طور ناگهانی این مذاکرات را متوقف کرد.

خبر خروج امریکایی‌ها درحالی مطرح می‌شود که ژنرال اسکات میلر، فرماندهی نیرو‌های امریکایی در افغانستان اظهار داشت: «دستوری در این خصوص به نظامیان مستقر در افغانستان نرسیده است». به گزارش بی‌بی‌سی، این ژنرال امریکایی تأکید کرد: «آنان نسبت به مأموریت پشتیبانی حمایت قاطع با شرکای افغانستانی خود متعهد هستند و اطمینان دارند که افغانستان هیچ‌گاه پناهگاه امن برای تروریست‌هایی که منابع امریکا و متحدانش را تهدید کند، تبدیل نخواهد شد». امریکا در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد که بخش زیادی از این نیرو‌ها در همکاری با سایر اعضای ناتو مشغول آموزش، مشورت و همکاری با نیرو‌های امنیتی افغانستان هستند.

تصمیم ترامپ برای خروج هزاران نیرو از افغانستان درحالی است که دو سال پیش ترامپ در راستای راهبرد امنیتی واشنگتن، ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی جدید به افغانستان اعزام کرد. دو ماه پیش نیز دونالد ترامپ اعلام کرد که بخش زیادی از نیرو‌های این کشور را از افغانستان خارج می‌کند. همچنین دو هفته پیش ترامپ در سفری غیرمنتظره به افغانستان رفت و در پایگاه بگرام با نظامیان امریکایی دیدار و این مسئله را بار دیگر مطرح کرد. خروج از افغانستان یکی از شعار‌های انتخاباتی ترامپ بود و در آستانه یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تلاش می‌کند با توافق با طالبان و خروج بخشی از نیروهایش از افغانستان، برگ برنده‌ای در سیاست خارجی داشته باشد تا بتواند پیروزی خود را مسجل کند. با این حال، بسیاری از مقامات امریکا از برنامه خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان نگران هستند و معتقدند که این مسئله سبب قدرت‌گیری طالبان شده و ناامنی‌ها را تشدید می‌کند. بر اساس برآورد‌های سازمان‌های اطلاعاتی، امریکا و متحدانش در ۱۸ سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده‌اند، اما هیچ‌گونه دستاوردی در این کشور نداشته‌اند. ائتلاف ناتو در سال ۲۰۰۱ برای سرنگونی رژیم طالبان به افغانستان حمله کرد اکنون برای وارد کردن این گروه به ساختار قدرتی افغانستان با نمایندگان طالبان مذاکره می‌کند.

طالبان: امریکا توان پیروزی ندارد
تصمیم دولت امریکا برای خروج احتمالی ۴ هزار نیرو از افغانستان پس از آن انجام می‌شود که هفته گذشته رسانه‌های امریکایی اسناد محرمانه‌ای را از جنگ افغانستان منتشر کردند که نشان می‌داد مقامات کاخ سفید به مردم امریکا درباره میزان تلفات و هزینه‌های این کشور دروغ گفته‌اند. طالبان روز یک شنبه با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر پنهانکاری مقامات امریکایی درباره جنگ افغانستان گفت که تداوم جنگ هیچ منطقی ندارد و ژنرال‌های امریکایی نیز نمی‌توانند با راهبرد‌های نظامی پیروز این جنگ شوند. طالبان گفت: «اشغالگران و رسانه‌های آن‌ها از ۱۸ سال گذشته برای پنهان کردن و تحریف حقایق این کشور تلاش می‌کنند؛ آن‌ها در حالی‌که هیچ نشانه‌ای از موفقیت مشاهده نمی‌شد در رسانه‌ها خود را پیروز میدان می‌دانستند».

به گزارش خبرگزاری آوا، طالبان در وب‌سایت رسمی خود نوشت: «رسانه‌ها نیز در طول این سال‌ها برای موفقیت و پیروزی استراتژی امریکا در افغانستان تبلیغات و این طرز فکر را منتشر می‌کردند که پیروزی نظامی در افغانستان ممکن است». در ادامه این مطلب آمده است: «اشغال امریکا و تداوم جنگ در این کشور توجیه منطقی و قانونی ندارد، به حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان نیازی نیست و ژنرال‌های جنگ‌طلب امریکایی نمی‌توانند با طرح استراتژی‌های جنگی پیروز شوند». طالبان بار‌ها هشدار داده است تا زمانی که نیرو‌های خارجی در خاک افغانستان حضور داشته باشند، به جنگ علیه اشغالگران ادامه خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار