کد خبر: 981288
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
دبیر همایش علمی الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور در گفتگو با «جوان»:
همایشی در سه محور مقاله، مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود تا با به مشارکت کشیدن و حضور مردم در تمام عرصه‌ها نقش آنان را در رفع مشکلات محلات بالا برده و همدلی و اتحاد شهروندان در رفع معضلات عمومی را افزایش دهد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: در آخرین روز دی‌ماه تهران شاهد برگزاری همایش علمی با عنوان «الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور» خواهد بود. همایشی که برای نخستین بار از سوی معاونت دانش و پژوهش سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران و با همکاری قرارگاه شهید غلامی (رده کاربر) در سه محور مقاله، مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود تا با به مشارکت کشیدن و حضور مردم در تمام عرصه‌ها نقش آنان را در رفع مشکلات محلات بالا برده و همدلی و اتحاد شهروندان در رفع معضلات عمومی را افزایش دهد. با اینکه تا قبل از این اعلام شده بود پایان آذرماه آخرین زمان برای ارسال آثار به دبیرخانه این همایش علمی است، اما حالا و با توجه به درخواست شهروندان مهلت ارسال آثار در همه حوزه‌ها تا ۱۸ دی‌ماه تمدید شد تا فرصتی برای خلق آثار بهتر و ارزشمندتر به وجود آید. به همین بهانه به سراغ سرهنگ وحید حسن‌پور معاون دانش و پژوهش سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران رفتیم تا در جایگاه دبیر همایش علمی «الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور» گفت‌وگویی در خصوص زمان و نحوه برگزاری این همایش با وی داشته باشیم.

یکی از ویژگی‌های جوامع اسلامی این است که برای آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها در اجرای بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی خود اماکن و نهاد‌هایی دارند که قدمتش به صدر اسلام و همان روز‌های ایجاد حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) باز می‌گردد. مساجد یکی از این اماکن هستند که با سابقه هزار وچهارصد ساله، از جمله مهم‌ترین محل‌های حضور توده‌های مردم در هر عصری به شمار می‌آیند که با ایجاد زمینه برای فعالیت‌های جمعی داوطلبانه، می‌توانند نقش مؤثری در توسعه محله‌ای داشته باشند.
بر همین اساس حالا سپاه سیدالشهدا (ع) تهران در صدد است تا با برگزاری همایش علمی «الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور»، مشارکت و حضور مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها را در رفع مشکلات خودشان و به تبع آن بهبود شرایط محلات برجسته‌تر کرده و به واسطه این اقدام، مسئولان را به پاسخگویی به این مطالبات و انجام وظایفشان در برابر شهروندان ترغیب کند.

در همین رابطه معاون دانش و پژوهش سپاه سیدالشهدا (ع) با اشاره به همایش علمی و جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با موضوع «الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور» که در سی‌ام دی‌ماه برگزار خواهد شد، می‌گوید: این همایش برای اولین بار توسط معاونت دانش و پژوهش سپاه برگزار می‌شود که از علاقه‌مندان در حوزه مقاله‌نویسی، مستند ۱۰۰ ثانیه و شبکه اجتماعی دعوت و درخواست شده تا آثار خود را در بازه زمانی اعلام‌شده، به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

سرهنگ حسن‌پور با بیان اینکه در بخش مقالات، شرکت کنندگان می‌توانند مطالب خود را در هشت محور به دبیرخانه ارسال کنند در مورد عناوین محور‌ها تصریح می‌کند: علاقمندان می‌توانند در محور‌های «هویت و ماهیت محله اسلامی مبتنی بر آیات و روایات و دیدگاه‌های امامین انقلاب اسلامی»، «نقش و جایگاه خانواده، مسجد، بسیج و مدرسه در جامعه پردازی با هدف دست‌یابی به محله اسلامی»، «نقش، جایگاه و راهکار‌های مشارکت اقشار مختلف مردم در مدیریت پایا و پویا جهت رفع نیاز‌ها و حل مشکلات اساسی محله»، «شیوه‌های شناخت ظرفیت‌های محلات و راهکار‌ها و شیوه‌های مطالبه‌گری مردمی موفق با رویکرد حل مسائل و رفع نیاز محلات»، «شیوه‌های موفق کارآفرینی مبتنی بر ظرفیت‌های تولیدی در محله‌ها»، «راهکار‌های موفق ارتقای امنیت مردمی محلات در افق محله مردم‌پایه»، «مدل‌ها و راهکار‌های هم‌افزایی و همدلی مردم محل با هدف شبکه‌سازی، انسجام و ارتباط مؤثر مردم و مسئولان» و «بررسی و ارائه مدل‌ها و شیوه‌های مطالبه‌گری مردمی موفق با رویکرد حل مسائل و رفع نیاز محلات» مقالات را تهیه و به دبیرخانه ارسال کنند. دبیر همایش علمی «الگوی تحقق محله اسلامی مسجد محور» به بخش مستند ۱۰۰ ثانیه نیز اشاره کرده و در مورد محور‌های این بخش می‌گوید: «تهیه مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای از نیاز یک محله و مطالبه‌گری از مسئولان»، «تهیه مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای از نقش مسجد در برطرف کردن نیاز‌های محله اسلامی» و «تهیه مستند ۱۰۰ ثانیه از مشارکت و مطالبه مردمی مؤثر تا حصول نتیجه» از موضوعاتی است که انتظار داریم شرکت کنندگان آثار فاخری را برای اعتلای همکاری‌های محله‌ای خلق کنند.

به گفته این مسئول، «ایجاد موج رسانه‌ای و شبکه‌سازی در محله با مطالبه‌گری در فضای مجازی» و «راه‌اندازی کانال و گروه مؤثر در محله با تأکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی» نیز از محور‌های بخش شبکه‌های اجتماعی (سایبری) به شمار می‌آید.
حسن‌پور در مورد علت تمدید مهلت ارسال آثار می‌گوید: طی تماس‌های زیادی که با برگزارکنندگان این همایش علمی صورت گرفت، شهروندان به خاطر ساخت فیلم‌ها و تهیه مقالات پرمحتوا درخواست زمان بیشتری کردند. به همین خاطر بعد از جلسات متعدد تصمیم بر این شد تا مهلت ارسال آثار در همه بخش‌ها تا تاریخ ۱۸ دیماه تمدید شود. البته لازم به ذکر است تا این تاریخ باید آثار به طور کامل ارسال شوند یعنی در حوزه مقالات، چکیده مقالات به همراه کل آن و فیلم‌ها نیز با نسخه اصلی به دبیرخانه برسند.

دبیر همایش ادامه می‌دهد: بعد از پایان وقت اداری ۸۱ دی‌ماه، در تاریخ‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ دی، آثار مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند و در نهایت در ۳۰ دی‌ماه نیز شاهد برگزاری این همایش علمی و جشنواره خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تماس‌های گرفته شده جهت درخواست تمدید مهلت ارسال آثار بیشتر از طرف دانشگاه‌های شهرستان‌های تهران و محلاتی که این طرح در آن‌ها در حال اجراست، بوده، به آثاری که تاکنون به دبیرخانه رسیده‌اند نیز اشاره کرده و می‌گوید: ۱۵ مقاله، ۳ شبکه اجتماعی و ۴ مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای به دبیرخانه ارسال شده و با توجه به تعداد تماس‌هایی که درخواست مهلت داشته‌اند، فکر می‌کنیم باید منتظر رسیدن بیش از ۱۰۰ اثر در حوزه‌های مختلف باشیم.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه آثار باید به آدرس شهر ری، میدان نماز، خیابان امام حسین (ع)، معاونت دانش و پژوهش سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) یا sotdanesh@gmail.com ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به سایت sot. basij.ir مراجعه کرد در مورد جوایز می‌گوید: در هر حوزه نفرات اول تا سوم، مبلغ ۲ میلیون تومان کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، نفرات چهارم تا ششم مبلغ یک میلیون تومان کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و نفرات هفتم تا نهم نیز مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هدیه نقدی دریافت می‌کنند. این جوایز برای هر بخش جداگانه بوده و در مجموع از ۲۷ نفر تقدیر به عمل خواهد آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار