کد خبر: 975515
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
در شرایطی که اقداماتی به منظور تحقق صلح در سوریه پیگیری می‌شود، رئیس‌جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای انجام عملیات نظامی در سوریه خبر داده است؛ اظهاراتی که به زعم وزیر دفاع روسیه، اجرایی شدن تفاهنامه‌ای را که به تازگی میان این کشور و ترکیه درباره سوریه به امضا رسیده است، دشوار می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چند روز پس از اینکه ترکیه عملیات چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در جریان نشستی در شهر سوچی تفاهمنامه‌ای را امضا کردند. با این حال، اردوغان دیروز گفت که اگر لازم شود، منطقه امن را گسترش خواهد داد. وی در ادامه با اشاره به آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید علیه کرد‌ها در سوریه، گفت: «اگر لازم شود مساحت منطقه امن در سوریه را گسترش خواهیم داد. ما این حق را به خود می‌دهیم که در صورت عدم خروج تروریست‌ها از عمق ۳۰کیلومتری یا تداوم حملات تروریستی از اینجا و آنجا، خود عملیات نظامی انجام دهیم.» به‌رغم اظهارات رئیس‌جمهور، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از آغاز قریب‌الوقوع گشت‌زنی‌های مشترک کشورش با روسیه در شمال سوریه سخن گفته است. به این گشت‌زنی‌ها در دیدار اخیر اردوغان و پوتین اشاره شده بود.

به موازات این اظهارات اردوغان، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهار شنبه در دیدار با «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان به تفاهمنامه یاد شده اشاره کرد و گفت: «تفاهمنامه‌ای که میان روسیه و ترکیه درباره سوریه به امضای پوتین و اردوغان رسیده است، به راحتی اجرا نمی‌شود.» وی در عین حال گفت که به‌رغم ساده نبودن اجرا، این تفاهمنامه به طور حتم تنها راه برقراری صلح و حفظ حق حاکمیت سوریه است.

اردوغان در حالی همچنان از امکان اقدام نظامی سخن می‌گوید که تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه همچنان در دست پیگیری است و محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه سه شنبه شب، پس از برگزاری نشست سه‌جانبه در ژنو در قالب بیانیه‌ای در شش بند، با تأکید بر اینکه راه‌حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، اعلام کردند کار کمیته قانون اساسی باید با تعامل سازنده و بدون دخالت و تحمیل جدول‌های زمان‌بندی خارجی صورت گیرد.

بهره‌برداری بدون مجوز غیرقانونی است
لاوروف در پایان نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران در ژنو به حضور امریکا در سوریه و چشم طمع واشنگتن به منابع نفتی سوریه هم اشاره کرد و گفت: «اقدامات امریکا در سوریه با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. امریکا و اعضای ائتلاف به صورت غیرقانونی در سوریه هستند. باقی ماندن نیرو‌های امریکایی بعد از اعلام عقب‌نشینی از سوریه برای حفاظت از میادین نفتی در برابر داعش صرفاً بهانه است. هرگونه بهره‌برداری از منابع طبیعی یک کشور دارای حاکمیت بدون موافقت آن غیرقانونی است. ما از این موضع حمایت می‌کنیم.» محمد جیرودی، مدیر اداره برنامه ریزی و همکاری بین المللی وزارت نفت سوریه هم تأکید کرده است که تحریم‌های غربی علیه بخش نفت سوریه، اقدامی جنگی محسوب می‌شود. وی گفت: «این اقدامات مانع آن می‌شود که مردم سوریه بتوانند نیاز‌های خود را برآورده کنند. تولید نفت در سوریه به ۲۴هزار بشکه می‌رسد و این بخش بسیار کمی از منابع نفتی ما است. ما تمام اقدامات لازم را برای بازسازی پالایشگاه‌ها اتخاذ کرده‌ایم. حملات ائتلاف امریکا علیه زیرساخت‌های نفتی سوریه باعث شده روند بازسازی آن‌ها به طول انجامد.»

تا زمانی که سوریه بخواهد، در این کشور می‌مانیم
ظریف در کنفرانس خبری با همتایان روسی و ترکیه‌ای خود، گفت: «ملت سوریه درطول هشت سال گذشته از عدم توافق رنج می‌برد و ما تأکید کرده بودیم که هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد. نشست کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند است که سختی‌هایی به همراه خواهد داشت و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی، آغاز روند سیاسی در سوریه است.»

وی افزود: «ضمانت‌کنندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند کمیته قانون اساسی سوریه را نیز تضمین کنند. ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت و ملت سوریه این را بخواهد در آنجا باقی خواهیم ماند.» ظریف هم به موضوع بهره‌برداری امریکایی‌ها از منابع نفتی اشاره کرد و گفت: «دست کم ترامپ درباره باقی ماندن نیرو‌های امریکایی در سوریه برای محافظت از میدان‌های نفتی صادقانه حرف زده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار