کد خبر: 974852
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
گفت‌وگوی «جوان» با مدیرکل اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان
فاضلابی که هر روز به کارون می‌ریزد برای سلامتی انسال به شدت خطرناک است و می‌تواند باعث شیوع انواع بیماری‌های میکروبی شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: در شرایطی کارون به عنوان تأمین کننده بخشی از منابع آبی مورد نیاز کشاورزی و محلی و همچنین صیادی شناخته می‌شود که طی سال‌های اخیر اخبار زیادی درباره آلوده شدن آن منتشر شده است. آخرین خبر هم مربوط به چند روز پیش بود که برخی از کارشناسان مدعی شده بودند تمام فاضلابی که به کارون می‌ریزد تصفیه نشده است. به همین خاطر به سراغ محمدجواد اشرفی، مدیرکل اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان رفتیم تا از صحت و سقم این خبر مطلع شویم:

بر اساس گفته‌های کارشناسان ۴۰ درصد از فاضلابی که هر روز به کارون می‌ریزد تصفیه نشده است، چقدر این خبر صحت دارد؟
این رقم درستی نیست و در کمال تأسف باید بگویم تمام فاضلابی که هر روز به رودخانه کارون می‌‎ریزد تصفیه نشده است.

می‌توانید بگویید چند مترمکعب فاضلاب روزانه به این رودخانه می‌ریزد؟‌
نمی‌توان رقم دقیقی برای حجم فاضلابی که هر روز به رودخانه می‌ریزد مشخص کرد، اما حتماً حجم قابل توجهی است.

این فاضلابی که به کارون می‌ریزد چه مخاطراتی را برای منابع آبی و آبزیان به همراه دارد؟
فاضلابی که هر روز به کارون می‌ریزد برای سلامتی انسال به شدت خطرناک است و می‌تواند باعث شیوع انواع بیماری‌های میکروبی شود. بخصوص که بخشی از آن نیز فاضلاب بیمارستانی است. البته حجم فاضلاب بیمارستانی به نسبت فاضلاب شهری خیلی کمتر است، اما به هر حال بیمارستان‌هایی هم هستند که مستقیم فاضلاب تصفیه نشده‌شان را به کارون منتقل می‌کنند.

از این منابع آبی در چه بخش‌هایی استفاده می‌شود؟
خوشبختانه از آب کارون برای شرب مردم در مناطق پایین دست خیلی کم استفاده می‌شود و عمده مصرف آن در بخش کشاورزی است. ما می‌دانیم مواد موجود در فاضلاب‌ها که وارد آب کارون می‌شود، روی انواع آبزیان اثرات بسیار منفی می‌گذارد، چون حاوی انواع فلزات سنگین است و خطرناک‌تر اینکه این فلزات سنگین با همین چرخه وارد بدن انسان‌ها هم می‌شوند.

اهواز برنامه‌ای برای احداث تصفیه‌خانه ندارد؟
برنامه‌هایی از قبل وجود داشته است و الان هم در این شهر سیستم تصفیه فاضلاب وجود دارد. این سیستم در شرق اهواز قرار دارد و حدود شش ماه پیش افتتاح شد که یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های خاورمیانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز است. با این حال اکنون فقط ۲۰ هزار متر مکعب این تصفیه خانه فعال است و مابقی آن غیرفعال و هنوز در حال تکمیل شدن است.

با توجه به اینکه به تازگی تصفیه‌خانه فاضلاب در اهواز احداث شده است، یعنی تا امروز تمام فاضلاب وارد کارون می‌شد؟
بله. سالیان سال است این فاضلاب به این نحو به کارون می‌ریزد و الان هم فاضلاب شهر به طور کامل برای تصفیه به سمت تصفیه‌خانه‌ها هدایت نمی‌شود. بنابر این بخش عمده فاضلاب به طور مستقیم وارد رودخانه می‌شود. شرکت آب و فاضلاب نیز به لحاظ مشکلات مالی که داشته با توجه به هزینه‌بر بودن احداث شبکه‌های فاضلاب و انتقالشان به تصفیه‌خانه‌ها نتوانسته است این منابع آلوده را جمع‌آوری کند. ما هم به عنوان اداره حفاظت محیط‌زیست این موضوع را همیشه پیگیری می‌کنیم و امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

در صورت بهره‌برداری کامل از تصفیه خانه‌ای که اشاره کردید، چند درصد از مشکلات این بخش برطرف می‌شود؟
درصورت بهر‌ه‌برداری کامل از این تصفیه خانه بالغ بر ۹۰ درصد از فاضلاب شرق اهواز تصفیه خواهد شد.

قبل‌تر از سوی کارشناسان عنوان شده بود که از ۱۳ بیمارستان اهواز شش بیمارستان فاضلاب‌هایشان را بدون تصفیه به کارون می‌ریزند، چقدر این موضوع صحت دارد؟
دو بیمارستان که کلا متعلق به اهواز نیستند و بسیار کوچک هستند. سیستم تصفیه چهار بیمارستان نیز در حال تعمیر است. مابقی بیمارستان‌ها هم بر اساس نمونه‌برداری که انجام دادیم فاکتور‌های میکروبی‌شان با استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست مطابقت نداشته است. بر همین اساس تمام فاضلاب‌های بیمارستانی که به کارون می‌ریزند آلوده هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار