کد خبر: 964771
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
بارش‌های شدید سیل آسای فروردین ماه سال‌جاری در برخی از استان‌های کشور از جمله لرستان موجب شد تا به ۴۹ روستا و ۷۲ هزار واحد مسکونی این استان خسارات زیادی وارد شود. چند روز پس از امداد‌رسانی ارتش، سپاه و بسیج و فروکش‌کردن سیل کار باز‌سازی واحد‌های تخریبی و آسیب دیده آغاز شد.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: بارش‌های شدید سیل آسای فروردین ماه سال‌جاری در برخی از استان‌های کشور از جمله لرستان موجب شد تا به ۴۹ روستا و ۷۲ هزار واحد مسکونی این استان خسارات زیادی وارد شود. چند روز پس از امداد‌رسانی ارتش، سپاه و بسیج و فروکش‌کردن سیل کار باز‌سازی واحد‌های تخریبی و آسیب دیده آغاز شد. حالا با گذشت حدود چهار ماه از این پیشامد، خبر‌ها حکایت از آن دارد که کار تعمیر ۲۸۰۰ واحد مسکونی در شهر سیل‌زده پلدختر که به بنیاد مسکن استان اصفهان واگذار شده بود به اتمام رسیده است. این در حالی است که فرمانده سپاه لرستان نیز با اشاره به اینکه سپاه نیز بخشی از واحد‌های مسکونی سیل‌زدگان استان را تکمیل‌کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهد، اعلام کرد: «طبق دستور رئیس سازمان بسیج مستضعفان بازسازی واحد‌های تعمیری تا پایان شهریورماه باید به پایان برسد.»

آمار‌ها نشان می‌دهد بر اثر جاری شدن سیل در استان لرستان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به شهرستان پلدختر خسارت وارد شد که از این میزان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، ۶۵ میلیارد تومان به شبکه‌های برق و علاوه بر آن موجب جابه‌جایی ۱۵ روستای این منطقه شد. این میزان خسارت به اندازه‌ای شدید بود که علاوه بر سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در استان، برخی از مناطق کشور برای ساخت وساز خرابی‌ها در این شهرستان مأموریت ویژه یافتند که می‌توان به سپاه لرستان و زیر مجموعه‌های آن و بنیاد مسکن اصفهان اشاره کرد.

از امداد‌رسانی تا ساخت مسکن در مناطق سیل‌زده

پس از جاری شدن سیل در فرودرین ماه سال‌جاری نیرو‌های زمینی، دریایی، هوا فضا و بسیج قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و معاونت‌های پشتیبانی مانند لجستیک، بهداری و نیروی انسانی سپاه به طور مداوم، مشغول امدادرسانی و کمک به هموطنان در استان‌های سیل‌زده شدند. با پایان امداد‌رسانی‌ها بود که کار ساخت و ساز آغاز شد و سپاه و زیر مجموعه‌های آن مأموریت یافتند تا پروژه‌هایی که به آن‌ها محول شده بود را تکمیل کنند. روز گذشته بود که فرمانده سپاه لرستان با اشاره به اینکه سپاه واحد‌های مسکونی سیل‌زدگان این استان را تکمیل‌کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهد، اعلام کرد: «طبق دستور رئیس سازمان بسیج مستضعفان بازسازی واحد‌های تعمیری تا پایان شهریورماه باید به پایان برسد.»

سردار مرتضی کشکولی افزود: «در حال حاضر هفت سپاه معین در شهر‌های مختلف لرستان از جمله سپاه قزوین در شهرستان دلفان، سپاه قم در شهر چگنی، سپاه تهران در مورانی، خرسدر و چم‌گرداب، سپاه سمنان در چم‌مهر و سپاه اردبیل در بخش معمولان در حال ساخت‌وساز و ترمیم واحد‌های مسکونی سیل‌زدگان هستند.»

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان با اشاره به تأکید رئیس سازمان بسیج مستضعفان مبنی بر بازسازی واحد‌های تعمیری تا پایان شهریور ادامه داد: «کار ساخت تا هفته بسیج به پایان خواهد رسید.» به گفته وی، قرار است در روستای چم‌گرداب ۸۵ واحد ساخته شود که مشکل زمین وجود دارد و بنیاد مسکن هنوز مشکل را برطرف نکرده، و در روستا‌های مورانی و خرسدر کار ساخت‌وساز پیشرفت خوبی دارد، سپاه استان لرستان در تمام شهرستان‌ها سهمیه ساخت‌وساز دارد و کار بازسازی ۳۵۰ واحد به سپاه لرستان واگذار شده است، بناست تا آذرماه کار ساخت‌وساز‌ها به پایان برسد و تحویل مردم داده شود. این اظهارات در حالی است که با وجود اینکه قرار بود سپاه لرستان طبق توافق با بنیاد مسکن استان اصفهان تمامی واحد‌هایی را که به آن‌ها محول شده بود را بسازد آما فعلاً تنها بر سر ساخت ۳۳ واحد توافق شده که بناست در جلسات بعدی و بعد از رسیدن به یک نتیجه و جمع‌بندی، سپاه اصفهان کار ساخت‌وساز را شروع کند.

پایان مأموریت بنیاد مسکن اصفهان

یکی از سازمان‌هایی که مأموریت پیدا کرد تا برای مردم لرستان خصوصاً پلدختری‌ها اقدام به ساخت و تعمیرخانه کند بنیاد مسکن اصفهان بود. سرانجام با گذشت چندماه از آغاز باز‌سازی‌ها، مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان اینکه کار تعمیرات ۲۸۰۰واحد مسکونی در شهر سیل‌زده پلدختر تمام شده است، اعلام کرد: «۱۴۵ واحد مسکونی به سبب اینکه در حریم رودخانه کشکان قرار دارد، باید جابه‌جا شود.» چندروز پس از فروکش کردن سیل در لرستان بنیاد مسکن استان اصفهان به‌عنوان ستاد معین در شهر پلدختر و روستا‌های بخش مرکزی انتخاب شد این مهم موجب شد تا نیرو‌های آن از روز ۱۳ فروردین در شهر سیل‌زده پلدختر مستقر شده و با کمک مردم، نیرو‌های جهادی، سپاه و ارتش با استفاده از ۱۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین حدود دو ماه به لایروبی خانه مردم و شهر پلدختر که ۳۰ هکتار بود بپردازد.

این در حالی بود که همزمان با لایروبی پلدختر، کارشناسان بنیاد مسکن ارزیابی ۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری را انجام دادند، و حتی هزار و ۲۰۰ مستأجری که در منازل مسکونی و تجاری حضور داشتند، هم ارزیابی شدند.
غلام‌حسین خانی مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان اینکه کار تعمیرات ۲ هزار ۸۰۰ واحد مسکونی با تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره‌ای که پرداخت شد توسط مردم شروع شده است، گفت: «تاکنون حدود ۸۵ درصد واحد‌های تعمیری، تجاری و مسکونی شهر پلدختر تمام شده است.» بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۲ هزار و ۹۲۵ واحد تجاری و مسکونی تعمیری در شهرپلدختر و روستا‌ها وجود داشت که ۲ هزار ۲۹۴ واحد تسهیلات خود را دریافت کردند و در حال انجام تعمیرات بوده یا تعمیرات آن‌ها به پایان رسیده است. در شهر پلدختر نزدیک ۴۰۰ واحد مسکونی که در حاشیه رودخانه کشکان قرار داشت در جریان جاری شدن سیل تخریب شد؛ لذا راه و شهرسازی و سازمان ملی مسکن، با خرید زمین و واگذاری آن به بنیاد مسکن موجب شده تا صاحبان ۱۴۵ واحد که در حریم رودخانه یا در حریم ۲۰ متری دیوار ساحلی قرار داشتند جابه‌جای شوند.

سایر اقدامات بنیاد مسکن اصفهان

آواربرداری و تخریب، صدور پروانه ساخت، نظارت و تهیه نقشه و ساخت ۱۴۰ واحد مسکونی در یک زمین چهار هکتاری، ساخت پل برای روستاییان، اهدای ۱۸ هکتار زمین برای ساخت خانه‌های سیل‌زدگان روستا‌های چم‌مهر، بابازید، خرسدر علیا و مورانی با کمک مردم و نیرو‌های بسیجی، بازسازی دیوار ساحلی در دو روستای بابازید و چم‌مهر به کمک وزارت نیرو، از جمله اقداماتی بود که از سوی بنیاد مسکن اصفهان انجام گرفت. این در حالی است که به گفته مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، در ستاد سیل به واحد‌های مسکونی که مالک خانه مشخص است تسهیلات داده می‌شود و علاوه بر آن به خانوار‌های فرعی که در روستا‌ها زمین داشته باشند؛ مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام و مصالح ارزان‌قیمت داده می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار