کد خبر: 963918
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
هرمزگان از جمله استان‌هایی است که با یک مدیریت درست می‌تواند بر بسیاری از کمبود‌ها و مشکلاتش فائق آید. استانی جنوبی در جوار خلیج فارس و دریای عمان که به واسطه دسترسی به آب دریا از ظرفیت‌های زیادی بهره‌مند است.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ هرمزگان از جمله استان‌هایی است که با یک مدیریت درست می‌تواند بر بسیاری از کمبود‌ها و مشکلاتش فائق آید. استانی جنوبی در جوار خلیج فارس و دریای عمان که به واسطه دسترسی به آب دریا از ظرفیت‌های زیادی بهره‌مند است. بر همین اساس حالا کار‌های خوبی در حال شکل‌گیری است. به‌طوری که استاندار هرمزگان از اختصاص آب سد استقلال میناب برای رونق کشاورزی خبر داده و دبیر جشنواره شکرگزاری انبه میناب نیز گفته شرق هرمزگان به عنوان پایلوت گردشگری آئینی مطرح خواهد شد؛ و خبر بهتر اینکه معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات هرمزگان از راه‌اندازی ۱۱ مزرعه پرورش ماهی خاویاری در هرمزگان از ابتدای سال تاکنون خبر داده است.

اساس میناب با آب شکل گرفته و با همین نگاه موفق شدیم رویکرد وزارت نیرو را از آب سد استقلال برای تأمین شرب منطقه کم کنیم و به هر میزانی که آب از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین شود به همان میزان نیز از استفاده سد استقلال برای تأمین شرب کاسته خواهد شد.

این‌ها بخشی از حرف‌های استاندار هرمزگان است که در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل با اشاره به سرود، موسیقی، لباس و گویش محلی مردم میناب، گفت: «این موارد نشان‌دهنده یک منطقه با قدمت هزاران سال زندگی و فعالیت به‌عنوان دروازه مکران با وجود نخبگان فراوان است.» فریدون همتی با اشاره به سفر‌های رئیس‌جمهور به این استان و برگزاری جلسات متعدد با وزارت نیرو در خصوص حق‌آبه سد‌های استقلال و سرنی گفت: «به دنبال آن هستیم که بتوانیم آب سد‌های میناب را از شرب شهر‌ها قطع نموده و از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین نماییم و آب ذخیره‌شده در پشت سد‌های استقلال و سرنی نیز صرفاً برای کشاورزی منطقه استفاده شود.»
وی ادامه داد: «اساس میناب با آب شکل گرفته و با همین نگاه موفق شدیم رویکرد وزارت نیرو را از آب سد استقلال برای تأمین شرب منطقه کم کنیم و به هر میزانی که آب از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین شود به همان میزان نیز از استفاده سد استقلال برای تأمین شرب کاسته خواهد شد. بر همین اساس تا پایان دولت قطعاً و به‌طور کامل آب شرب را از سد استقلال قطع می‌کنیم و این آب برای کشاورزی منطقه خصوصاً کشت‌های خارج از فصل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
 
میناب، مرکز گردشگری آئینی منطقه

وقتی کشاورزان مطمئن می‌شوند که آب کافی برای کشت و کار دارند خیالشان راحت می‌شود و حالا می‌توانند ادعا کنند که استان هرمزگان به طور عام و شهرستان میناب به طور خاص این ظرفیت را دارد که به عنوان مرکز گردشگری آئینی منطقه مطرح شود. این درخواست دبیر اجرایی هفتمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل میناب است که می‌خواهد شرق هرمزگان با محوریت شهر میناب به عنوان پایلوت گردشگری آئینی در کشور مطرح شود. وحید مکی‌زاده گفت: «غفلت از سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌های نمادین باعث شده ما از معدود کشور‌هایی باشیم که بعد از گذشت یک قرن همچنان سؤال توسعه پایدار در کشورمان بدون پاسخ مانده است.» وی با اشاره به جایگاه جشنواره‌های آئینی در چالش تورم امروز جامعه افزود: «به سرمایه‌های نمادین بایستی با رویکرد اقتصاد محور در راستای خلق ثروت به آن نگاه شود. هدف ما از برگزاری این جشنواره پرداختن به بحث گردشگری است، اما نه گردشگری منفصل که تنها اتکا آن به اقلیم و جاذبه‌های جغرافیایی است.» مکی‌زاده با پیشنهاد برگزاری هفته گردشگری آئینی در شرق هرمزگان عنوان کرد: «برگزاری هفته گردشگری آئینی شهرستان میناب و شرق هرمزگان با محوریت جاذبه‌های آئینی و فرهنگی می‌تواند در توسعه سواحل مکران و گردشگری نقش بسزایی داشته باشد.» حالا اگر حرف‌های معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات هرمزگان را که از راه‌اندازی ۱۱ مزرعه پرورش ماهی خاویاری در سال‌جاری در این استان خبر می‌دهد را در کنار مطالب فوق قرار دهیم می‌بینیم که هرمزگان می‌تواند روز‌های خوشی را برای آینده‌اش متصور شود. البته به شرطی که مسئولانش حرف‌هایشان را عملی کرده و با اتمام همایش و جشنواره و سمینار، وعده‌هایشان فراموش نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار