کد خبر: 961716
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸
حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های گیلان در معرض تهدید
سنبل آبی، این گیاه بومی امریکای جنوبی که به سرعت در رشد، جذب فلزات سنگین و کاهش اکسیژن در منابع آبی شهرت دارد، این روز‌ها مهمان ناخوانده تالاب‌ها و رودخانه‌های استان گیلان شده است.
سرويس ايران جوان آنلاين: سنبل آبی، این گیاه بومی امریکای جنوبی که به سرعت در رشد، جذب فلزات سنگین و کاهش اکسیژن در منابع آبی شهرت دارد، این روز‌ها مهمان ناخوانده تالاب‌ها و رودخانه‌های استان گیلان شده است. گیاهی که با شرایط زیستی جانداران و محیط‌زیستی استان همخوانی ندارد و منجر به خطر افتادن حیات بسیاری از موجودات شده است. از همین رو کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست بر ضرورت مقابله با گسترش سنبل آبی تأکید دارند. گیاهی که با افزایش روزانه دما جهنده‌تر و کشنده‌تر از قبل شده است.

سنبل یا ارکیده آبی، گیاهی آبزی و شناور از خانواده غلافیان بومی مناطق گرمسیری امریکای جنوبی است که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند و در خارج از زیستگاه خود به عنوان گیاهی مهاجم شناخته می‌شود. از همین رو با توجه به سرعت تکثیر این گیاه در آب‌های شیرین کشور‌های مختلف کارشناسان محیط‌زیست سازمان ملل متحد، این گیاه را به عنوان مهم‌ترین گیاه مهاجم آبزی دنیا معرفی می‌کنند که تنوع زیستی بسیاری از کشور‌های دنیا را به خطر انداخته است. این گیاه با برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متری که به اندازه یک متر در ارتفاع بالا‌تر از سطح آب رشد می‌کند، دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه و ساقه راست است و ۸ تا ۱۵ گل جذاب برای هر رهگذری به نمایش می‌گذارد. همین موضوع باعث جلب شدن توجه مردم و گسترش آن در مناطق مختلف می‌شود. اتفاقی که سا‌ل‌ها پیش در استان گیلان هم رخ داد و منجر به ورود سنبل آبی به تالاب و رودخانه‌های استان از جمله تالاب بین‌المللی انزلی، تالاب عینک رشت و چند آب‌بندان دیگر گیلان شد. از همین رو حیات جانداران به خطر افتاده است و دوستداران محیط‌ زیستی هم خواستار این هستند که هرچه سریع‌تر تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

محیط‌ زیست گیلان در خطر

همان‌طور که گفته شد، سنبل آبی در محیط‌زیست آبی گیلان به وفور دیده می‌شود، در این خصوص معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به خطرات گسترش سنبل آبی می‌گوید: «متأسفانه فرارسیدن فصل گرما و سرعت جریانات آبی، رشد و گسترش سنبل آبی را با سرعت بیشتری در استان همراه کرده است.» منصور سربازی با اشاره به اینکه برای مقابله اصولی با سنبل آبی در گیلان برنامه‌ریزی منسجم باید انجام شود، از روسای محیط‌ زیست شهرستان‌ها خواست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این گونه مهاجم در شهرستان خود پیشنهادات و راهکار‌های عملی ارائه کنند. این مقام مسئول تأکید می‌کند: «هرگونه موانعی که موجب کندشدن مبارزه با سنبل آبی در منابع استان می‌شود باید برداشته شود و با توجه به امکانات موجود برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.» وی ادامه می‌دهد: «برای کاهش جمعیت این گونه گیاهی مهاجم، با استانداری، پدافند غیرعامل، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌های اجرایی برای همکاری در عملیات مبارزه هماهنگی شده است.» معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه آگاه‌سازی مردم از وضعیت تهاجمی گیاه و خساراتی که متوجه تالاب خواهد شد بسیار ضروری است و در این خصوص می‌گوید: «سنبل آبی گونه بیگانه است و به علت سرعت بالای تکثیر و گسترش آلودگی توسعه اقتصادی و رفاه انسان را تهدید می‌کند و با جذب زیاد عناصر غذایی و نور در رودخانه‌ها به توده حجیم و متراکم تبدیل و با کاهش اکسیژن و نور و جذب فلزات سنگین و ترشح ترکیبات سمی باعث نابودی موجودات زنده می‌شود.» البته به‌رغم اینکه گسترش سنبل آبی در محیط‌زیست استان گیلان نگران کننده عنوان می‌شود، اما تنها خطری نیست که منابع استانی را تهدید می‌کند. گفته می‌شود که در کنار سنبل آبی ورود فاضلاب ۲۳۰ روستا به تالاب‌ها به‌خصوص تالاب انزلی به مشکلی بزرگ برای استان تبدیل شده که نیاز است با برنامه‌ریزی متولیان تمام این عوامل که به نابودی محیط‌زیست منتهی می‌شوند برطرف شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار