بررسی مصوبه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در خصوص راه آهن میانه - تبریز به عنوان دستور کار اعضا شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.
محمد اشرف نیا رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه گفت: نظر شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر حذف ایستگاه باسمنج و حرکت قطار بصورت زیر سطحی در داخل شهر تبریز، توسط کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک پیگیری شده است.
وی ادامه داد: خواسته شورا برای راه آهن میانه به تبریز، احداث ایستگاه خاوران، ایستگاه ترمینال و حرکت زیر سطحی قطار در داخل شده تبریز است و درخواست شده است خاکریزی در داخل شهر انجام نشود و پروژه بصورت پل انجام شود، در قسمت هایی طول پل ها به بیش از یک کیلومتر میرسد.
عبدالله تقی پور نیز در این باره گفت: در سال ۸۹ به عنوان مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز در خصوص این راه آهن نامهای به مهندس اشرف نیا معاون عمرانی وقت استانداری آذربایجان شرقی نوشته و در این نامه بر مشکلات موجود این راه آهن تاکید کردم.
وی ادامه داد: سئوال اینجاست که چرا جوادیه دومی در تبریز میسازیم؟
تقی پور افزود: نظر به اهمیت پروژه، توسعه و گسترش شهر تبریز از سمت شرق لزوم بازنگری در محل ایستگاه راه آهن در طرح فعلی و انتقال آن به قسمت های شرقی تر تبریز ضروری بنظر میرسد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با توجه به توسعه شهر تبریز در ضلع جنوبی اتوبان و احداث پارک کوهستان، احداث مسیر راه آهن در کنار اتوبان و در ترازی بالاتر از آن باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین مجاور و آلودگیهای صوتی و بصری خواهد شد.
تقی پور خاطر نشان کرد: مقرر است قطار از تبریز به سمت تهران حرکت کند و تهران در شرق تبریز قرار دارد، لذا ایستگاه خاوران کافی است و تمام شریان های ارتباطی به ایستگاه خاوران وجود دارد و علت ادامه این خط به راه آهن لزومی ندارد.
وی تاکید کرد: اگر قرار است این خط آهن به خط اروپا متصل شود می تواند از دامنههای سهند و در ایلخچی به این ریتگ متصل شود.
سونیا اندیش نیز ضمن اعلام اینکه از حساسیت شورا به مسئله راه آهن تشکر میکنم، خاطرنشان کرد: با توجه به نقشه ها، توسعه تبریز از طرف ایستگاه راه آهن و غرب تبریز کاملا متوقف شده است.
وی ادامه داد: موضوع دوم در غرب تبریز موضوع عدم انتقال گمرک تبریز است که جاده داخل شهری به جاده ترانزیتی تبدیل شده است و خوشبختانه گمرک تبریز آمادگی انتقال از این مسیر را دارد.
اندیش ادامه داد: پیشنهاد میشود ایستگاه موجود بصورت تالار و موزه نگهداری شود و ایستگاه جدیدی در سمت ایلخچی احداث شود.
شهین باهر شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد خانم مهندس اندیش بسیار مهم است، ولی پیشنهاد مهندس تقی پور نیز حایز اهمیت است.
وی ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی مجبور است خط آهن را به ایستگاه موجود تبریز متصل کند و اصرار داریم در خاوران اتفاق بیفتد و ایستگاه در این منطقه احداث شود که این امر بسیار مهم و ضروری است.
شهین باهر افزود: اینکه ایستگاه در ایل گلی احداث شود عملا امکان پذیر نیست چراکه بحث تملک در این منطقه بسیار مشکل و هزینه بر است.
وی خاطر نشان کرد: احداث ایستگاه در ترمینال حداقل ۲۰۰ میلیارد هزینه دارد و شهرداری ایستگاه را بصورت رایگان در اختیار راه آهن قرار می دهد و در این نقطه از شهر حمل و نقل ترکیبی نیز اتفاق خواهد افتاد.
شهردار تبریز گفت: متاسفانه وزیر محترم بدون توجه به صحبت های شهرداری و استانداری صحبت های کارشناسی که در تهران مستقر است و هیچ اطلاعاتی از تبریز را ندارد را قبول میکند.