کد خبر: 952902
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲
بعد از ۲۰ سال و با وعده ۳ رئیس‌جمهور
۲۰ سال است که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه کلنگ‌زنی شده است. طرحی که تاکنون سه رئیس‌جمهور مختلف را به خود دیده و هنوز صدای سوت حرکت قطار به گوش نرسیده است.
سرويس ايران جوان آنلاين: ۲۰ سال است که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه کلنگ‌زنی شده است. طرحی که تاکنون سه رئیس‌جمهور مختلف را به خود دیده و هنوز صدای سوت حرکت قطار به گوش نرسیده است. پروژه‌ای که قرار بود همین اردیبهشت ماه جاری افتتاح شود و ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، با حمل حجم قابل توجهی از کالا رونق تولید و توسعه اقتصادی را برای مردم استان به ارمغان بیاورد. با این حال چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این موضوع که راه‌آهن تبریز- میانه تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد از تعویقی دیگر برای این طرح ملی پرده بر می‌دارد.

سال ۱۳۷۹ بود که مراحل اولیه پروژه راه‌آهن تبریز- میانه با حضور مسئولان استانی وقت با انجام کلنگ‌زنی آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون به جای فرا رسیدن زمان افتتاح پروژه هر بار متولیان از تعویقی طولانی خبر دادند. طرحی که قرار بود ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، حجم قابل توجهی از کالا را جابه‌جا کند و رونق اقتصادی را برای استان و شهر تبریز به ارمغان بیاورد. آخرین وعده افتتاح هم همین اردیبهشت ماه جاری بود که چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به جای اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه از تعویق دوباره آن تا پایان سال‌جاری خبر داد. جواد رحمتی در مصاحبه‌های خبری‌اش گفته است که ۱۷۰ کیلومتر از راه آهن تبریز- میانه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با این حال اکنون حتی معلوم نیست تا پایان ۹۸ هم این طرح به سرانجام برسد و مردم حرکت قطار بر روی ریل را با چشم‌های خودشان ببینند. تاکنون هم این طرح ملی تغییر سه رئیس‌جمهور را به خود دیده است و عزمی برای پایان دادن به مشکلات آن وجود ندارد. در این خصوص نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن انتقاد از تعلل ۲۰ ساله مسئولان برای انجام این طرح ملی می‌گوید: «با توجه به اینکه به تازگی معاون عمران استاندار گفته است که این طرح اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ این سؤال مطرح می‌شود که دقیقاً کدام دست‌ها هست که نمی‌خواهند این پروژه به سرانجام برسد؟» حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم اضافه می‌کند: «سال گذشته این مطلب را گفته بودم که چرا بعد از ۲۰ سال این پروژه به نتیجه نرسیده است و به من قول دادند تا این پروژه در اوایل سال جدید تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد ولی دو ماه از سال جدید هم گذشت و هیچ کاری نشده است.» وی ضمن اشاره به اینکه نمایندگان باید هرچه سریع‌تر به موضوع ورود پیدا کنند؛ خطاب به آن‌ها بیان می‌کند: «ای نمایندگان شما پیگیری کنید و از وزارتخانه سؤال کنید که چرا به خط‌آهن میانه به تبریز بی‌توجه هستند؟»

۲۰ سال برای ساخت ۱۷۰ کیلومتر خط آهن

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهر‌های ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه تبریز متصل می‌شود. این خط آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی شده است که ۷ قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و پنج قطعه پایانی در محدوده بستان‌آباد- تبریز واقع‌شده است. گفتنی است که اکنون ۲۰ سال است که عملیات اجرایی ۱۷۰ کیلومتر از این طرح به طول انجامیده و به جای تمدید وعده‌ها از سوی متولیان هیچ عزمی برای پیشبرد این طرح دیده نمی‌شود. در صورت بهره‌برداری از این پروژه و اتصال میانه به تبریز، مدت زمان سفر از تبریز به تهران از ۱۳ ساعت به حدود ۸ ساعت کاهش می‌یابد. همچنین هزینه اجرای پروژه نیز به سرعت از محل صرفه جویی ۵ ساعته در سفر به تهران جبران خواهد شد ولی علت این همه تعلل هنوز مشخص نیست. گفتنی است که هنوز اراضی قرار گرفته در مسیر خط آهن تملک نشده است و مسئولان تازه پیگیر این موضوع شده‌اند. بنابر این ضمن تملک اراضی مورد نیاز برای اجرای این طرح، نیاز است که بالاخره متولیان آستین بالا بزنند و این پروژه ملی را به سرانجام برسانند. طرحی که از آن به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب که باعث پیوستگی بیشتر به شبکه ریلی کشور می‌شود؛ یاد می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار