کد خبر: 952106
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
امسال تقریباً به طور همزمان مناطق گسترده‌ای از کشور درگیر سیل شد و تعداد نیرو‌های امدادی به اندازه‌ای نبود که بتوانند به تمام این مناطق ورود پیدا کنند؛ بنابراین جهادگران بسیج و سپاه برای کمک به نیرو‌های دولتی شتافتند و مردم شهر‌ها و روستا‌ها را نجات دادند.
سرویس ایران جوان آنلاین: امسال بارش‌های بهاری به قدری شدید بود که سیلاب در بیشتر مناطق شهری و روستایی استان‌های شمالی و جنوب غربی به راه افتاد. البته این معضل در استان‌های شرقی و جنوب شرقی هم کم و بیش وجود داشت. از همین رو تقریباً به طور همزمان مناطق گسترده‌ای از کشور درگیر سیل شد و تعداد نیرو‌های امدادی به اندازه‌ای نبود که بتوانند به تمام این مناطق ورود پیدا کنند؛ بنابراین جهادگران بسیج و سپاه برای کمک به نیرو‌های دولتی شتافتند و مردم شهر‌ها و روستا‌ها را نجات دادند. طی این عملیات‌های جهادی ۷۰۰ پزشک بسیجی حضور داشتند. مردان و زنانی که برای ارائه خدمات پزشکی رایگان به مناطق سیل‌زده آمدند و در مدت کوتاهی ضمن ویزیت بیش از ۳۰۰ هزار نفر بیش از ۳۰۰ میلیون تومان دارو و ۲ هزار بسته آب و غذا را هم بین مردم توزیع کردند.

یک‌ماه از فصل بهار گذشت و هنوز بر آسمان جای جای کشور ابر‌های بارشی جا خوش کرده است. از همین رو هر روز خبر‌های مسرت بخشی از بارندگی در نقاط خشک و بعضاً کویری به گوش می‌رسد. مناطقی که در سال‌های اخیر هیچ بارندگی چشمگیری به خود ندیده بودند و حالا سد‌هایشان یکی پس از دیگری پر آب می‌شود. به رغم اینکه تمام مردم از این بارش‌ها مسرور هستند، اما زیرساخت‌ها، رودخانه‌ها و مسیل‌های بسیاری برای این هدایای آسمانی آماده نبودند و مردم و مسئولان مناطق غربی، جنوب غربی، جنوب شرقی و شمالی بسیاری با شروع چنین بارش‌های پر قدرتی غافلگیر شدند. رودخانه‌هایی که لایروبی نشده بودند و مسیل‌هایی که در انتظار باران نبودند همگی طغیان کردند و سیلاب به مزارع، باغات و حتی مناطق مسکونی نفوذ کرد. جاده‌ها، خانه‌ها و حتی مناطق روستایی و شهری بسیاری زیر آب رفت و تنها نمادی که از منطقه مسکونی به چشم می‌خورد سقف چند خانه و تابلو شهری یا روستایی بود. از همین رو با توجه به گستردگی خسارت وارده به مردم و تعداد محدود نیرو‌های امدادی از همان روز‌های نخست فروردین ماه مقام معظم رهبری دستوری صادر کردند تا نیرو‌های مسلح برای رفع بحران به کمک دولت بیایند. همین شد که نیرو‌های جهادی از سراسر کشور برای کمک‌رسانی به مردم حادثه‌دیده بسیج شدند. بسیجیانی که در بینشان حضور جهادگران بسیج جامعه پزشکان بیش از تمام نیرو‌ها به چشم می‌خورد؛ چراکه آن‌ها با ارائه خدمات پزشکی رایگان نه تنها جان مردم را نجات دادند بلکه از شیوع انواعی از بیماری‌های واگیردار هم جلوگیری کردند.

آماده‌باش نیرو‌های جهادی در مناطق سیل‌زده

به رغم اینکه عمده کمک‌رسانی پزشکان بسیجی شامل ارائه خدمات پزشکی می‌شد، اما جهادگران از هیچ کاری برای کمک به مردم خسارت‌دیده دریغ نکردند. آن‌ها جایی که لازم بود از منازل مردم آب خالی کردند و مناطقی که ماشین‌های امدادی امکان حرکت نداشتند، مسیر را باز کردند. اقداماتی که به طور حتم از دست هیچ‌کس جز نیرو‌های جهادی بسیج بر نمی‌آید. آن‌ها در کنار این اقدامات توانستند به وظیفه اصلی‌شان یعنی ویزیت، ارائه خدمات پزشکی و اهدای دارو هم بپردازند. در این خصوص عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه پزشکی در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «بیش از ۷۰۰ نیروی بسیج جامعه پزشکی در عملیات امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده حضور داشتند.» حسام زاکانی بیان می‌کند: «این جهادگران بسیجی طی یک‌ماه گذشته توانستند بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم خسارت‌دیده را ویزیت کنند.» مجید احمدی، جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نیز با اشاره به اینکه بسیاری از تیم‌های بسیج جامعه پزشکی در مناطق سیل‌زده حضور دارند و به صورت آتش به اختیار آمده‌اند و کار خدمت‌رسانی به مردم را انجام می‌دهند، می‌گوید: «بسیج جامعه پزشکی تاکنون موفق به ارائه بیش از ۳۰۰ میلیون تومان دارو و تجهیزات پزشکی و اهدای حدود ۲ هزار بسته آب و غذا به مناطق سیل‌زده شده است.» گفتنی است بخش عمده‌ای از این دارو‌ها، تجهیزات پزشکی، آب و مواد غذایی را اعضای بسیج جامعه پزشکی و خیران سلامت جمع‌آوری کرده‌اند.

آتش به اختیار کار درمانی مردم را آغاز کردند

گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و... از جمله استان‌هایی هستند که در این بارش‌های بهاری با جاری شدن سیلاب مواجه شدند. سیلابی که پر قدرت مناطق مسکونی بسیاری را ویران کرد و اگر گروه‌های جهادی نبودند معلوم نبود چه بر سر مردم می‌آمد. جهادگرانی که در گروه‌های مختلف از کار و زندگی‌شان زدند و به کمک مردم خسارت‌دیده شتافتند. در این خصوص جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بیان می‌کند: «بسیاری از تیم‌های بسیج جامعه پزشکان به محض نیاز مردم به امدادرسانی پای کار آمدند و بدون آنکه هیچ تبلیغات یا اعلامی داشته باشند آتش به اختیار عمل کردند و کار امدادرسانی را انجام دادند و پس از امدادرسانی با خبر شدیم که برخی تیم‌ها برای کمک به مردم گرفتار در سیلاب و سیل رفته بودند.» احمدی با اشاره به اینکه اعضای بسیج جامعه پزشکی حقوق نمی‌گیرند و کاملاً جهادی در ساعت غیرشیفت و زمان استراحت و در کنار خانواده بودن خود را به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان می‌پردازند، اضافه می‌کند: «تیم‌های شهید رهنمون بسته به نیاز مناطق مختلف با تخصص‌های عفونی، داخلی، زنان، ارتوپدی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و کارشناسان بهداشت با هلی برد هلال احمر به مناطق خسارت‌دیده اعزام شدند و توانستند در مناطقی همچون خوزستان و لرستان که بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده بود به مردم خدمات قابل توجهی ارائه کنند.» همچنین به گفته جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با توجه به اینکه سازمان هواشناسی نسبت به احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در استان‌های کرمانشاه و لرستان هشدار داده بود، امدادگران پیش از وقوع حادثه با تجهیزات کامل در مناطق مذکور حضور یافتند و به محض شروع بارندگی کار امدادرسانی به مردم را آغاز کردند. لازم به ذکر است حالا که یک‌ماه از شروع حادثه گذشته است نیرو‌های جهادگر با توجه به حجم خسارتی که به مردم مناطق سیل‌زده وارد شده است خیال این را ندارند که بعد از قطع بارندگی‌ها مردم را ترک کنند و به زندگی عادی‌شان برسند. آن‌ها در مناطق سیل‌زده باقی خواهند ماند تا مردم به زندگی عادی‌شان برگردند. در این خصوص زاکانی، عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه پزشکی می‌گوید: «قصد داریم در مناطق خسارت‌دیده مجموعه‌‎ای را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده برای سه تا چهار ماه آینده ایجاد کنیم.» بنابراین، این جهادگران می‌مانند و به مردم کمک می‌کنند تا دوباره زندگی در کوچه و خیابان‌های مناطق سیل‌زده به جریان بیفتد؛ کاری که همیشه جهادگران برای کمک به مردم انجام می‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار