کد خبر: 951523
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶
هر چند بنا به حادثه‎خیز بودن اقلیم ایران، حوادث جانکاهی، چون سیل و زلزله در سال‎های گذشته نیز بار‌ها و بار‌ها تجربه شده است، امّا وقوع سیل در نوروز امسال، یکی از دلخراش‎ترین اتفاقات سال‎های اخیر کشور به شمار می‌آید.
هاتف‎الرحمن صالحى
سرویس ایران جوان آنلاین: هر چند بنا به حادثه‎خیز بودن اقلیم ایران، حوادث جانکاهی، چون سیل و زلزله در سال‎های گذشته نیز بار‌ها و بار‌ها تجربه شده است، امّا وقوع سیل در نوروز امسال، یکی از دلخراش‎ترین اتفاقات سال‎های اخیر کشور به شمار می‌آید. در پسِ تمامی ناملایمات ناشی از این حادثه و نیز بی‎تدبیری‌ها، بی‎تجربگی‎ها و ندانم‎کاری برخی مسئولان که در جای خود قابل بحث و بررسی تخصصی بوده و به‎هیچ وجه قابل چشم‎پوشی هم نخواهد بود، ولی نمی‌توان از اقدامات شبانه‌روزی نیرو‌های بسیج، سپاه و ارتش چشم پوشی کرد. در این میان ضرورت ورود تیم تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه به منطقه بحران‎زده بر کسی پوشیده نبود چراکه سیاست‎گذاری و برنامه‎ریزی دقیق، صحیح و جامع در تمامی ساحات خطیر کشور و نیز مدیریت وضعیت بحرانی، بدون لحاظ حسّ مکان و نیز اشراف کامل بر وضعیت فرهنگی و اجتماعی موجود در منطقه امکانپذیر نخواهد بود. از سوی دیگر، لازمه هرگونه برنامه‎ریزی در عرصه فرهنگی و اجتماعی در کشوری، چون ایران با تنوّع قومی، دینی و مذهبی منحصربه‎فرد، اطلاع درست از افکار و باورها، گرایش‎ها و رفتارها، آداب و رسوم، خلق و خو‌ها و اعتقادات جامعه است.

هر چقدر سیل ویران می‌کرد و پیش می‌رفت، اما آن‎چه بیش از گذشته نمود ویژه‎ای داشت، بازیابی و احیای سرمایه اجتماعی در مناطق سیل‎زده کشور بود. روحیه نوع‎دوستی، همدلی و همزبانی، انفاق و اولویت دادن دیگری بر خویشتن به مثابه مؤلفه‎های مغفول زندگی اجتماعی، بار دیگر در اثنای این حادثه طبیعی، تبلوری دوباره یافت و به شکلی درخشان خودنمایی می‌کرد.

توجه ویژه به مسائل فرهنگی

پس از وقوع سیل اخیر در کشور، معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه با نظر به رسالت خطیر خویش در اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی و نیز ترویج روحیه جهادی در جامعه، بر خویش فرض دانست تا دوشادوش سایر ارکان و رده‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز اقشار مختلف مردم در اقصی ‎نقاط کشور، با حضور تخصّصی و ساختارمند خویش در مناطق زلزله‎زده استان‎های گلستان، لرستان و خوزستان، نقش‎آفرینی نماید. این ضرورت ورود تیم‌های تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه به منطقه بحران‎زده از آنجا اهمیت دوچندانی پیدا می‌کرد که بدانیم برنامه‎ریزی دقیق، صحیح و جامع در تمام عرصه‌های خطیر کشور و نیز مدیریت بحران، بدون لحاظ حسّ مکان و آگاهی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در منطقه امکانپذیر نخواهد بود.

عزیمت به پلدختر

پیش از اعزام تیم کارشناسی به مناطق سیل‎زده استان لرستان، اداره سنجش و پژوهش معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه از همان روز‌های اولیه وقوع سیل، با بکارگیری پایگاه داده موجود متشکل از نقشه‎های پایه شهری و روستایی و همچنین تجزیه و تحلیل تصاویر به‎روز دریافتی از ماهواره‎ها و نیز برخی تصاویر هوایی موجود در منطقه، اقدام به وضعیت‎سنجی بحران رخ داده و تعیین نقاط حیاتی، حسّاس و مهم جهت مدیریت اصولی بحران و سایر اقدامات پسینی در شهرستان پلدختر نمود. این کار مبتنی بر نقشه‎های تولیدی و نظر کارشناسان معاونت مبنی بر اولویت‎های فعالیت جهادی در فاز اول و همچنین با رعایت ضرورت تعامل حداکثری با سایر تیم‎های حاضر در استان لرستان در راستای تکمیل پازل کلّی فعالیت جهادی در مناطق سیل‌زده انجام شد. برهمین اساس ۴۰ تن از کارشناسان ارشد معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه متشکل از متخصصان حوزه‎های گوناگون نظیر روانشناسی، جامعه‎شناسی، رسانه و ارتباطات، روابط عمومی، هنر و ادبیات، مدیریت، معماری و شهرسازی، ژئوپلتیک و GIS برای اعزام به منطقه انتخاب شدند. ضمناً بنا به دستور سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقرّر شد تمام اعضای گروه فارغ از درجه و رتبه نظامی یا علمی به مدّت ۸ ساعت در طول روز با همکاری اهالی مناطق سیل‌زده، مبادرت به تخلیه گل‌ولای منازل و مغازه‎ها ورزند. همچنین در ساعات باقیمانده از روز، بنا به تقسیم کار صورت گرفته به ازای زون‎بندی مناطق بحرانی، با توجه به توانمندی و تخصّص دانشگاهی خویش اقدام به آسیب‎شناسی دقیق و همه‎جانبه وضعیت موجود، تعامل حداکثری با مردم حادثه دیده به منظور روحیه‎دهی و امیدآفرینی به مردم پلدختر، تهییج و ترغیب مردمِ مصون مانده از سیل برای همدلی و مساعدت بیش از پیش با همشهریان گرفتار در سیل و نیز انعکاس پیشنهادات نوبه‎ای به مسئولان و متولّیان امر در منطقه اعم از مسئولان سپاه پاسداران و نیز نمایندگان دولتی نمایند. در همین رابطه و در طول یک هفته حضور در شهرستان پلدختر که با مدیریت سردار سعید فرجیان‌زاده، جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه انجام شد، علاوه بر پاکسازی ۲۰ منزل مسکونی و مغازه و همچنین تخلیه یک مدرسه (دبیرستان شاهد) از گل ولای، اقدامات مؤثر دیگری نیز به همّت اعضای گروه صورت گرفت. از جمله «برپایی برنامه‎های مفرّح فرهنگی و مسابقات مهیج و توزیع اقلام گوناگون فرهنگی و هنری نظیر اسباب‎بازی، کتاب داستان و لوازم‎التحریر در بین کودکان و نونهالان»، «روانکاوی بیش از ۱۰۰ تَن از اهالی محترم منطقه»، «تقسیم حدود ۲۰۰ کیلوگرم خرما در بین مردم روستا‌های سیل‎زده»، «توزیع بیش از ۷ هزار لیتر آب شرب در میان خانوار‌های سیل زده»، «ارائه بیش از ۱۰ پیشنهاد عملیاتی به متولیان امر جهت کارآمدسازی مدیریت بحران و رفع موانع» و «مدیریت جهادی» با تأکید بر منظومه فکری مقام معظم رهبری.

بهره‌مندی از تأثیر مثبت حوادث

جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه در مورد مدت حضور تیم این معاونت در منطقه پل دختر می‌گوید: «در طول این یک هفته پر فراز و نشیب و صد البته جان‌فزا و روح‎بخش در مناطق سیل‎زده شهرستان پلدختر، آن‎چه بیش از هر مؤلفه‎ای، گرمابخش وجود جهادگران جوان معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه می‌شد، صرفاً استقامت و ایستادگی مثال‎زدنی و نیز روحیه قدرشناسی و امتنان کم‎نظیر مردم فهیم، بصیر و ولایت‌مدار پلدختر از عنایت‎های ویژه رهبر فرزانه انقلاب و تلاش خستگی‎ناپذیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیرو‌های مسلّح، تعصّب نیرو‌های بسیجی سراسر کشور، پیگیری گروه‎های خودجوش و آتش به اختیار جهادی و همدلی اقشار مختلف مردم بود.» سردار سعید فرجیان‌زاده با بیان اینکه یکی از رموز ماندگاری انقلاب کبیر اسلامی، صلابت غیورمردان و غیرت شیرزنان لُر و صبر و شکیبایی ایشان در برابر سختی‌ها و مصائب، همچون تمام بزنگاه‎های چهل سال اخیر بوده است، اظهار امیدواری می‌کند تا در روز‌های آتی، با استقرار سامانه جامع اتاق وضعیت بحران در مناطق سیل‎زده شهرستان پلدختر، شاهد تمرکز بیش از پیش مدیریت، تقسیم کار دقیق‎تر و منضبط‌تر، افزایش هماهنگی در توزیع عادلانه امکانات و هدایای مردمی در بین تمامی اهالی سیل‎زده، برپایی کمپ‎های منسجم و فراگیر فرهنگی- اجتماعی با بهره‎گیری از روانشناسان و جامعه‎شناسان حاذق و نیز برگزاری برنامه‎های شاد و مفرّح فرهنگی با هدف زدودن گَرد ناامیدی از جبین مردم نجیب آن دیار شهیدپرور باشیم. وی با اشاره به حوادثی از این دست در دیگر نقاط جهان می‌گوید: «کشور‌های مختلف جهان نیز شاهد حوادثی از این دست، تلخ و دردناک بوده‌اند، اما شماری از آن‌ها موفق شده‌اند بر مبنای بررسی دقیق این قبیل حوادث طبیعی و انجام کار‌هایی نمادین، چنین حوادثی را در حافظه تاریخی ملّت‎های خود زنده نگه دارند و با تدوین قوانین و رویه‎های مناسب، راهکار‌هایی برای تأثیرگذاری مثبت این حوادث بر زندگی مردم خود ارائه دهند.» سردار فرجیان‌زاده معتقد است: «حادثه اخیر را باید هشداری بدانیم تا حقیقت آسیب‎پذیری جدّی شهر‌ها و روستا‌ها و سرمایه‎های کشور در برابر حوادث طبیعی نظیر سیل، به باور همگان به ویژه مدیران دستگاه‎ها بنشیند، بلکه از این آزمون بیدار شویم و برای آزمون‎های بزرگ‌تر آتی مهیا شویم!»

حادثه‌ای ماندگار برای تجربه

حادثه سیل اخیر به لحاظ حقوقی، مهندسی و فنّی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‎ای، مدیریت ریسک و مدیریت بحران، دارای چنان ابعاد پیچیده‌ای است که می‎تواند موضوع ده‌ها و صد‌ها مطالعه دانشگاهی قرار گیرد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خلأ قوانین و رویه‎های حقوقی مناسب و در کنار آن، سهل‌انگاری گسترده سنّتی در تفسیر و اجرای قانون و رویه شدن آن، حجم تخریب سیل را دو چندان نموده است! در این میان بلاشک سازمان مدیریت بحران پس از سال‎ها تدارک و تجهیز و تمرین فرضی، در پیشگیری و نیز سازماندهی شرایط پس از حادثه، نمره غیرقابل قبولی گرفته است!
به همین خاطرمعاونت فرهنگی اجتماعی سپاه امیدوار است که حادثه جانکاه سیل اخیر در کشور، هیچ‎گاه از یاد هیچ‎یک از ایرانیان به ویژه مسئولان ذیربط حذف نشود و به نقطه عطفی در تاریخ اجتماعی این سرزمین بدل گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار