کد خبر: 939169
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
چند سالی می‌شود که موضوع پرورش ماهی به عنوان یکی از اهداف اصلی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود. پروژه‌هایی که هر روز خبر افتتاحشان از هر گوشه از کشور به گوش می‌رسد...
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: بزرگ‌ترین مزرعه پرورش «ماهی در دریا» خاورمیانه در بندرلنگه استان هرمزگان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید و قرار است بر اساس گفته مسئولان میزان پرورش ماهیان دریایی بعد از این افتتاح تا پایان سال‌جاری به نسبت سال گذشته با افزایش دو برابری مواجه شود. در کنار این مجتمع پرورش ماهی که قرار است سالانه ۳ هزار تن ماهی تولید کند، بهبود فعالیت مراکز پرورش ماهی دیگر نیز تولید ۱۵ هزار تنی ماهی پرورشی دریایی در سال ۹۶ را تا پایان سال ۹۷ به بالای ۳۰ هزار تن می‌رساند. اتفاق بزرگی که می‌تواند ایران را به عنوان قطب نخست تولید و صادرات ماهیان دریایی در خاورمیانه معرفی کند.

چند سالی می‌شود که موضوع پرورش ماهی به عنوان یکی از اهداف اصلی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود. پروژه‌هایی که هر روز خبر افتتاحشان از هر گوشه از کشور به گوش می‌رسد و نه تنها سود سرمایه‌گذاران را تأمین می‌کنند بلکه منجر به رونق اقتصادی و توسعه منطقه هم می‌شوند،. طرح‌هایی که در سراسر کشور اجرایی می‌شوند و به تازگی هم یک نمونه از آن‌ها در بندر لنگه استان هرمزگان افتتاح شده است و به عنوان مرکز نرسری پرورش ماهی دریایی معرفی می‌شود. این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی دریایی در خاورمیانه شناخته می‌شود که قرار است میزان تولید ۱۵ هزار تنی ماهیان دریایی در سال ۹۶ را امسال به بالای ۳۰ هزار تن در سال برساند. البته ۳ هزار تن از افزایش تولید بر عهده این مرکز است و مابقی با بهبود فعالیت دیگر مزارع پرورش ماهی صورت می‌گیرد. اتفاقی که می‌تواند ایران را به عنوان قطب نخست تولید و صادرات آبزیان معرفی کند.

هرمزگان قطب پرورش ماهی دریایی

همان طور که گفته شد، چندی پیش بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در دریای خاورمیانه (بندرلنگه- گرزه) با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید. در این خصوص قائم مقام سازمان شیلات ایران می‌گوید: «این مزرعه با ظرفیت تولید ۳ هزار تن ماهی و ایجاد اشتغال برای بالغ بر ۹۰ نفر توانسته عنوان بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در دریای خاورمیانه را با سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال به خود اختصاص دهد.» سیف‌الله حقیقی با اشاره به اینکه این مزرعه پروش ماهی می‌تواند نقطه تحولی در اقتصاد استان باشد، می‌افزاید: «تاکنون در این مزرعه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا دو گونه شانک و سوف دریایی با موفقیت پرورش یافته است.» البته پرورش ماهی در این مزرعه با توجه به ظرفیت‌های طبیعی استان هرمزگان تنها به همین دو گونه ختم نمی‌شود، چراکه به گفته کارشناسان نوار ساحلی هزار و ۴۰۰ کیلومتری هرمزگان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ظرفیت‌های فراوانی در خصوص پرورش گونه‌های ارزشمندی همچون ماهیان هامور، شانک، شوریده، حلوا سفید و راشگو دارد. بنابر این به گفته کارشناسان می‌توان همگی این گونه‌ها را در قفس به صورت انبوه پرورش داد. گفته می‌شود که تعداد قفس‌های این مجتمع پروش ماهی بالغ بر ۲۴ عدد است که غذا دهی ماهیان هم با استفاده از سیستم پیشرفته و خودکار انجام می‌شود. لازم به ذکر است پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از روش‌های نوین تولید و تکثیر شناخته می‌شود که مطالعات توسعه‌ای آن از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ توسط یک شرکت نروژی و با کمک کارشناسان سازمان شیلات ایران انجام شده است و حالا با استفاده از همان تجریبات روز به‌روز بر تعداد مجتمع‌های پرورش ماهی افزوده می‌شود.

ارزآوری به دنبال احداث کارخانه فرآوری

در کنار بهره‌برداری از این مجتمع پرورش ماهی که قرار است بر حجم صادرات ماهیان از این استان بی‌افزاید، متولیان وعده افتتاح قریب الوقوع یک کارخانه بسته‌بندی و فرآوری آبزیان را هم داده‌اند. اتفاقی که سود ناشی از ارزش افزوده تمام تولیدات استان را نصیب کشور و برای شمار زیادی از مردم هم اشتغالزایی می‌کند. در این خصوص مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه افتتاح این مجتمع پرورش ماهی نقطه عطفی در اقتصاد استان و پیش زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در سراسر کشور است، می‌گوید: «بعد از افتتاح این مجتمع، یک واحد کارخانه فرآوری ماهی با ظرفیت ۶ هزار تن ماهی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.» محسن یکتاپور در راستای کلید خوردن دومین طرح اقتصادی هرمزگان در زمینه پرورش ماهیان دریایی ادامه می‌دهد: «اجرای این پروژه با اشتغالزایی مستقیم ۵۷ نفر و استفاده از تکنولوژی IQF و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۴۰ میلیارد ریال آغاز شده است.» وی هچنین با اشاره به خودکفایی در زمینه تولید لارو ماهی ادامه می‌دهد: «با احداث مجتمع پرورش ماهی و کارخانه فرآوری به زودی از واردات و خام فروشی بی‌نیاز می‌شویم که از مزیت‌های این دو طرح به شمار می‌رود.» با این تفاسیر زمان زیادی نمی‌گذرد که استان هرمزگان نه تنها به عنوان قطب تولید ماهیان دریایی در کشور معرفی شود، بلکه در سطح جهانی هم به عنوان یکی از مناطق اصلی تولید و فرآوری شناخته شود. اتفاق بزرگی که در کنار تمام مزایای اقتصادی که دارد، می‌تواند فرصتی هم برای اشتغالزایی در استان باشد. به خصوص حالا که با کاهش روز افزون شمار ماهیان دریای جنوب مواجه هستیم و اغلب صیادان دغدغه این را دارند که روزی بیکار شوند. بنابر این با توجه به مزایای این طرح‌ها می‌توان از تجربه موفق هرمزگان در زمینه پرورش ماهی در سراسر کشور بهره برد و به عنوان الگویی اقتصادی در راستای ارز‌آوری و اشتغالزایی بر آن تکیه کرد. این موضوع هم چیزی جز همت متولیان برای جذب سرمایه‌گذار با استفاده از سیاست‌های تشویقی را نمی‌طلبد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار