کد خبر: 939045
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
تصمیم رئیس‌جمهور امریکا برای خارج کردن نیرو‌های امریکایی از سوریه، با واکنش‌های منتقدان ترامپ در داخل روبه‌رو شده، به خصوص که منابع آگاه دیروز فاش کردند تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان امریکا شتابزده، بدون مشورت با اعضای شورای امنیت ملی امریکا و صرفاً در پاسخ به یک پرسش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه انجام شده است. تحت چنین شرایطی، در واشنگتن، گزینه‌هایی برای خروج کم‌هزینه‌تر امریکا در حال ترسیم است، به نحوی که این خروج به سود ایران و متحدینش تمام نشود.
هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه سابق امریکا گفته که تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های امریکایی از سوریه، امنیت ملی ایالات متحده را در معرض خطر قرار داده است. این صریح‌ترین انتقاد یک مقام امریکایی به تصمیم چهار شنبه قبل دونالد ترامپ برای خروج از سوریه است. کلینتون در توئیت خود نوشت است: «انزواگرایی، ضعف است. قدرت بخشیدن به داعش، خطرناک است. ناخواسته مطابق میل روسیه و ایران عمل کردن، احمقانه است. رئیس‌جمهور امنیت ملی ما را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.» لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه هم خواستار بازنگری در تصمیم ترامپ شد و در توئیتی نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، ما هرگز در آینده متحدی نخواهیم داشت. کشور ما سزاوار بهتر از این‌ها است. لطفاً استراتژی خروج از سوریه را دوباره مورد بررسی قرار دهید.»‌گراهام خواستار این شده که سنای امریکا برای بررسی تصمیم تراپ نشست فوری برگزار کند. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در موضع‌گیری که آشکارا رویکردی تدافعی دارد، ابراز امیدواری کرده که روسیه و ترکیه به تعهدات خود درباره سوریه در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کنند و با اشاره به انتقاد‌هایی که درباره مشورت نکردن ترامپ با مقام‌های امینتی مطرح شده، گفته است: «این تصمیم بعد از مشورت و گفت‌وگو با تمامی مسئولان عالیرتبه کشور گرفته شده است. به‌رغم عقب‌نشینی، ما به مبارزه با تروریسم چه در سوریه و چه اماکن دیگر ادامه خواهیم داد. این تصمیم از اهمیت موفقیت بزرگی که در جنگ علیه داعش در خاورمیانه به دست آورده‌ایم کم نمی‌کند.»

تصمیمی به اهمیت خروج از شرق سوئز
برخی تحلیلگران امریکایی تصمیم رئیس‌جمهور امریکا برای خروج از سوریه را با توجه به هزینه‌های آن تصمیمی شجاعانه خوانده‌اند، از جمله جان برادلی روزنامه‌نگار امریکایی امریکن اسپکتیتر نوشته است: «جنگ‌طلبان در جناح چپ و راست برای ابراز خشم نسبت به تصمیم بسیار جسورانه و شجاعانه پرزیدنت ترامپ مبنی بر آغاز خروج نیرو‌های امریکا از سوریه همصدا شده‌اند.»‌برادلی تصمیم ترامپ را منطقی‌ترین تصمیم یک رئیس‌جمهور امریکا در خاورمیانه از زمان دستور پرزیدنت آیزنهاور به بریتانیا، فرانسه و اسرائیل برای ترک کانال سوئز خوانده و نوشته است: «نیرو‌های امریکا برخلاف نیرو‌های روسیه، ایران و حزب‌الله که به درخواست دمشق در آن کشور هستند، مجوزی قانونی برای حضور در سوریه ندارند و منافع استراتژیک امریکا را هم تأمین نمی‌کنند. نیرو‌های امریکا درگیر نبرد با داعشی هستند که در تصمیم غلط دولت اوباما مبنی بر حمایت از مخالفان بشار اسد، توسط دولت قبلی مسلح شده بود.» با این حال، اغلب سیاستمداران و تحلیلگران جریان اصلی سیاست در امریکا نگاهی انتقادی به تصمیم ترامپ دارند. روزنامه واشنگتن پست نوشت: «خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه، تحقق رؤیای ایران بود.» این روزنامه نوشته است: «تغییر ناگهانی سیاست امریکا در مورد سوریه متحدان این کشور را نگران می‌کند. به نظر می‌رسد ترامپ در موقعیت دشواری در برابر دستاورد‌های گسترده ایران در سال‌های اخیر قرار گرفته است. خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه راه را برای توسعه قدرت و نفوذ ایران باز می‌کند. این موضوع سبب می‌شود مسیری از تهران تا دریای مدیترانه ایجاد شود و توانایی ایران برای به چالش کشیدن اسرائیل افزایش خواهد یافت.» استارز‌اند استریپس هم نوشت که ایران، یکی از بزرگ‌ترین برنده‌های تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه، خواهد بود. به نوشته استارز‌اند استریپس، اکنون ایران می‌تواند دسترسی و نفوذ خود را به سراسر خاورمیانه گسترش دهد و این درحالی است که نفوذ رو به ضعف واشنگتن در این منطقه، باز هم ضعیف‌تر شده است.
در چنین فضایی، توجه‌ها به سمت کاهش هزینه‌های امنیتی خروح امریکا از سوریه متمرکز شده است. روزنامه «نیویورک تایمز» در این زمینه نوشت که پنتاگون در نظر دارد با تیمی کوچک از نیرو‌های ویژه برای مقابله با داعش، به مأموریت خود در سوریه ادامه دهد و این یکی از گزینه‌ها برای تداوم مأموریت نظامی امریکا در سوریه با وجود دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های این کشور از سوریه است. به نوشته نیویورک تایمز، دو مقام نظامی امریکا که نام‌شان فاش نشده گفته‌اند که کماندو‌های امریکا با حضور در عراق - که اینک ۵ هزار نظامی امریکایی در این کشور حاضرند - در صورت نیاز برای اجرای عملیات ویژه وارد سوریه می‌شوند. به نوشته این روزنامه، این اقدام امریکا یکی از چند گزینه این کشور از جمله ادامه حملات هوایی و تجهیز کرد‌های سوریه با سلاح و تجهیزات به عنوان راهبرد جدید پنتاگون برای ادامه حضور در سوریه و حفظ فشار بر داعش است. گفته می‌شود پنتاگون این گزینه‌ها را تا هفته‌های دیگر و قبل از ترک وزارت دفاع از سوی «جیمز ماتیس» در خاتمه فوریه (اسفند) جهت تأیید برای ترامپ ارسال می‌کند.

لیونی: خروج امریکا شکست سیاسی نتانیاهو است
شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور تلاش کرده رئیس‌جمهور امریکا را از تصمیم خود مبنی بر خروج از سوریه منصرف کند. یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیل که نامش فاش نشد، ضمن انتقاد شدید از تصمیم ترامپ جهت خروج از سوریه گفت: ترامپ، ما [اسرائیل]را زیر چرخ کامیون سربازان روسی که برای سوریه و حزب‌الله سلاح حمل می‌کنند، پرت کرد. این در حالی است که تزیپی لیونی، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی گفته که خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه به مثابه شکست سیاسی و امنیتی نخست‌وزیر اسرائیل و تثبیت جای پای ایران در سوریه است. به گزارش رأی‌الیوم، لیونی، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی می‌گوید: امریکا با ادعای اینکه شکست داعش تنها دلیل حضورش در این کشور بوده است، نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند و حضور نیرو‌های ایرانی در سوریه را نادیده گرفته است، این امر برای اسرائیل بسیار خطرناک است و به منزله شکست سیاسی و امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. رئیس حزب مخالف «ایش عتید» با تأکید بر خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه گفت: این امر باعث شکست سیاست‌های خارجی اسرائیل می‌شود و در نتیجه آن ایران خواهد توانست جای پای خود را در سوریه تثبیت کند و از توانایی اسرائیل برای چانه‌زنی و معامله با روسیه می‌کاهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار