جوان آنلاین: ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد...
آدمیزاد ذاتاً اینگونه است که هر چه ببیند دلش میخواهد. هیچ کدام از ما مستثنی نیستیم مگر اینکه خودساختگی از ما انسانی خلق کرده باشد که بر نفس خود مسلط باشیم.
شبکههای اجتماعی میتوانند ادبیات، پوشش، تغذیه، روابط و حتی عقاید افراد را به مرور زمان تغییر دهند، سبک زندگی که جای خود را دارد. به قول امروزیها، لایفاستایل تک تک ما دستخوش بازیهای فضای مجازی شده است و بلاگرها نقش مهمی در ایجاد این تغییرات دارند و فعالیت آنها به ویژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام میتواند سلایق و ذائقه مخاطبان را جهتدهی کند. بلاگرها ما را به دنیایی بردند که همه چیز در آن زیباست و همه موفق هستند! هر آنچه را بخواهیم تنها با تفکر مثبت میتوانیم به دست آوریم. زندگی آنها آنقدر آراسته است که مخاطبان را انگشت به دهان میکند. آن وقت است که هرچه بلاگر محترم بگوید با جان و دل میپذیریم و از محصولاتی که او معرفی میکند خریداری میکنیم تا شبیه به او شویم. در واقع با تماشای سبک زندگی آنها، نوعی احساس نیاز در ما ایجاد میشود که تا قبل از این، شاید حتی به آن فکر هم نمیکردیم و اینجاست که پای مصرف گرایی به زندگی افراد باز میشود، زندگی کالایی که امروز همه درگیر آن شدیم وکمتر کسی میتواند از آن فرار کند. غلام حلقه به گوش بلاگرها شدهایم و بیحساب و کتاب میخریم، چون بلاگر میگوید. بلاگرها در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام کار را به جایی رساندند که دیگر هیچ کدام ما از آنچه داریم راضی نیستیم. آنها وارد فضای سیاسی میشوند تا به شما نشان دهند، حاکمیت در حال تلاش است تا مردم را راضی به فقیر بودن کند یا در حال نمایش افراد موفق فقیر است. ما نمیگوییم و نمینویسیم فقیر باشید و به فقر قانع باشید، اما فرق کوچک و مرز باریکی میان این موضوع با قناعت وجود دارد.
چه بسیار افرادی که با وجود داشتههای بسیار و درآمدهای میلیاردی، ماشین، ویلا، خانه و... از زندگی خود راضی نیستند. درواقع این کالا نیست که برای زندگی ما آرامش و احساس رضایت میآورد بلکه حال درونی ماست. کالاهای مصرفی آسایش بیشتر به دنبال دارد، اما در صورت داشتن آرامش، حتی آسایش کمتر نیز با رضایت توأم میشود. در نتیجه چنین تفکراتی، شاهد سستی زندگیهایی هستیم که دائم بیشتر میخواهند. زیادهخواهی زندگی مصرفی، باعث میشود تا شیرازه زندگی زناشویی از هم بپاشد. همین زندگی کالایی بسیاری از دختران و پسران را از ازدواج فراری داده است در فضای مجازی مقایسه موفقیتهای دیگران با شکستها و ناکامیها باعث نارضایتی افراد از زندگی میشود. بماند که صبح تا شب در حال مقایسه موفقیت دیگران با شکستهای خود هستیم، اما تا به حال به این فکر کردیم نفس فضای مجازی که در آن وقت تلف میکنیم با هدف جذب شما به هر قیمتی عمل میکند.
بلاگرها به واسطه تبلیغاتی که برای صفحههای اینستاگرامی و نیز فروش محصولات انجام میدهند به درآمد بالا میرسند. برخی نیز خود تولید کننده یا فروشنده محصولی هستند و برای توسعه کسب و کار خودشان پا به دنیای بلاگری گذاشتهاند.
جالب است، دوستی میگفت بلاگرها از خودمان پول میگیرند و سفر میروند و چند بار چند بار عروسی میگیرند و تا سالها به خودمان نشان میدهند. جالبتر این است که بسیاری از همین بلاگرها حتی از شکستهای خود، برای کسب درآمد از ما سوءاستفاده میکنند و هنوز هم برای ما جذابیت دارند.
گاهی وقتها ما به کالایی نیاز داریم و برای مدت مشخصی چند صفحه مرتبط با همان کالا را مرور میکنیم و این خالی از ایراد نیست، اما دنبال کردن دائمی صفحات و کالاها جز تنوعطلبی و میل روزافزودن در ما حاصلی نخواهد داشت؛ و به مصداق همان شعر ابتدایی هر چه ببینیم را میخواهیم و خواسته ما تمامی نخواهد داشت.