جوان آنلاین: حسن بنانج تجربه سالها کارمندی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، از یک کارشناس ساده تا معاون و رئیس اداره را دارد. او در کنار گذران معیشت با شغل کارمندی، کار ترجمه و تألیف و انتشار کتاب را نیز دنبال میکند. مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد تبلیغات و همچنین مترجم و مؤلف کتابهای «حس برند» و «داستانهایی برای برندسازی» است. گفتوگوی ما با او پیرامون اهمیت نگرش در بهبود عملکرد کارمندان است. ماحصل این گفتگو را میخوانید.
نگرش؛ مهمترین ابزار در فرایند ارزیابی کارمندان
هوش، مهارت و آموزش از جمله عوامل مؤثر برای ارزیابی یک کارمند خوب در سازمانها هستند. با این حال به همان اندازه که این موضوعات مهم هستند، یک عامل کلانتر نیز وجود دارد که میتواند از نظر تأثیرگذاری بالاتر از این موارد قرار گیرد و آن چیزی نیست جز «نگرش» کارمند از سازمان و برنامههای آینده آن. در واقع سرنوشت کارمند و سازمانی که در آن کار میکند به عامل «نگرش» گره خورده است.
حتی ماهرترین و با استعدادترین کارمند هم در صورت نداشتن نگرش درست به سازمانش ممکن است مستعد کمکاری باشد. از سوی دیگر، کارکنانی که نگرش مثبت، فداکاری و تعهد آنها در سازمان بالاست، حتی اگر با استعدادترین و ماهرترین نیرو در آن سازمان نباشند، اغلب نسبت به دیگر کارکنان برتری مییابند. امروزه سازمانها به طور فزایندهای از اهمیت این موضوع آگاه شدهاند و برای ایجاد نگرش در میان کارمندان خود، بیش از هر زمان دیگری هزینه و زمان صرف میکنند.
تغییر نگرش کارمندان باعث میشود آنها برای اعتماد به نفس خود ارزش قائل شوند، عزت نفس خود را تشخیص دهند و از طریق تشویق شخصی انگیزه پیدا کنند. البته هر فردی متفاوت است، اما هرکس دوست دارد تلاشش از سوی مدیرش دیده شود و به او پاداش دهد. اگر بتوانید نگرشها را بهبود بخشید، میتوانید به عملکرد بهتر در بسیاری از جنبههای کسب و کار خود امیدوار باشید، بنابراین ارزش تلاش را دارد.
۱۰ راهکار برای تغییر و ارتقای نگرش کارمندان
برای تغییر یا ارتقای نگرش در میان کارمندان یک سازمان ایدههایی وجود دارد که امروزه از سوی سازمانهای پیشرو به کار گرفته میشوند که به ۱۰ مورد از مهمترین آن اشاره میکنم.
۱. فرصتهای رشد را افزایش دهید: در صورتی که هیچ مسیری برای حرکت صعودی در محل کار وجود نداشته باشد، این وضعیت میتواند تأثیر منفی بر نگرش کارکنان داشته باشد. از این گذشته، توسعه شغلی برای بسیاری از کارمندان ضروری است و میتواند مستقیماً بر وفاداری آنها به سازمان، نرخ حفظ کارمندان، عملکرد و موارد دیگر تأثیر بگذارد. بهبود فرصتهای شغلی با ایجاد مسیرهای ارتقای سازمانی و اطمینان از آشنایی کارکنان با این مسیرها آغاز میشود. گام مهم دیگر حمایت از رشد شغلی کارکنان است.
۲. یک برنامه توسعه شغلی ایجاد کنید: فرصتهای رشد برای کارمندان پویا و کاری بسیار مهم است. با این حال، مدیران منابع انسانی و رهبران کسب و کار که میخواهند یک قدم فراتر بروند ممکن است بخواهند در برنامه توسعه کارکنان سرمایهگذاری کنند. این مسیر از طریق برنامههای آموزش کارکنان، مشاوره شغلی و فعالیتهای مرتبط، پشتیبانی طولانی مدتی را برای بهبود چشمانداز شغلی، مهارتها و ... برای کارکنان فراهم میکند. این اقدام به کارمندان کمک میکند تا دیدگاه مثبتتری در محل کار و به کارفرمای خود داشته باشند.
۳. محیط فیزیکی کار را بهبود ببخشید: محیطهای کاری میتواند تأثیر مستقیمی بر نگرش کارکنان و جو محیط کار داشته باشد. دکوراسیون داخلی، تجهیزات اداری، ساختمان، محل اداره، چیدمان اداری و سایر عناصر محل کار، همگی تأثیراتی ظریف، اما مستقیم بر ذهنیت و رفاه روانی کارمندان دارند. اگرچه تعیین بازخورد این سرمایهگذاری ممکن است دشوار باشد، اما تردیدی نیست که ارتقای فیزیکی محیط کار بر کارمندان تأثیر میگذارد. دریافت نظرات و ایدههای کارمندان در این راستا روش مناسبی برای افزایش انگیزه آنان و بهبود مؤثرتر محل کار است.
۴. تجربه کارمندان دیجیتال را تقویت کنید: امروز استفاده از قابلیتهای دنیای دیجیتال در محل کار بیش از گذشته اهمیت یافته و به ظرفیتهایی برابر و حتی بیشتر از حضور فیزیکی در محل کار دست پیدا کرده است. اینکه تا چه اندازه در محل کار از امکانات دنیای دیجیتال استفاده شود، بر ذهنیتها، نگرشها و رفتار کارمندان بسیار تأثیر میگذارد. در واقع، تجربه کارمند دیجیتالی ممکن است حتی مهمتر از محیط کار فیزیکی در دنیای اول باشد. این اهمیت به ویژه در طول همهگیری کرونا کاملاً بارز بود.
۵. روی آموزش مدیران سرمایهگذاری کنید: مطالعات نشان میدهند بسیاری از کارمندان معتقدند مدیران آنها به آموزش مدیریت بیشتری نیاز دارند. تحقیقات گالوپ نشان میدهد مدیران در بیش از ۷۰ درصد از تعامل کارکنان در محل کار تأثیرگذار هستند، بنابراین شرکتهایی که میخواهند بر نگرشها و مشارکت کارمندان تأثیر مثبت بگذارند، باید مهارتهای مدیران، احساسات کارکنان خود از مدیرانشان و اینکه چگونه مدیران در سازمان خود بر مشارکت کارکنان تأثیر میگذارند را ارزیابی کنند. اگر کارمندان احساس کنند مدیرانی لایق و شایسته دارند که به جزئیات کار آشنا هستند و به تواناییهای آنها نیز اهمیت میدهند، انگیزه بیشتری برای کار و اطمینان بیشتری از سازمان خواهند داشت.
۶. به کار معنا دهید: کار کارمندان اغلب به طور مثبت بر مشتریان و دنیای بیرون از سازمان تأثیر میگذارد، اگرچه ممکن است خود کارمندان نتوانند مستقیماً این موضوع را حس کنند. این باعث خواهد شد کارمندان احتمالاً احساس کنند کاری که میکنند تأثیرگذار نبوده و بدین ترتیب کارشان بیمعناست که میتواند بر نگرش آنها نسبت به کارشان تأثیر منفی بگذارد. یکی از راههای کمک به کارمندان برای یافتن معنی بیشتر در شغلشان این است که مستقیماً نشان دهید که چگونه کار آنها بر مشتریان تأثیر مثبت میگذارد. بهعنوان مثال، نظرات خوب مشتریان یا داستانهایی درباره تأثیر کارشان، میتواند به انگیزه دادن به کارمندان و بهبود تعامل کمک کند.
۷. با مثال رهبری کنید: یکی از بهترین راهها برای ایجاد تغییری که میخواهید در محل کار ببینید، تجسم آن تغییر است. به عنوان مثال، مدیرانی که نگرشهای مثبت را طرح و تلاش میکنند مصادیق آن را ملموس کنند، احتمالاً کارمندانی با نگرشهای مثبت را نیز جذب میکنند و جو محیط کار شادتری را پرورش میدهند.
۸. در استخدام دقت کنید: استخدام افراد مثبت راهی ساده و در عین حال مؤثر برای ایجاد فضای کاری مثبتتر است. از سوی دیگر، استخدام کارکنان با نگرش منفی میتواند بر کل تیم، رفتارها و بهرهوری آنها تأثیر بگذارد. گاهی فردی که روحیه همکاری تیمی دارد، میتواند حتی از هر نوع آموزشی برای تقویت روحیه تیمی مؤثرتر عمل کند. کارمندانی که میتوانند نقش محوری در انجام امور محوله ایفا کنند، قادرند سایر کارمندان بیانگیزه را به حرکت وادارند و آنها را با اهداف سازمان سازگارتر کنند.
۹. ارتباطات اجتماعی را در محل کار تقویت کنید: اگرچه همیشه استثنائاتی برای هر قانون وجود دارد، اما تیمهایی که از نظر اجتماعی با هم کنار میآیند، اغلب با هم خوب کار میکنند. به همین دلیل مدیریت ارتباطات غیررسمی در سازمان نیز میتواند ارتباطات رسمی را بهبود بخشد. ایجاد فرصتهایی برای شکلگیری ارتباط اجتماعی میتواند به کاهش اصطکاک، بهبود نگرش کارکنان و بهبود جو محیط کار کمک زیادی کند.
۱۰. روی یک برنامه سلامت و رفاه سرمایهگذاری کنید: سلامت افراد اغلب به طور مستقیم با نگرشها و طرز فکر آنها مرتبط است. به طور طبیعی، کارفرمایان نمیتوانند سلامت کارکنان یا میزان توجه آنها به ورزش را کنترل کنند. با این حال، یک برنامه رفاه سازمانی میتواند به کاهش استرس، افزایش سلامت عاطفی و فیزیکی کارکنان و بهبود نگرش آنها کمک کند.