کد خبر: 1231214
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» توسعه و تحول تجارت و تولید نفت‌خام را در دولت سیزدهم بررسی می‌کند
دولت سیزدهم با مشخصه اصلی خودباوری، اتکا بر خود و نگاه به داخل کارش را انجام داد. سیاستگذاری‌های شهید رئیسی در قامت رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی نشان‌دهنده عزم جدی یک ملت برای پیشرفت با اتکا بر توان داخلی است.
سیدعلی موسوی

جوان آنلاین: رشد اقتصادی ۶‌درصدی ایران در سال۱۴۰۲ به پشتوانه بازطراحی تجارت نفتی ایران از جمله اقدامات دولت شهید رئیسی است که نخست بخش نفت و گاز را به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل کرد و دوم اینکه موجب شده است علاوه بر رشد اقتصادی پایدار و بالا در سه سال گذشته، درآمد‌های نفتی ایران ۱۵‌میلیارد دلار افزایش یابد. دولت سیزدهم با ریاست جمهوری شهید رئیسی با تحولی چشمگیر در تجارت انرژی ایران روبه‌رو بوده که در نتیجه رشد اقتصادی کشور رونق چشمگیری داشته است. این تغییر راهبردی که با تمرکز بر بازار‌های هدف، بازسازی در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مشارکت‌های فرامنطقه‌ای به وقوع پیوسته نه تنها موجب شده است درآمد‌های ارزی کشور حاصل از صادرات نفت‌خام افزایش چشمگیری داشته باشد، بلکه بخش نفت و گاز را نیز به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل کرده است. 
 
دولت سیزدهم با مشخصه اصلی خودباوری، اتکا بر خود و نگاه به داخل کارش را انجام داد. سیاستگذاری‌های شهید رئیسی در قامت رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی نشان‌دهنده عزم جدی یک ملت برای پیشرفت با اتکا بر توان داخلی است. در حالی که تحریم‌کنندگان پاشنه آشیل کشورمان، یعنی صنایع نفت و گاز را نشانه گرفته بودند، دولت شهید رئیسی سیاستگذاری‌های جدی در راستای بازارسازی برای نفت کشورمان انجام داد. 
در سایه سیاست‌هایی مانند جذب سرمایه‌های بخش خصوصی توانستیم به تأمین مالی پروژه‌ها بپردازیم.
بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با اتکا بر دستاورد‌های داخلی و دانش‌بنیانی نیز به کمک‌مان آمد تا به اضافه‌تولید بپردازیم و به چرخیدن چرخ اقتصاد کشور کمک کنیم. به باور بسیاری، سیاست‌های دولت سیزدهم به رهبری شهید رئیسی به معنای واقعی کلمه توانستن را معنا کرد و نشان داد می‌توان در شرایط تحریم هم رو به جلو حرکت کرد. 
در دولت سیزدهم سیاست‌هایی همچون استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش‌بنیانی، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و فروش نفت مینی‌ریفاینری‌ها در شرق آسیا به اجرا گذاشته شد. این سیاست‌ها در کنار یکدیگر، بسترساز رشد اقتصادی ۶‌درصدی سال گذشته در سال آخر دولت شهید رئیسی برای کشورمان شدند. 
رویکرد راهبردی دولت سیزدهم با ریاست جمهوری شهید رئیسی به تجارت انرژی، محرک اصلی رشد اقتصادی ایران بوده است. دولت با تمرکز بر توسعه بازار‌های کوچک، اما متنوع، پیگیری بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک در کشور‌های متحد و اولویت‌بندی صادرات نفت‌خام، توانسته است از تأثیر تحریم‌ها بکاهد و درآمد‌های نفتی خود را به حداکثر برساند. 
این تغییر به سمت رویکردی متنوع‌تر و هدفمندتر نه تنها به ایران این امکان را داده است جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ انرژی حفظ کند، بلکه منافع اقتصادی قابل توجهی را نیز برای کشور به همراه داشته است. 

 کارنامه موفق دولت شهید رئیسی در جذب سرمایه‌ها در صنایع نفت و گاز
سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست‌های حوزه انرژی دولت شهید رئیسی به «جوان» می‌گوید: مهم‌ترین دستاورد دولت شهید رئیسی این بود که دشمنان را مأیوس کرد. با عملکردی که طی ۵/۲ سال گذشته در زمینه فروش نفت و گاز و رفع نیازهای‌مان در این صنایع داشتیم، دشمن از اثرگذاری تحریم‌ها ناامید و امیدواری در کشور تزریق شد. 
وی می‌افزاید: شرایط امروز کشور نشان می‌دهد هر چقدر بیشتر تحریم شویم، به همان اندازه استعداد‌ها و توانمندی‌های ما زمینه ظهور و بروز پیدا می‌کند، بنابراین در دولت شهید رئیسی تهدید‌ها تبدیل به فرصت شد. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: نتیجه تمام سیاست‌هایی که دولت در حوزه انرژی به اجرا گذاشت، ناامیدی دشمنان و امیدواری بیش از پیش ملت ایران بود. 
ذاکر در خصوص جذب سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور که در دولت شهید رئیسی به اجرا گذاشته شد، تصریح می‌کند: جذب سرمایه در تمامی بخش‌ها در دولت شهید رئیسی در دستور کار بود. در استان‌ها می‌بینیم که جذب سرمایه‌ها چندین برابر نسبت به قبل شده و در طرف مقابل ارائه خدمات به مردم نیز افزایش چشمگیری داشته است. 
وی ادامه می‌دهد: در صنایع نفت و گاز کشور که جزو صنایع بزرگ و ارزآور به شمار می‌روند نیز جذب سرمایه‌ها اتفاق افتاده است. کسانی که به سرمایه‌گذاری می‌پردازند، بخش خصوصی واقعی هستند که همکاری آن‌ها در اقتصاد برای کشور منفعت دارد. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: شهید رئیسی توانست قوه قضائیه و مجلس را با خودش در حوزه‌های مختلف و از جمله جذب سرمایه‌ها هماهنگ کند. تمامی روند‌ها در کنار یکدیگر پیش برده شد، به نحوی که الان شاهد افزایش چندین برابری جذب سرمایه‌ها، فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم و بهبود اوضاع هستیم. 
ذاکر می‌گوید: متأسفانه در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی هزاران کارخانه به امید نتیجه‌دادن مذاکرات متوقف شد. شهید رئیسی، خودباوری و اتکا بر خود را در دستور کار قرار داد و در همین راستا شاهد راه‌اندازی مجدد کارخانجات بودیم. 
وی ادامه می‌دهد: شهید رئیسی اهمیت زیادی برای تکمیل‌کردن کار‌ها قائل بودند. به ویژه بر این موضوع تأکید داشتند که پروژه‌های غیرضروری را اصلاً شروع نکنیم. اصرار داشتند اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: آمار‌ها نشان‌دهنده بهبود شرایط در زمینه جذب سرمایه‌ها، حل مشکل اشتغال و راه‌اندازی مجدد کارخانجات است. 

 تمرکز ویژه دولت شهید رئیسی  بر بازطراحی و تحول در تجارت انرژی ایران
مهدی هاشم‌زاده، کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت راهبرد دولت شهید رئیسی در زمینه تمرکز ویژه بر بازطراحی و تحول در تجارت انرژی ایران به «جوان» می‌گوید: یکی از راهبرد‌های مهم دولت سیزدهم، تمرکز ویژه بر بازطراحی و تحول در تجارت انرژی ایران بوده است، این رویکرد کلیدی در توسعه بازار‌های کوچک، اما متنوع و متعدد در کنار پیگیری بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک در کشور‌های همسو با ایران نظیر ونزوئلا، سبب شده است جریان صادرات نفت‌خام به سمت خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها و در نتیجه تحول بزرگ در درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات نفت‌خام در دولت سیزدهم سوق یابد. 
وی رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲ را به پشتوانه تحول در بخش صادرات نفتی ایران و تحقق صادرات روزانه حدود ۲ میلیون بشکه در روز اعلام می‌کند و می‌گوید: رشد اقتصادی ایران در سال۱۴۰۲، متمرکز بر توسعه و تحول تجارت و تولید نفت‌خام بوده است. به اذعان تد کروز، نماینده مجلس سنای امریکا، دولت سیزدهم ایران توانسته است میزان فروش نفت‌خام خود را از ۳۰۰هزار بشکه در روز به ۲میلیون بشکه در روز برساند که در نتیجه آن درآمد‌های نفتی ایران با تحولی بزرگ همراه شده و به این ترتیب دولت سیزدهم ایران توانسته است تحریم‌های امریکا را به طور کامل بی‌اثر و تجارت نفت‌خام خود را متحول کند که به پشتوانه آن رشد اقتصادی بالایی نیز در سه سال گذشته کسب کند. این کارشناس انرژی در رابطه با مسیر تحقق این تحول بزرگ در زمینه صادرات نفت‌خام ایران تصریح می‌کند: تغییر راهبردی در تجارت انرژی ایران با تضمین دسترسی مستمر به بازار‌ها و ایجاد درآمد، تأثیر تحریم‌های ایالات‌متحده‌امریکا را به طور مؤثر خنثی کرده است. رویکرد نوآورانه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک در کشور‌های متحد مانند ونزوئلا، بازار تضمین‌شده‌ای را برای صادرات نفت ایران فراهم کرده است. این استراتژی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه در زیرساخت‌های جدید پالایشگاهی را نیز کاهش داده و به طور همزمان مشارکت استراتژیک ایران با بازیگران کلیدی منطقه را تقویت کرده است. 
هاشم‌زاده در پایان می‌گوید: موفقیت دولت سیزدهم تحت رهبری شهید آیت‌الله رئیسی در بازطراحی تجارت انرژی ایران تأثیر عمیقی بر رشد اقتصادی کشور داشته است. دولت شهید رئیسی نه تنها با خنثی‌سازی تحریم‌ها و بازطراحی ویژه تجارت نفتی خود، موجب افزایش درآمد‌های نفتی کشور شد، بلکه با گسترش بازار‌ها و گذار از مدل قبلی بازاریابی سنتی به سمت ایجاد بازار تضمین‌شده، به سمت اقتصاد پویاتر و متنوع‌تر حرکت کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار