کد خبر: 1211112
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
نظر و گذری بر «شکنجه به روایت شکنجه‌گران ساواک»
اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، پدیده شکنجه در ساواک منحله را به بررسی نشسته است. این پژوهش از سوی حشمت‌الله سلیمی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است.
احمدرضا صدری

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، پدیده شکنجه در ساواک منحله را به بررسی نشسته است. این پژوهش از سوی حشمت‌الله سلیمی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب به نکات پی آمده اشارت برده است:
«شکل‌گیری ساواک به‌عنوان گامی در جهت تحکیم پایه‌های حکومت پهلوی از جمله مباحثی است که می‌توان براساس آن مقوله امنیت و چالش‌های پیش‌روی حکومت پهلوی را طی دو دهه آخر عمر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. یکی از جنبه‌های این مبحث، تلاش ساواک برای درهم شکستن مقاومت مخالفان و در بسیاری از موارد حذف فیزیکی آن‌ها با استفاده از روش‌های خشن و آزاردهنده است. بهره‌گیری بازجو‌های ساواک از روش‌های مختلف برای آزار جسمی و روحی متهمان و گرفتن اعتراف از آن‌ها عموماً با عنوان شکنجه شناخته می‌شود. شکنجه فرآیندی دوسویه است که در یک‌سوی آن انسانی در بند و بی‌دفاع و معمولاً آرمانخواه قرار گرفته و در سوی دیگر مأموری خشن و مطیع مقررات که جز به گرفتن نتیجه از کارش - یعنی اعتراف‌گرفتن از متهم - به چیزی نمی‌اندیشد و در به کارگیری ابزار‌ها و روش‌های مختلف برای آزار متهم محدودیتی در کار خود نمی‌بیند. در پژوهش حاضر روند شکل‌گیری ساواک و موضوع شکنجه در مقاطع زمانی مختلف فعالیت آن سازمان براساس اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و خاطرات مستند مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی موضوع شکنجه استفاده از اسناد در اولویت قرار گرفته و خلأ موجود در اسناد با کمک منابع و مآخذ معتبر رفع شده است. سعی بر آن بوده که در ارتباط با اطلاعات موجود در اسناد نمونه‌هایی از خاطرات کسانی که مورد شکنجه واقع شده‌اند و نیز گزارش‌هایی که از طرق مختلف به ناظران خارجی تسلیم شده و در منابع آن‌ها به چاپ رسیده است، استفاده شود. در مورد مقطع زمانی تأسیس ساواک تا اواخر دهه ۴۰ که در اسناد کمتر مورد توجه قرار گرفته از منابع و مآخذ معتبر استفاده شده است. پژوهش حاضر در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول مدخل پژوهشی و بخش دوم اسناد. مدخل پژوهشی به چهار فصل تقسیم شده است؛ فصل اول با عنوان امنیت داخلی پیش از تأسیس ساواک نگاهی گذرا به مقوله امنیت داخلی از دوره رضاشاه تا کودتای ۲۸ مرداد دارد و نیز شکنجه در دوره حاکمیت فرمانداری نظامی را بررسی می‌کند. در فصل دوم قانون تشکیل ساواک، نقش سیا و موساد در شکل‌گیری و تداوم فعالیت ساواک از جنبه‌های مختلف بررسی شده است. در فصل سوم با عنوان ساختار و تشکیلات ساواک به ساختار کلی این نهاد از نظر سازمان داخلی آن، جایگاه ساواک در تشکیلات دولتی و نفوذ آن در ادارات و نهاد‌های دولتی پرداخته شده است. در ادامه همین بخش، وظایف، اختیارات و نحوه‌فعالیت اداره کل اول، اداره کل دوم، اداره کل سوم و بخش‌ها و ادارات تابعه آن و تغییر و تحولات هر کدام بررسی شده و چند تن از بازجو‌های معروف آن معرفی شده‌اند. روش‌ها و ابزار‌های شکنجه در کمیته مشترک و تشریح نمونه‌هایی از شکنجه‌های اعمال شده در آن کمیته از دیگر مباحث این فصل است. در بخش اسناد گزیده‌ای از اسناد مربوط به ساختار و تشکیلات ساواک، اعزام مأموران ساواک به امریکا و اسرائیل برای طی دوره‌های آموزشی در سازمان سیا و موساد، سلسله مراتب ساواک و تغییر و تحولات داخلی آن سازمان، شیوه‌های بازجویی، روش‌های مختلف شکنجه و ابزار‌های مورد استفاده در شکنجه، شکل‌گیری کمیته مشترک و نحوه عملکرد واحد‌های تابعه آن و مستنداتی از افراد شکنجه شده مورد توجه قرار گرفته است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار