کد خبر: 1210873
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
از همان روز‌های نخست استقرار دولت سیزدهم اعلام شد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌ها بوده و برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.
سجاد مرسلی

جوان آنلاین: پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم، کارشناسان اقتصادی از پروژه‌های نیمه‌کاره به عنوان یکی از چالش‌های پیش‌روی دولت منتخب یاد می‌کردند و در مواقعی هم اعلام شد تکمیل بسیاری از آن‌ها مقرون به صرفه نیست، این در حالی است که توسعه زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی برای هر کشوری که قصد پیشرفت داشته باشد به شمار می‌رود و دولت سیزدهم با درک این واقعیت اساسی از همان زمان تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرد تا این طرح‌ها را به سرانجام مطلوبی برساند. در این میان مازندران با بیش از ۳ هزار پروژه نیمه‌کاره که عمر برخی از آن‌ها بالای ۲۰ سال است به شدت نیازمند توجه دولت و سازمان‌ها برای به نتیجه رساندن آنهاست.

از همان روز‌های نخست استقرار دولت سیزدهم اعلام شد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌ها بوده و برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهند برای به نتیجه رساندن تمام پروژه‌های کوچک و بزرگ نیمه‌کاره کشور به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند تکمیل برخی از این پروژه‌ها به علت تمام‌شدن عمر تعریف شده و مفیدشان دیگر صرفه اقتصادی ندارد. مازندران هم به خاطرداشتن طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و رسوب آن‌ها با یک چالش بزرگ مواجه است.
در اولین سفر استانی رئیس‌جمهور به مازندران ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عنوان شد که «بنای ما این است در استان‌ها کار‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم و به غیر از بخش مسکن کلنگ‌زنی نکنیم.»
این استان حدود ۳ هزار طرح عمرانی نیمه‌کاره دارد و برای سال گذشته ۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و هزینه‌ای برای آن مصوب شد که این رقم مصوب در مقایسه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰درصد افزایش نشان می‌داد.

بهره‌مندی از مولدسازی‌ها
دو ماه پیش استاندار مازندران با تأکید بر اینکه تمامی طرح‌های نیمه‌تمام باید در کمترین زمان ممکن از سوی دستگاه‌های متولی تعیین تکلیف شود، گفت: «بعضی از طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰درصد که از ۱۰سال پیش رها شده، جلوه ناخوشایندی به استان داده است. طبق دستور شخص رئیس‌جمهور به هیچ عنوان نباید هیچ طرح نیمه تمامی در استان وجود داشته‌باشد.»
سیدمحمود حسینی با ذکر این نکته که باید از فرصت مولد‌سازی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره که اختیار آن در استان وجود دارد، استفاده کرد، ادامه داد: «مهم‌ترین کار این است که مدیران دولت سیزدهم پیگیر دریافت بودجه طبق مقررات از وزارتخانه‌های مربوطه باشند. به طور یقین بودجه مصوب، جوابگو تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره گذشته نیست. بنابراین باید از بودجه وزارتخانه‌ها استفاده کرد، مشارکت و همکاری نمایندگان مجلس هم در دریافت بودجه از وزارتخانه‌ها مهم و اثرگذار است. تأکید می‌کنم مدیری که در گرفتن اعتبار و بودجه تلاش کند، مورد حمایت دولت است.»
نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در مولد‌سازی به دلیل بخشی نگری که در دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد، به درستی پیشرفتی حاصل نشده است، گفت: «این در حالی است که طرح‌های عمرانی که رسوب ۱۵ تا ۲۰ ساله دارند، باید از این فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کنند. همچنین طرح‌های عمرانی با زیر ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی نیز باید از محل مولد‌سازی به نتیجه برسند؛ ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان توجه به طرح‌های بهداشتی و درمان است.»

توجه به روستا‌ها
انگار در مازندران بیشتر مسئولان می‌خواهند نشان دهند از آمار و ارقام اطلاع دارند و در این مسیر با حرف زدن و وعده وعیددادن از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
درست است که پروژه‌های نیمه تمام زیادی در استان‌ها وجود دارد و مازندران هم از این موضوع رنج می‌برد، اما وقتی قولی داده می‌شود باید به آن عمل شود، نه اینکه راه گذشتگان ادامه داده شود.
شهریور سال جاری مدیرکل ورزش و جوانان مازندران که به مناسبت هفته دولت به میان خبرنگاران آمده بود بر تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در استان تأکید کرد و گفت: «درصدد هستیم از مهرماه هر ۱۵روز یک افتتاح یا یک کلنگ‌زنی داشته باشیم.»
علی رجبی با بیان اینکه دولت سیزدهم عدالت در توزیع منابع و امکانات ورزشی را در سطح جامعه گسترش داد، تصریح کرد: «۱۸ پروژه در این دولت داشتیم که ۹پروژه مربوط به روستا‌های محروم است.»
هر چند در همان روز‌ها کلنگ دو پروژه از جمله پیست دوچرخه‌سواری در شهرستان بهشهر به زمین خورد، اما اگر حرف‌های این مسئول درست بوده باشد، باید تا مهر و تا به امروز حداقل هشت پروژه ورزشی در مازندران یا افتتاح شده یا کلنگ آن به زمین خورده باشد.
در کنار این اتفاقات نباید فراموش کنیم که دولت در دو سال اخیر اقدامات ویژه‌ای در روستا‌ها داشته و طرح‌های عمرانی زیادی را به اجرا در آورده است.
در همین رابطه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه رئیس‌جمهور در زمان آغاز به فعالیت دولت توجه به مناطق روستایی و کمتر برخوردار را مورد تأکید قرار دادند و در این مدت شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بوده‌ایم، گفت: «روستا‌های مازندران با برخورداری از مواهب الهی و خاک حاصلخیز نباید با محرومیت همراه باشد، با این حال از ظرفیت و توانمندی روستا‌های استان به درستی استفاده نشده و به همین منظور با درخواست استاندار مازندران طرح توانمندسازی روستا‌ها در دستور کار قرار گرفت.»
از ۵۸ شهر استان مازندران، عملیات اجرایی طرح فاضلاب در ۱۴شهر درحال انجام است. مطالعات لازم برای عملیاتی‌کردن طرح‌های فاضلاب در تعدادی از شهر‌های استان از سال ۶۹ آغاز و عملیات اجرایی آن‌ها از سال ۷۴ در شهر‌هایی مثل جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس آغاز شد. با گذشت بیش از ۲۸ سال از آغاز عملیات اجرایی در این شهر‌ها در حال حاضر ۶ درصد از جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت کل استان زیرپوشش طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب هستند که این میزان در مقایسه با میانگین کشوری که حدود ۵۳درصد است از اختلاف قابل‌توجهی برخوردار است.
در حال حاضر تنها در شش شهر مازندران شامل ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس و جویبار و چهار شهرک، سامانه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در حال بهره‌برداری است که در هر یک از این شهر‌ها کمتر از ۴۰درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار