کد خبر: 1210826
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
دکتر مرضیه شعربافچی‌زاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر خانواده:
گاهی شاید یک لیوان در منزل در یک روز ۱۰ بار شسته می‌شود و در نهایت همان لیوان سرجای خودش قرار می‌گیرد، در حالی که رفت‌و‌برگشت ۱۰ باره این لیوان محسوس و قابل مشاهده نیست و صرفاً همان بار دهم دیده می‌شود که همین موضوع در بسیاری از امور منزل مصداق دارد
نیره ساری

جوان آنلاین: یک پژوهشگر حوزه خانواده می‌گوید: اگر شرایط مرد اجازه همکاری در منزل را نداد، همدلی با همسرش را فراموش نکند که همان همدلی خانم را به صبر و آرامش می‌رساند. دکتر مرضیه شعربافچی‌زاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه جنسیت و خانواده در گفتگو با «جوان» در رابطه با نقطه تعادل و تفاهم زوجین در تقسیم کار می‌گوید: به لحاظ شرعی وظیفه نان‌آوری با مرد است و در مقابل کار‌های منزل با خانم است در حالی که نمی‌توان آن را وظیفه تلقی کرد.

به گفته شعربافچی‌زاده از آنجا که کار آقا مابه‌ازای مادی و نتیجه ملموس دارد، در نتیجه کار آقا دیده و به عنوان سرمایه، یک ارزش محسوب می‌شود، در حالی که زحمات خانم‌ها در منزل ملموس نیست. به رغم زمان زیاد، خستگی و نداشتن تعطیلات، اما خانم‌ها همواره درگیر کار منزل هستند.
وی می‌افزاید: گاهی شاید یک لیوان در منزل در یک روز ۱۰ بار شسته می‌شود و در نهایت همان لیوان سرجای خودش قرار می‌گیرد، در حالی که رفت‌و‌برگشت ۱۰ باره این لیوان محسوس و قابل مشاهده نیست و صرفاً همان بار دهم دیده می‌شود که همین موضوع در بسیاری از امور منزل مصداق دارد.
به اعتقاد وی، اگر قرار باشد یک آقا این کار‌ها را انجام دهد، ظرافتی را که خانم قادر به انجام آن است، نخواهد داشت.
شعربافچی‌زاده تأکید می‌کند: این حجم از کار در حوصله خانم‌ها هم نمی‌گنجد، اما در پروسه‌ای هستند که مجبور به انجام آن می‌باشند که البته با عشق تن به این روند می‌دهند.
این مدرس دانشگاه بیان می‌کند: در حال حاضر اکثر خانم‌ها یا بیرون، مشغول کار هستند یا در منزل درگیری دارند، در نتیجه کار خانه یک زحمت مضاعف می‌شود. عمدتاً همه می‌گویند برای خانم اجباری به کار بیرون از منزل وجود ندارد، بنابراین اگر در خانه بماند و مشغول کار‌های منزل شود بهتر است، در حالی که در دوره تمدن‌سازی اسلامی خانم‌ها و آقایان باید در کنار یکدیگر این تمدن را خلق کنند.
شعربافچی‌زاده در ادامه می‌گوید: طبق فرموده رهبری این تمدن‌سازی ملزوماتی دارد. اتفاقاً ایشان در این‌باره تأکید دارند شرایط فراهم شود و برای این فراهم ساختن شرایط، لزوماً زن نباید از شغل خود صرف‌نظر کند.
به اعتقاد وی، دلیل خستگی افراد از نقش‌هایی که به آن‌ها داده شده، قدرناشناسی و نادیده‌گرفتن است. وی در این‌باره می‌افزاید: سبک شمردن کار‌ها در نقش‌های مختلف موجب گلایه می‌شود، چراکه اگر زن و مرد قدردان زحمات یکدیگر باشند، خودشان نیز راضی به انجام کار‌ها خواهند بود.
به اعتقاد وی، منظور رهبر معظم انقلاب از خانه‌داری همان خانواده‌داری است.
وی در ادامه می‌افزاید: هر خانواده‌ای به یک نحو مفهوم «داری» را پیش می‌برد و انتظارات اعضای خانواده باهم تفاوت دارد. گاهی آقا یک همسر همراه می‌خواهد و گاهی طبخ غذا و جزئیات خانه برایش مهم است و برعکس، یک خانم گاهی با یک عابربانک برای رفع نیاز‌های مادی خود ازدواج می‌کند و گاهی هم به دنبال یک همراه و هم‌قدم برای رفتن به سوی موفقیت و کمال می‌گردد.
به اعتقاد این پژوهشگر حوزه خانواده، مفهوم «داری» در نگاه رهبر معظم انقلاب بر عهده خانم است چراکه صرفاً یک خانم می‌تواند سلایق و علایق را کنار یکدیگر قرار دهد، اما نکته این است که برای فرزندداری و سایر موارد شراکت و تقسیم کار وجود داشته باشد.
از شعربافچی‌زاده می‌پرسیم آیا این تقسیم کار به لحاظ عاطفی در زندگی افراد اثرگذار است یا خیر که وی اینگونه پاسخ می‌دهد: رضایت یک خانم از زندگی دقیقاً به میزان توجه همسرش به او برمی‌گردد. یکی از مصادیق توجه به همسر، کمک در امور منزل است و همین که مرد درک کند، کاری را در خانه قبول کند در روحیه زن بسیار اثرگذار است.
به اعتقاد وی، نسخه واحدی برای تمامی خانواده‌ها در حوزه تقسیم کار و وظایف وجود ندارد و همه چیز بستگی به جزئیات زندگی افراد دارد.
وی می‌افزاید: تقسیم کار به جزئیات مختلف از جمله نوع شغل خانم و آقا، سبک زندگی، تعداد فرزندان، نوع خورد و خوراک و حتی محل زندگی و متراژ خانه برمی‌گردد و باید با توجه به تمام این جزئیات تقسیم کار صورت گیرد.
این استاد دانشگاه می‌گوید: اخلاق افراد و نوع نیازمندی‌ها هم فرق دارد در نتیجه نمی‌توان نسخه واحدی برای همه پیچید، اما به همه می‌گوییم حواس‌تان به یکدیگر باشد و نیازمندی‌های روحی یکدیگر را درک کنید.
از دکتر شعربافچی‌زاده می‌پرسیم آیا باید این تقسیم کار از ابتدا مشخص شود. وی پاسخ می‌دهد: ما نیازمند آموزش‌های کارگاهی قبل از ازدواج هستیم و در واقع ما به آموزش‌های اجباری باید روی بیاوریم تا مهارت‌های مختلف زندگی آموزش داده شود. بسیاری از دختران و پسران ما در خانواده آموزش همسرداری نمی‌بینند و در کنار آن حتی والدین مسئولیت‌سپاری را هم انجام نمی‌دهند، در نتیجه در بدو ورود به زندگی با زوجینی مواجه می‌شویم که مهارت مسئولیت‌پذیری ندارند. تمامی موارد باید توافقی صورت بگیرد که این توافق می‌تواند هفتگی و روزانه تغییر کند و ثابت نیست، اما باید توافق شود که وظایف تقسیم شود.
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: اگر شرایط مرد اجازه همکاری در منزل را نداد، همدلی با همسرش را فراموش نکند که همان همدلی خانم را به صبر و آرامش می‌رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار