کد خبر: 1210589
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
دبیر مجمع جهادگران استان کهگیلویه و بویر احمد:
مجمع جهادگران استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد نگاه ویژه‌ای به پیام ۹بندی حضرت آقا درباره جهادگران داشته است. حضرت آقا در مرداد۱۳۹۸ نکات بسیار ارزنده‌ای را برای ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های گروه‌های جهادی عنایت کردند. بر همین اساس گروه‌های جهادی در این منطقه در رابطه با پیام ایشان از ابتدا سعی کردند متن پیام را به سمع گروه‌های جهادی برسانند و برای ایشان تبیین کنند، بنابراین کارگاه‌های آموزشی زیادی برای تبیین نکات مهمی که حضرت آقا فرموده بودند، برگزار شد. در کنار این اقدامات سعی شد مثل همیشه تلاش شود بر اساس سخنان ایشان معایب را برطرف کنند و با تلاش مضاعف به ادامه خدمت بپردازند.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.» این جمله از مقام معظم رهبری کافی بود تا از چند دهه قبل جهادگران خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی در راستای تحقق عدالت و محرومیت‌زدایی وارد میدان شوند و از هیچ کاری دریغ نکنند، اما مدتی است که سعی شده با تشکیل شورا‌های جهادی و مجامع استانی گروه‌ها سازماندهی شوند تا از ظرفیت نیرو‌های جوان جهادگر بهتر استفاده شود.


کهگیلویه‌و‌بویراحمد از جمله استان‌هایی است که مناطق کم‌برخوردار زیادی دارد و به همین خاطر گروه‌های جهادی حاضر در این منطقه با شناخت نیازمندی‌ها، برنامه‌های مدونی را آماده می‌کنند و با اعزام و اردوزدن در روستا‌ها به کمک و یاری هم استانی‌های خود می‌روند.
سلمان تاج‌الدینی در جایگاه دبیر مجمع جهادگران استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، مسئول کنگره شهدای جهادگران استان، رئیس گروه جهادی امام زمان (عج) در شهرستان لنده و همینطور مسئول قرارگاه جهادی پیشرفت منطقه‌ای حضرت ولی‌عصر (عج) در شهرستان بهمئی است.
ابتدای دهه ۹۰ بود که این جهادگر به صورت رسمی شروع به فعالیت‌های جهادی کرد و به گفته خود قبل از آن هم اقداماتی با دوستانش در جهت کمک به خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار داشته است.
حالا تاج‌الدینی دبیر مجمع جهادگران استان است، وی درباره مجامع جهادی می‌گوید: در طول این چند سالی که مجمع شروع به کار کرده به دنبال توانمندسازی گروه‌های جهادی و ساماندهی آن‌ها بوده‌ایم، چراکه قبلاً به دلیل فقدان این ساماندهی با وجود حسن‌نیت و زحمات فراوان، به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی در فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی‌ها دیده می‌شد و بعضاً دوباره‌کاری‌ها وقت و انرژی زیادی از جهادگران می‌گرفت، اما با تشکیل مجمع گروه‌های جهادی ساماندهی خوبی در این رابطه انجام شد.

رفع موانع برای خدمت بهتر
آنطور که در تعریف مجامع جهادی آمده، آن‌ها جهت پشتیبانی از گروه‌های فعال و مرتفع ساختن موانع برای خدمات‌رسانی و سازماندهی جهادگران ایجاد شده‌اند.
دبیر مجمع جهادگران کهگیلویه‌و‌بویراحمد با بیان اینکه اعضای مجمع جهادی استان شامل پنج نفر هیئت رئیسه هستند که از سوی رؤسای گروه‌های جهادی انتخاب می‌شوند و در حال حاضر هم هزارو ۱۰۰ گروه جهادی در کهگیلویه‌و‌بویراحمد وجود دارد که ۷۰۰گروه کد ثبتی دارند، می‌گوید: داوطلبان انتخابات مجمع استانی از میان اعضای شورا‌های جهادی شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند. به این صورت است که با برگزاری انتخابات در سطح شهرستان‌ها پنج نفر به عنوان اعضای شورای جهادی شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند، به علاوه مسئولان کارگروه‌های تخصصی که در هر شهرستان انتخاب می‌شوند، شورا‌های جهادی را تشکیل می‌دهند. سپس اعضای شورا‌های جهادی شهرستان به سطح استانی می‌روند و از میان آن‌ها پنج نفر به عنوان هیئت مجامع استانی انتخاب می‌شود. مجامع استانی شامل پنج نفر هیئت رئیسه و هشت کارگروه تخصصی هستند.
وی ادامه می‌دهد: مجمع استانی روزانه با شورا‌های جهادی شهرستان‌ها در ارتباط است و مسئول شورای نواحی با مسئولان مجامع استانی در زمینه مسائل مختلف زیرساختی، عمرانی و مشکلات استانی و سایر مواردی که پیگیری‌های مجمع را نیاز دارد، ارتباط دارد، گاهی هم برای بهبود اوضاع پیشنهاد‌هایی دارند که با مسئولان مجامع استانی مطرح می‌کنند، مجمع استانی هم سعی می‌کند از طریق استانداری، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، بسیج سازندگی، بنیاد علوی و ستاد اجرایی امام (ره) موانع را بردارد و مشکلات را تسهیل کند. به علاوه مجمع بر واگذاری پروژه‌ها به گروه‌های جهادی در شهرستان‌های هدف نظارت دارد تا گروه‌های جهادی بتوانند در زمینه‌هایی که تخصص دارند، خدمت‌رسانی کنند.
تاج‌الدینی می‌گوید: علاوه بر فعالیت‌های خدمات‌رسانی، گروه‌های جهادی و مجامع سعی می‌کنند در بزنگاه‌ها و موضوعات مهم کشوری مشارکت داشته باشند، مانند انتخابات دور قبل ریاست جمهوری که اقداماتی از جمله شرکت در پویش «من رأی می‌دهم» بود. افراد گروه‌های جهادی در سطح شهرستان‌ها پخش شدند و مسائل را برای مردم تبیین کردند و در مباحثات‌شان با عموم جامعه بر لزوم شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح پرداختند و به علاوه در این زمینه در فضای مجازی فعالیت داشتند و آن را انعکاس رسانه‌ای دادند.
رئیس گروه جهادی امام زمان (عج) در شهرستان لنده در رابطه با ورود گروه‌ها به عرصه سیاست می‌گوید: در بیانیه گام دوم حضرت آقا اشاره داشتند به مدیریت جهادی و بنده معتقدم ما باید سیاسیون را جهادی کنیم نه اینکه اعضای جهادی را وارد عرصه سیاست به عنوان مسائل سیاسی مملکتی کنیم.
در سال ۱۳۷۹ که فعالیت‌های جهادی را تحت عنوان وزارت جهاد آوردند، این اتفاق افتاد که اعضای گروه‌های جهادی دیگر در نظر مردم گروه‌های خودجوش جلوه داده نمی‌شدند بلکه ارگان‌های دولتی تلقی می‌شدند. اصلاً به همین دلیل است که ما با احیای وزارت جهاد سازندگی مخالف هستیم، دو ماه بعد از تبدیل گروه‌های جهادی به وزارت جهاد حضرت آقا دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادند.
وی تأکید می‌کند: در واقع از نظر من گروه‌های جهادی حلقه میانی بین سیاست و جهاد و به نوعی واسطه بین مردم و دولت هستند که مشکلات مردم را به مدیران انعکاس می‌دهند و در زمان انتخاب مسئولان هم وظیفه عدالتخواهی‌شان سبب می‌شود مطالبه‌گر روی کار آمدن مدیران جهادی و انقلابی باشند.
تاج‌الدینی با بیان اینکه کار ما فقط بیل‌زدن و کلنگ‌زدن نیست، ما پیگیر مشکلات مردم هستیم و آن را به مسئولان مربوط انعکاس می‌دهیم، می‌گوید: گاهی در مواقع مختلف برای موضوعات مهم مجامع بیانیه صادر می‌کنند که اهم این بیانیه‌ها را می‌توان در اصلاح قانون بسیج سازندگی، تصویب قانون شهدای جهادگر، پیگیری واگذاری پروژه‌ها به گروه‌های جهادی برای اینکه پروژه‌ها در زمان کمتر و با هزینه کمتر انجام شوند، برشمرد. علاوه بر این موارد در هر برهه از زمان که مسائل مختلفی اتفاق بیفتد، به فراخور آن مسئله، بیانیه‌ای صادر می‌کنیم.
دبیر مجمع جهادگران کهگیلویه‌و‌بویراحمد درباره رشد کمی یا کیفی گروه‌های جهادی می‌گوید: یکی از نکات مدنظر آقا رشد کمی و‌کیفی گروه‌های جهادی بود، بنابراین ما سعی کردیم بنا بر فرمایش ایشان در این باره اقدامات خوبی داشته باشیم و گروه‌ها از هر لحاظ ارتقا یابند، ضمن اینکه در زمینه ارتقای کیفی به برگزاری کلاس‌های آموزش جهت توانمندسازی افراد گروه‌های جهادی پرداختیم. به علاوه سعی کردیم کیفیت فعالیت‌های گروه‌های جهادی را هم ارتقا دهیم که مهم‌ترین آن تخصصی‌کردن گروه‌های جهادی بود.
وی با اشاره به اینکه کارگروه‌های تخصصی که در مجمع جهادی استان فعالیت می‌کنند، سه وظیفه مهم دارند، می‌گوید: اول مانع‌زدایی در حیطه رشته خود است، به این معنا که اگر گروه‌های جهادی در هر شاخه‌ای موانعی در سر راه خدمت‌شان وجود داشت، آن را برطرف می‌کنند. دوم مرتبط‌کردن گروه‌های جهادی به همدیگر است. به عنوان مثال کارگروه فرهنگی یک گروه جهادی را که تجهیزات فرهنگی مناسبی دارد، به گروه دیگری که نیروی انسانی مثل مداح در این زمینه دارد وصل می‌کند و وظیفه بعدی توانمندسازی گروه‌های جهادی در حیطه تخصصی خودشان است.
تاج‌الدینی ادامه می‌دهد: کارگروه‌های تخصصی شامل عمرانی، رسانه، فرهنگی، تعلیم و تربیت، اشتغال، کشاورزی، امور خانواده، پدافند غیرعامل و بهداشت هستند. در میان این گروه‌های تخصصی، پدافند غیرعامل عهده‌دار ساماندهی گروه‌های جهادی در زمان اتفاقات غیرمترقبه مانند زلزله و سیل و ... است. این کارگروه زمینه آموزش‌های لازم را برای خدمت‌رسانی بهتر در زمان وقوع حوادث برای گروه‌های جهادی آماده می‌کند، مانند فراگیری کمک‌های اولیه یا امدادرسانی در زمان آتش‌سوزی و در زمان لزوم گروه‌های آموزش‌دیده، متخصص و آماده را به مناطق هدف اعزام می‌کند.

گسترش گفتمان جهادی
یکی از مسائلی که حضرت آقا بر آن تأکید داشتند و جهادگران نیز به تأسی از ایشان به آن پرداختند، گسترش گفتمان جهادی یعنی بحث انعکاس تفکر جهادی است که در این زمینه به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند و به گفته جهادگران از این طریق در جهت رشد کمی گروه‌های جهادی تلاش‌های زیادی شده است.
مسئول قرارگاه جهادی پیشرفت منطقه‌ای حضرت ولی‌عصر (عج) در شهرستان بهمئی با بیان اینکه با بهره‌مندی از بیانات رهبری و گفتمان جهادی، در ابتدای کرونا ۲۰گروه جهادی داشتیم، اما با انعکاس رسانه‌ای فعالیت‌های گروه‌های جهادی به فضل خدا این تعداد به هزارو ۱۰۰ گروه جهادی ارتقا پیدا کرده است، درباره ارتباط مجمع و گروه‌های جهادی می‌گوید: به لطف خدا گروه‌های جهادی به وظایف مجمع آگاهی دارند و با آن‌ها مرتبط هستند. گروه‌ها مشکلاتی را که حین خدمت برای‌شان پیش می‌آید یا بعداً اعتراضی اگر نسبت به مسئولان مربوط یا اوضاع منطقه خدمت‌شان داشته باشند به ما ارجاع می‌دهند. ما نیز بر اساس مسئولیت تعریف‌شده از بالا ورود و مشکل گروه جهادی را در منطقه هدف رفع می‌کنیم.
وی تصریح می‌کند: از جمله اقداماتی که بنده در دوره مسئولیتم عهده‌دار بودم، ساماندهی گروه‌های جهادی، تخصصی‌کردن گروه‌ها، بحث پیگیری‌های قانونی در مورد وضعیت شهدای جهادگر، صدور بیانیه‌ها، راه‌اندازی دفتر مجمع جهادگری در سطح استان برای برقراری ارتباط مستقیم گروه‌های جهادی با مجمع، توانمندسازی گروه‌های جهادی و همچنین خدمت‌رسانی در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار