کد خبر: 1186289
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
یک رسانه بین‌المللی مدعی شده رئیس‌جمهور ترکیه از تلاش‌های اخیر برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض حمایت می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، میدل‌ایست‌آی به نقل از چند منبع گزارش داده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته آنکارا در یک جلسه محرمانه با تحلیلگران و روزنامه‌نگاران در نیویورک گفته آنکارا از تلاش‌های اخیر برای عادی‌سازی روابط میان رژیم اسرائیل و عربستان حمایت می‌کند.

دو منبع به میدل‌ایست‌آی گفتند: «ترکیه تلاش‌های عادی‌سازی روابط میان میان دو کشور را مثبت می‌بیند.»

یک منبع که با تفکر ترکیه آشنا است به میدل‌ایست‌آی گفت که ترکیه حامی کاهش تنش‌ها در منطقه است. وی اضافه کرد که حمایت ترکیه از عادی‌سازی روابط تنها ادامه این سیاست کلی است. او تصریح کرد: «روند عادی‌سازی روابط می‌تواند به یک اهرم سیاسی تبدیل شود تا اسرائیل به سمت اقدام هوشمندانه‌تر در منطقه حرکت کند.»

عربستان سعودی در ازای عادی سازی روابط خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی از ایالات متحده، دریافت کمک برای توسعه برنامه بومی هسته‌ای و کاهش محدودیت برای دریافت سلاح‌های آمریکایی است.

این منبع گفت توافق عادی‌سازی روابط می‌تواند به اهرم مثبتی تبدیل شود و سران اسرائیل را بر سر مسئله فلسطین تحت فشار قرار دهد. او گفت: «این اتفاق می‌تواند باعث تسهیل روابط ترکیه با اسرائیل شود چرا که باعث می‌شود که تنش‌ها با فلسطینی‌ها کاهش پیدا کند.

رسانه‌های سعودی در روز‌های گذشته گزارش دادند ریاض به دلیل اقدامات کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو‌ها بر سر عادی‌سازی روابط را متوقف کرده است.

حدود دو ماه پیش یک نشریه آمریکایی گزارش داده بود «محمد بن سلمان» درخواست کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده است.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند روی کارآمدن کابینه راست افراطی در فلسطین اشغالی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» موجب شده برخی از کشور‌هایی که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را آغاز کرده بودند آن را به حالت تعلیق درآورند.

عده دیگری از تحلیلگران هم معتقدند توافق ایران و عربستان سعودی موجب شده عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی با چالش‌های مضاعفی مواجه شود.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اندکی بعد از توافق ایران و عربستان سعودی آن را شکستی برای تل‌آویو توصیف کرد و نوشت مشکلات داخلی اسرائیل و تغییرات ژئوپولیتیکی که با همگرایی تهران و ریاض آغاز شد موجب شده‌اند اسرائیل خود را در موقعیتی ببیند که انتظار آن را هم نداشته است.

این روزنامه همچنین تصریح کرده بود که این همگرایی باعث توقف طرح سایر کشور‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است.

بسیاری از نماینده‌های دموکرات در مجلس سنا که بایستی احتمالاً به بخش‌هایی از توافق ریاض و تل‌اویو رأی بدهند انتقاد‌های سرسختانه‌ای هم به دولت عربستان سعودی و هم به رژیم صهیونیستی دارند.

عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی غیر از عوامل یادشده در بالا با موانع دیگری هم روبرو است. منابع آگاه ماه گذشته به آکسیوس گفته بودند یکی از بزرگترین موانع برای ایجاد یک توافق گسترده بین عربستان سعودی و اسرائیل درخواست ریاض برای ارتقاء همکاری نظامی این کشور با آمریکا و دسترسی‌اش به سامانه‌های تسلیحاتی بسیار پیشرفته است.

سعودی‌ها علاوه بر ان خواستار آن هستند که کاخ سفید برای خریداری مهمات برای نیروی هوایی عربستان سعودی مجوز صادر کند. دولت بایدن به فاصله چند هفته بعد از ورود به کاخ سفید فروش چنین مهماتی به عربستان را به دلیل جنگ یمن به حالت تعلیق درآورد.

مانع دیگر در این مسیر، درخواست عربستان سعودی برای برخوردارشدن از حمایت آمریکا جهت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و از جمله غنی‌سازی اورانیوم است.

توسعه برنامه هسته‌ای عربستان و غنی‌سازی اورانیوم در خاک آن کشور برای رژیم اسرائیل منشأ نگرانی‌های جدی است، اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند رایزنی‌هایی برای رسیدن به چندین راه حل در این خصوص در جریان است.

ماه پیش روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی درباره موانع این توافق نوشته بود رژیم صهیونیستی به این درک رسیده که عربستان سعودی به وعده نتانیاهو مبنی بر عدم الحاق کرانه باختری راضی نخواهد شد و به «اقدامات قابل توجه در میدان عمل» نیاز دارد.

در آن گزارش تصریح شده بود بعید است که چنین «اقدامات قابل توجه در میدان عمل» مورد تایید عناصر افراطی کابینه نتانیاهو قرار گیرد و اعمال فشار در این راستا می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار