کد خبر: 1157737
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
رئیس‌جمهور اوکراین همه چشم و امیدش به غربی‌‌‌‌‌ها است تا با ارسال تسلیحات بیشتر او را در مقابل روس‌‌‌‌‌ها یاری کنند اما به نظر می‌رسد، امریکا و اروپا از پیروزی کی‌یف ناامید شده و حاضر نیستند بیش از این برای جنگی که نتیجه‌ای جز شکست برای آنها ندارد، هزینه کنند.

رئیس‌جمهور اوکراین همه چشم و امیدش به غربی‌‌‌‌‌ها است تا با ارسال تسلیحات بیشتر او را در مقابل روس‌‌‌‌‌ها یاری کنند اما به نظر می‌رسد، امریکا و اروپا از پیروزی کی‌یف ناامید شده و حاضر نیستند بیش از این برای جنگی که نتیجه‌ای جز شکست برای آنها ندارد، هزینه کنند. همان‌گونه که روزنامه‌نگار معروف امریکایی افشا کرده، اروپایی‌‌‌‌‌ها به زلنسکی فشار آورده‌اند که هرچه زودتر به جنگ با مسکو پایان دهد، حتی اگر به قیمت استعفای او تمام شود.

به گزارش «جوان»، کشورهای غربی که برای تأمین منافع خود، اوکراین را به مصاف با روسیه فرستادند اکنون با گذشت 15 ماه با تحمل هزینه‌های گزاف مالی و انسانی، از خود رفع مسئولیت کرده و همه چیز را به خود کی‌یف واگذار کرده‌اند تا به این بحران غرب ساخته پایان دهد. در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هر روز به رهبران غرب هشدار می‌دهد که تسلیحات بیشتری در اختیارش بگذارند تا بتواند روسیه را به عقب براند اما اروپایی‌‌‌‌‌ها مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند. سیمور هرش، روزنامه‌نگار و محقق امریکایی روز چهار‌‌‌‌‌شنبه افشا کرد که گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری لهستان از زلنسکی خواسته‌اند هر طور شده راهی برای پایان دادن به جنگ بیابد، حتی اگر به قیمت استعفایش تمام شود.
به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از این روزنامه‌نگار امریکایی، گروه مذکور شامل کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان، لتونی، لیتوانی و استونی است. هرش تأکید کرد که رئیس‌جمهور اوکراین نظرش را عوض نمی‌کند و به همین خاطر در حال از دست دادن حمایت همسایگان خود است. این روزنامه‌نگار امریکایی پیش‌تر به نقل از منابع خود گفته بود جنگ اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد و مدت آن به تعداد جان‌هایی بستگی دارد که زلنسکی مایل است قربانی کند. او همچنین با اشاره به تمایل غرب برای غلبه بر روسیه گفته بود درگیری ادامه پیدا کرده زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم گرفته در اوکراین پیروز شود.
کی‌یف به شدت به تسلیحات غربی وابسته است و بدتر شدن روابط آن با کشورهای اروپایی به دلیل درخواست‌‌‌‌‌‌ها برای صلح می‌تواند به طور جدی بر وضعیت امور در میدان جنگ اثر بگذارد. مقامات امریکا و اروپا بار‌‌‌‌‌ها گفته بودند که جنگ در اوکراین هر چقدر طول بکشد به کمک‌های مالی و تسلیحات به متحد خود ادامه می‌دهند و تصور می‌کردند با تجهیز کی‌یف به سلاح‌های قدرتمند می‌توانند موازنه میدانی را به نفع خود تغییر داده و روس‌‌‌‌‌ها را زمینگیر کنند اما به نظر می‌رسد، غربی‌‌‌‌‌ها امیدی به پیروزی اوکراین ندارند و حاضر نیستند دهها میلیارد دلار برای جنگی هزینه کنند که در نهایت به نفع رقیب تمام خواهد شد. اعضای ناتو در روزهای اول جنگ هم از دولت اوکراین حمایت‌های لازم را انجام ندادند تا جایی که زلنسکی اعتراف کرد که در برابر مسکو تنهایش گذاشتند و تاریخ دوباره برای رهبران کی‌یف تکرار می‌شود و امریکا و متحدانش بار دیگر سعی دارند اوکراین را در مضیقه قرار دهند تا شاید مجبور به عقب‌نشینی شود. این درحالی است که زلنسکی از زمان شروع درگیری‌ها، از هرگونه توافق صلح با روس‌‌‌‌‌ها خودداری کرده و مدعی بود که اگر ناتو از او حمایت کند می‌توانند سرزمین‌های از دست رفته را باز پس بگیرند اما اظهارات ناامیدانه رهبران غرب و کی‌یف در هفته‌های اخیر، نشان می‌دهد که ناگزیر هستند با مسکو سر یک میز بنشینند زیرا مقامات روسی هشدار داده‌اند که هرگونه تلاش برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف شده اوکراین و حمله به تمامیت ارضی روسیه، آنها را به استفاده از سلاح هسته‌ای وادار خواهد کرد و به همین منظور مقامات واشنگتن ادامه جنگ را به صلاح خود نمی‌دانند، چرا که نه بودجه کافی برای کمک به اوکراین دارند و نه تسلیحاتی باقی مانده که بتوانند با استفاده از آن مسیر پیشروی روس‌‌‌‌‌ها را ببندند و هر آنچه در چنته داشتند در طبق اخلاص گذاشته بودند که در نهایت چیزی عایدشان نشد.
فشار کشورهای اروپایی به زلنسکی برای پایان دادن به جنگ در عرصه عمل هم مشهود است. همچنان که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد که به نمایندگی از کشورهای آفریقایی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و زلنسکی صحبت کرده، تا آنها را به پذیرش مأموریت رهبران آفریقا در طرح صلح به توافق برساند و آنها نیز با دریافت مأموریت صلح موافقت کردند. رامافوزا گفت: «‌اینکه آیا این موفق خواهد شد یا نه، بستگی به بحث‌‌‌‌‌هایی دارد که برگزار خواهد شد.» پیش از این نیز طرح صلح 12 ماده‌ای از سوی چین پیشنهاد شده بود اما با مخالفت امریکا که آن را یکجانبه و به نفع روس‌‌‌‌‌ها می‌دانست راه به جایی نبرد. فرانسه هم اخیراً دنبال ارائه طرح صلح با مشارکت چینی‌‌‌‌‌ها است تا در صورت موافقت دو طرف مورد مناقشه، بتوانند به درگیری‌‌‌‌‌ها پایان دهند.
روسیه دنبال خودکفایی در تکنولوژی نظامی
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه دیروز در سخنانی اظهار کرد: به‌رغم نتایجی که حاصل شده، به‌ طور کلی وابستگی ما به فناوری‌های خارجی همچنان چشمگیر است. اکثر این شرکت‌‌‌‌‌‌ها از کشور‌‌‌‌‌هایی هستند که کاملاً با ما دوست نیستند، بلکه از کشور‌‌‌‌‌هایی هستند که تحریم‌‌‌‌‌‌ها و محدودیت‌های مربوط به فناوری را علیه ما اعمال کرده‌اند و دسترسی به چنین فناوری‌‌‌‌‌‌هایی یا مسدود شده یا به ‌طرز جدی پیچیده شده است. به گزارش خبرگزاری تاس، مدودف تأکید کرد‌: در بحبوحه فشار تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، این مسئله برای ما مهم است که تجهیزات خارجی را با نمونه‌های داخلی جایگزین کنیم. هدف اصلی ما برآورده کردن نیازهای مربوط به حوزه علم و فناوری روسیه در کوتاه‌‌‌‌‌‌ترین زمان ممکن است. مدودف همچنین ضمن بیان اینکه دومای دولتی روسیه با تصویب لایحه پیشنهادی دولت، رسماً «معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا» را محکوم و خروج دائمی مسکو از آن را اعلام کرد، گفت: «پس از این محکومیت، روسیه آزاد است تا تسلیحاتش را در هرکجای خاکش که می‌خواهد مستقر کند؛ از جمله در بخش‌‌‌‌‌‌هایی از این کشور که در قاره اروپا قرار دارند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار