کد خبر: 1121283
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نماینده کانون‌های فرهنگی: ما در ظاهرمان شاید تفاوت داشته باشیم، ولی یک اشتراک داریم که ایران است و می‌خواهیم برای آن تلاش کنیم. ما در ایران می‌مانیم و آن را می‌سازیم، این امید را شما می‌توانید پررنگ کنید. اگر خیلی‌ها ناراحتند و ناسزا می‌گویند به این خاطر است که فرهنگ گفتگو را به ما یاد نداده‌اند

‌می‌گوید «ما در ظاهرمان شاید تفاوت داشته باشیم، ولی یک اشتراک داریم و آن اشتراک ایران است که می‌خواهیم برای آن تلاش کنیم. ما در ایران می‌مانیم و آن را می‌سازیم، این امید را شما می‌توانید پررنگ کنید.» این گزاره سخنان یکی از دانشجویانی است که روز گذشته در دانشگاه تهران مقابل رئیس‌جمهور ایستاد و بدون لکنت بر زبان جاری کرد. با درک این گفت‌وگوی پرسشگرانه و مسئولانه، اکنون بهتر می‌توان به راز تقلا‌ها برای به‌هم ریختن دانشگاه را فهمید. آن‌ها نمی‌خواهند چشم انداز روشنی از ایران در ذهن جوان ایرانی شکل بگیرد.
روند تحولات در دو ماه گذشته بار دیگر این واقعیت را به اثبات رساند که دشمن نمی‌خواهد نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها حاکم باشد، بلکه می‌کوشد با ایجاد انحراف در فلسفه وجودی ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو که برگرفته از مبارزه‌ای حق‌طلبانه و آرمان خواهانه علیه استبداد و استعمار خارجی است، این روحیه را از دانشجو و دانشگاه بگیرد. نشاط سیاسی که حاکم باشد، عقلانیت محور رفتار‌های دانشجویی قرار می‌گیرد، علم آموزی و توسعه علمی به عنوان یک هدف دستور کار دائمی دانشگاه و دانشجو قرار می‌گیرد که خروجی آن ارتقای جایگاه علمی کشور و پیشرفت همه‌جانبه است، اما برای دشمنی که همواره به چیزی جز عقب ماندگی و وابستگی کشور نمی‌اندیشد، تحمل چنین نشاط و عقلانیتی قابل پذیرش نیست.
با گذشت ۷۰ سال از شکل‌گیری جنبش اصیل دانشجویی، این حرکت ضد استکباری همچنان پویا و زنده است و همین سرزندگی راز عصبانیت دشمن است.
امروز، اما دشمن به مدد ابزار‌های جدید ارتباطی و دستکاری در ذهن و فکر مخاطب از طریق دروغ پردازی‌های اغواگرانه می‌کوشد با نفوذ در جریان دانشجویی، علاوه بر اینکه جهت‌گیری‌های این جریان را به انحراف بکشاند، بلکه در نقطه مقابل ملت قرار دهد که برخی حرکت‌های خلاف شأن دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها طی دو ماه اخیر تلاشی در این مسیر بود.
دیروز، اما رئیس‌جمهور همانگونه که وعده کرده بود، در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور پیدا کرد و با تکرار چندباره این مهم که «دانشگاه اتاق فکر دولت است» به تبیین تحولات اخیر در کشور پرداخت. پیش از سخنان رئیسی تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، انتقادات و نظرات خود را بیان کردند.
می‌مانیم و ایران را می‌سازیم
زهرا کمالی، نماینده کانون‌های فرهنگی از دانشگاه تهران طی سخنانی در این مراسم گفت:ما در ظاهرمان شاید تفاوت داشته باشیم، ولی یک اشتراک داریم و آن اشتراک ایران است که می‌خواهیم برای آن تلاش کنیم. ما در ایران می‌مانیم و آن را می‌سازیم، این امید را شما می‌توانید پررنگ کنید.
کمالی ادامه داد:‌جای خوشحالی بود که در اول دولت شما برای مردمی‌سازی دولت اقدامات خوبی انجام شد؛ اما جای ما ۸ هزار کانون در این فرایند خالی است. او گفت: ما را باور کنید؛ اگر فرهنگ این کشور را بسازیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد. اگر خیلی‌ها ناراحتند و ناسزا می‌گویند به این خاطر است که فرهنگ گفتگو را به ما یاد نداده‌اند.
آشوب‌ها در بستر نارضایتی‌ها رشد کرد
نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این مراسم گفت: آشوب‌های سه ماه گذشته حاصل فعالیت‌های دشمن است، البته این آشوب‌ها در بستر مسائل رقم خورده که طی سال‌های گذشته به وجود آمده است. وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت:وقتی دنبال رأی بودید از فالوور اینستاگرام می‌گفتید، اما حالا شیر اینترنت را بسته‌اید.
مشکلات با کار‌های نمایشی مثل معاونت مردمی‌سازی حل نمی‌شود. راه اعتراض به عملکرد شما و دولت چیست؟ صف اعتراض را به ما نشان دهید و ساز و کاری برای اعتراض اقشار مختلف فراهم کنید.
صدای معترضان را بشنوید
محمد هادی نصر، نماینده بسیج دانشجویی کشور هم گفت: دشمن می‌خواهد انتقام همه چهل سال ناکامی خود را با ایرانستان کردن این خاک بگیرد. وی افزود: با صدای بزرگ اعلام می‌کنیم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خط قرمز ماست و جلوی هرکس که بخواهد میراث شهدا را خدشه‌ای به آن وارد کند در مقابلش می‌ایستیم. نصر تأکید کرد: وقت آن است که دولت درد‌ها و گرفتاری مردم را مسئله اصلی خود بداند و صدای معترضانی را که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند، بشنود. وی با بیان اینکه با دولت با سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی هنوز تعیین تکلیف نکرده، گفت: سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که مستضعفین را تضعیف می‌کند. چرا جراحان اقتصاد همیشه تیغ خود را بر تن ضعیف مستضعفان می‌کشند؟
همصدایی با رسانه سعودی، خیانت به خون شهدای دانشجو
نماینده دفتر تحکیم وحدت هم به عنوان یکی از سخنرانان این نشست دانشجویی تأکید کرد: کسانی که همصدا با رسانه‌های سعودی جاده صاف کن فرزند شاه شده‌اند، خائن خون شهید قندچی، شهید بزرگ نیا و شریعت رضوی‌اند. امروز به برکت خون آن شهیدان یک زن در برابر رئیس‌جمهور ایستاده است. وی با بیان اینکه در دولت شما ایران چهارراه دنیا و محل حضور سران کشور‌های مختلف شده است، افزود: عدم پایبندی برخی مدیران دولت به گفتمان دولت یکی از مشکلات این دولت است. این فعال دانشجویی ادامه داد: به عنوان یک دختر ایرانی به نفس کشیدن در اتمسفر جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنم.
محدودیت اینترنت ریشه در اخلال دشمن دارد
نوبت که به رئیس‌جمهور که رسید، رئیسی ابتدا روز دانشجو را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت دانشجویان دانست و ارتباط دولت و دانشگاه را یک ضرورت برشمرد. او تأکید کرد: «دانشگاه اتاق فکر دولت است.» رئیسی درباره گلایه دانشجویان از شرایط ایجاد شده در اینترنت توضیح داد: «محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است؛ اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟» با همه اینها، او اطمینان خاطر داد که به مسئولان مربوطه تأکید کرده تا برای کسب و کارها، بستری برای فعالیت در فضایی امن فراهم کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به ارتباط مستمر دولت با جامعه دانشجویی کشور در همه روز‌های سال گفت: بنده ارتباط دولت با دانشگاه را یک ضرورت می‌دانم و حقیقتاً باور دارم دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت می‌تواند در مسئله‌شناسی و حل مسائل کشور یاریگر دولت باشد و به دولتمردان نیز تأکید کرده‌ام ارتباط با جامعه نخبگانی با حضور در میان مردم مورد توجه باشد.
همه اقتصاددانان بر اصلاح ارز ترجیحی اتفاق نظر داشتند
رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، تورم مربوط به اصلاح ارز ترجیحی از ۱۴ درصد به ۴/ ۴ و سپس ۲/ ۲ درصد رسید، اما مسئله تورم ما مربوط به این نیست، افزود: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم تورم نزدیک به ۶۰ درصد بود و امروز با وجود انجام اصلاح اقتصادی تورم ۴۰ درصد است. تورم کاهشی خواهد شد و وضع زندگی مردم متفاوت می‌شود. وی تصریح کرد: همه اقتصاددان‌ها معتقد بودند نباید وضعیت ارز ترجیحی آن طور ادامه پیدا کند و می‌گفتند باید اصلاح شود. در اصل قضیه اختلافی نبود بلکه در روش‌ها اختلاف بود.
رئیس‌جمهور سپس با اشاره به سفر اخیرش به کردستان و حضور در بازار سنندج و مشکلاتی که در پی آن برای برخی از بازاریان از سوی اغتشاشگران ایجاد شد، تصریح کرد: چرا به دروغ می‌گویید به دنبال زندگی و آزادی برای مردم ایران هستید؟ شما دیدید که با آن بنده خدا که یک شکلات به ما تعارف کرد چه کردند، چه کسی دیکتاتور است؟ امروز ادعای کسانی که شعار زندگی و آزادی می‌دهند، اما با فشار و تحریم زندگی را از مردم ایران سلب کرده‌اند، ادعایی مضحک است!
دانشجویان راویان پیشرفت‌های کشور باشند
رئیسی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پشت پرده اغتشاشات اخیر و ناامنی‌ها در کشور، متوقف ساختن پیشرفت‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها و ناامید کردن مردم بوده است، افزود: در همین راستا تلاش همه ما مسئولان و شما جامعه دانشجویی کشور و اساتید دانشگاهی باید بر امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم با کار جهادی و فعالیت شبانه‌روزی باشد که اگر چنین شود یقین بدانید دشمن روز به روز ناامیدتر و مردم روز به روز امیدوارتر خواهند شد. وی با بیان اینکه «کسانی که دانشجوی ما و مدافعان امنیت همچون شهید آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان را به شهادت می‌رسانند، مسئله‌شان مشکلات اقتصادی نیست»، تصریح کرد: مردم ما و جامعه دانشجویی کشور به خوبی تفاوت میان اعتراض و اغتشاش را می‌فهمند و به همین دلیل آن‌ها را ناکام گذاشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار