کد خبر: 1087992
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
پرونده حمید نوری در استکهلم سوئد به پایان خود نزدیک شد
دادستان سوئد در حالی برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرده است که حمید نوری در این جلسات کمتر از ۱۵ ساعت فرصت دفاع از خود داشت
سرویس جامعه جوان آنلاین: پرونده قضایی (شما بخوانید سیاسی) حمید نوری در استکهلم سوئد به پایان خود نزدیک شده است. دادگاه حمید نوری بعد از حدود ۹۰ جلسه و صرف تقریبا ۵۵۰ ساعت جلسه وارد بخش پایانی شده و دادستان سوئد برای وی درخواست حبس ابد کرد. دادگاهی عاری از مستندات دقیق که موضوع پررنگ متن محاکمه آن پیامک تبریک نوروزی رییس جمهوری بوده است که مطابق هرساله برای همه مردم ارسال می‌شود. ماه‌هاست کشور مدعی حقوق بشر سوئد این شهروند ایرانی را در سلول انفرادی حبس کرده است، بی‌آنکه از ساده‌ترین حقوق عادی همچون استفاده از پزشک بهره‌مند باشد. خانواده حمید نوری تا دو سال حتی امکان ملاقات حضوری نداشتند و وکیل ایرانی مورد رضایت حمید نوری توسط فرقه منافقین مورد تهدید گرفت. محاکمه نامشروع حمید نوری در استکهلم در حالی برگی از تاریخ را ورق می‌زند که سالهاست گروهک‌های تروریستی و فرقه‌های مختلف منافقین در حال رفت و امد به این کشور هستند و از امینت برخوردارند.


کشور سوئد بر اساس ادعا‌های یکی از جنایت کارترین گروه‌های تروریستی تاریخ ایران در حال محاکمه یک ایرانی به نام حمید نوری است. هفته گذشته دادگاه حمید نوری بعد از حدود ۹۰ جلسه و صرف تقریبا ۵۵۰ ساعت وارد بخش پایانی شده و دادستان سوئد برای وی درخواست حبس ابد کرد. این زمان اعلام شده در حالی است که حمید نوری در این جلسات کمتر از ۱۵ ساعت فرصت دفاع از خود داشته است و حتی امکان دفاع آخر هم برای وی فراهم نشد. افزون بر این پرونده عمدتا بدون وکیل پیش رفته است تا جایی که در این مدت چندین وکیل تغییر کردند و حتی یکی از وکلای ایرانی انتخابی از سوی حمید نوری با تهدید منافقین رو به رو شد.
 
قصه ربوده شدن نوری
 
نوری از آبان ماه سال ۹۸، زمانی که برای حل و فصل اختلاف خانوادگی دختر خوانده‌اش به سوئد سفر کرده بود هنگام ورود به فرودگاه استکهلم ربوده و به زندان انفرادی برده شد. این حکم در حالی است که حقوق شخصی حمید نوری نیز در طول دو سال و چند ماه گذشته بار‌ها و به شدیدترین وجه ممکن نقض شده است. ضرب و شتم توسط پلیس هنگام مطالعه کیفرخواست، نگه‌داری دائم در سلول انفرادی، عدم امکان ارتباط و ملاقات با خانواده و نداشتن وکیل مدافع معقول و حتی محرومیت نوری از معاینه توسط پزشک از جمله حقوقی است که به سادگی توسط دولت سوئد نقض شده است.
 
ادعای دولت سوئد
 
دولت سوئد ادعا می‌کند با اهداف حقوق بشری نوری را دستگیر کرده، اما این ادعا تماما بر پایه شهادت اعضای گروهک تروریستی منافقین است که مدعی هستند این فرد زندان بان آن‌ها بوده است. حال آنکه حمید نوری یک کارمند ساده قوه قضائیه بوده که از سال ۷۰ خود را بازنشست کرده و ۳۰ سال است که شغل آزاد دارد.
 
عدالت یک طرفه
 
در مجموع این جلسات ۹۰ شاهد از گروهک تروریستی منافقین اجازه پیدا کردند علیه حمید نوری شهادت دهند و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از افراد درخواست کرده بودند به نفع نوری شهادت بدهند، اما این امکان را پیدا نکردند. حتی یک نفر نتوانست در برابر ۹۰ نفر شهادتی به نفع نوری ارائه کند. در واقع عدالت یک طرفه و غیر منصفانه سوئدی‌ها با ترکیب ۹۰ به صفر ادامه یافت.
 
وکلای تعیین شده برای وی با او همکاری نمی‌کنند و حتی از دادن اسامی شهودی که علاقه داشتند به نفع نوری صحبت کنند خودداری کردند. نوری بدون وکیل بدون فرصت دفاع کافی، بدون امکان ارائه شهود و بدون فرصت ملاقات با خانواده حتی بدون عینک برای مطالعه مستندات پرونده و در حالی که همه این دوران را در سلول انفرادی به سر برده در حال محاکمه بوده است. دادستان سوئد برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرده است.
 
جزییات از زبان خانواده حمید نوری
 
خانواده حمید نوری در گفتگویی از جزییات ملاقات خود با وی توضیح می‌دهند. همسر وی با بیان اینکه ماه‌ها از وضعیت وی بی‌خبر بودند، توضیح می‌دهد: تحت شرایط خاصی، تنها و با حضور تعداد زیادی پلیس، توانستم در سوئد تماس تلفنی داشته باشم و فقط در حد چند دقیقه احوالپرسی داشتیم. بعداز مدت دو سال ما فرصت یک ملاقات حضوری کوتاه داشتیم.
 
دختر حمید نوری از سیر داشتن وکیل برای پدر خود گفته و توضیح می‌دهد: در همان ابتدا یک وکیل تسخیری از سوی دولت معرفی شده بود که خوب نبود و پدر را راهنماییی غلط کرده بود. بعد از آن درخواست وکیل داشتند که وکیل ایرانی بود، اما توسط فرقه منافقین تهدید و مجبور به ترک پرونده شد. بعد از آن هم دو وکیل دیگر به پرونده اضافه شد که توسط دولت بود.
 
مجیدنوری فرزند حمیدنوری در برنامه جهان آرا بیان داشت: موضوع پررنگی که در جلسات دادگاه مطرح بود پیامک (تبریک نوروز) آقای روحانی به پدر بود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اولین ملاقات ما با پدر در کشور مدعی حقوق بشر سوئد، ۲۵ ماه بعد از دستگیری وی بود. تمهیداتی اندیشیدند تا پدر نتواند در جلسات دادگاه از خود دفاع کند.
 
محرومیت از ساده‌ترین حقوق
 
این گفته‌ها در حالی است که حمید نوری به واسطه ضعف بینایی مدت‌ها است از مسئولین پرونده درخواست کرده اجازه دهند او توسط یک چشم پزشک معاینه شود، اما در کمال تعجب این اجازه نیز صادر نشده و نوری همچنان با ضعف بینایی شدید دست و پنجه نرم می‌کند. طبق گفته وکلای نوری در این مدت حتی از داشتن عینک مطالعه نیز محروم بوده و بر اساس گفته‌های خودش در جلسات قبلی دادگاه، چند نوبت هم مورد ضرب و شتم نیرو‌های امنیتی سوئد قرار گرفته است.
 
حقوق بشر علیه ایران
 
دادرسی یک طرفه و غیر منصفانه سوئدی‌ها در حالی برگی از تاریخ را ورق می‌زند که شاهد بی عدالتی‌های این کشور مدعی حقوق بشر هستیم. هیچ فردی به خصوص خانواده بیماران پروانه‌ای ممنوعیت صادرات دارو‌های ضروری توسط این کشور به ایران برای این بیماران را فراموش نخواهند کرد. شرکت سوئدی "مونلیکه" تولیدکننده یک پانسمان جذبی برای بیماران پروانه‌ای است که جلوی پیشرفت و حاد شدن بیماری را می‌گیرد و به بیش از ۵۰ کشور دنیا پانسمان ارسال می‌کند، اما ایران در لیست تحریمی قرار گرفت و همین امر موجب از دست رفتن برخی از این بیماران پروانه‌ای شد.
 
حمایت از گروهک‌های تروریستی
 
سوئد در حالی دادرسی یک طرفه و ناعادلانه خود علیه حمید نوری را در پیش می‌برد که این کشور سالهاست پناهگاه و بهشت منافقین و گروهک‌های تروریستی است. افزون بر این این کشور را باید پرچمدار اعطای پناهندگی به مفسدان اقتصادی و اختلاسگران فراری بدانیم. از داخل همین کشور برای انجام اقدامات تروریستی علیه مردم ایران برنامه‌ریزی می‌کنند؛ از جمله این تروریست‌ها «حبیب الاسیود» معروف به «چعب» سرکرده گروهک تروریستی «حر که النضال» است.
 
در حالت کلی سوئد حیاط خلوت امن منافقین و اعضای گروهک‌های تروریستی کومله و دموکرات، تجزیه طلب و حتی داعش بوده است. سالهاست این گروهک‌ها در حال رفت و امد به این کشور هستند و از امینت برخوردارند.
 
رسانه‌های سوئدی بار‌ها به اینکه ۱۵۰ عضو خطرناک سوئدی داعش بعد از شکست‌های این گره تروریستی به کشورشان بازگشته اند و مشغول زندگی روزمره هستند و سیستم امنیتی و قضایی سوئد هیچ اقدامی در مورد آن‌ها نکرده، اعتراض داشتند. حتی بعد از اینکه سه زن سوئدی عضو داعش به راحتی وارد فروداه استکهلم شدند و از آنجا بدون هیچ گونه مشکلی به منازلشان رفتند و رسانه‌های سوئدی به آن‌ها لقب نوعروسان خلیفه را دادند.
 
محاکمه حمید نوری نامشروع است
 
ذبیح اله خدائیان در نشست خبری روز گذشته خود درباره دادگاه حمید نوری اظهار داشت: متاسفانه دستگاه قضایی سوئد کمترین استاندارد‌های بین‌المللی و داخلی خود را در مورد ایشان اجرا نکردند. در پرونده نوری کوچکترین استاندارد‌ها رعایت نشده است. خانواده و مامورین کنسولی به مدت ۷ ماه و نیم خبر نداشتند چه بلایی سر آقای نوری آمده است. خانواده آقای نوری دو سال حق ملاقات با ایشان را نداشتند. یکی از حقوق متهم حق داشتن وکیل تعیینی است که دولت سوئد اجازه نداد وکیل تعیینی داشته باشد و به وی وکیل تسخیری دادند. آقای نوری به علت بیماری چشمی نیاز به پزشک دارد که تاکنون اجازه ملاقات پزشک به وی را نداده‌اند. هر متهمی برای دفاع از خودش حق معرفی شاهد دارد، اما شهود ایشان را نپذیرفته‌اند، این در حالی است که مخالفین شهود خود را معرفی کرده‌اند و علیه ایشان شهادت داده‌اند. مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟ بنده به مقامات قضایی سوئد توصیه می‌کنم به کار و وظیفه قضایی خود عمل کنند و تحت القائات سیاسی قرار نگیرند. ایران مانند هر کشور دیگری از اتباع خود دفاع می‌کند. ستاد حقوق بشر با کمک وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را داشته‌اند و پیگیری‌ها در حال انجام است. پیگیری‌های ما همچنان ادامه خواهد داشت. اعتقاد داریم آقای نوری بی‌گناه است و جرمی مرتکب نشده است. محاکمه ایشان نامشروع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار