کد خبر: 1007709
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
با وجود ممنوعیت فعالیت تالار‌های عروسی در پایتخت و برخی نقاط قرمز و زردفعالیت این اماکن به شکل زیر‌زمینی و رو‌زمینی ادامه دارد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماشین عروس گل‌زده در کنار تالار می‌ایستد و چند لحظه بعد عروس و داماد با صدای دست و هلهله وارد سالن می‌شوند. بعضی از مهمان‌ها در بدو ورود ماسکی بر صورت زده‌اند و برخی دیگر از همان هنگامه ورود به سالن بدون ماسک هستند. انگار هر کس وارد سالن می‌شود توصیه‌های بهداشتی را پشت در می‌گذارد و خودش داخل می‌شود، اما در هنگام خروج از فضای بسته تالار پذیرایی و پایان مراسم عروسی معلوم نیست مهمانان و حتی عروس و داماد در کنار شادی و خوشی برپایی یک مراسم دلخواه، چه چیز‌های دیگری را با خود به سوغات می‌برند. کافی است تا یکی از حاضران در این جمع‌آلوده به ویروس کووید ۱۹ باشد تا همه آن‌هایی را که در زیر این سقف نفس کشیده‌اند، آلوده کند. برپایی آزادانه مراسم عروسی در تالار‌های پایتخت در حالی است که هنوز مجوزی برای فعالیت تالار‌های پذیرایی صادر نشده، اما مدت‌هاست نه فقط تالار‌های زیرزمینی و باغ‌های اطراف تهران بلکه تالار‌هایی که در دل پایتخت و در خیابان‌های اصلی قرار دارند، بی‌توجه به روند افزایشی شیوع کرونا در کشور مراسم برگزار و به شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ها بیماری هدیه می‌کنند.

خیابان دماوند تهران، یکی از مکان‌هایی است که چند سالی می‌شود به بورس تالار‌های پذیرایی تبدیل شده و تالار‌های کوچک و بزرگ، مجلل و معمولی در این خیابان عریض و طویل کنار یکدیگر صف کشیده‌اند. از داخل ماشین وقتی منظره تالار‌های کنار هم چیده شده را از نظر می‌گذرانم با ماشین عروس گل‌زده‌ای که کنار تالار پارک کرده مواجه می‌شوم. چشمانم را باز و بسته می‌کنم تا تصویر را در ذهنم تجزیه و تحلیل کنم. در تالار باز است و همه شواهد از برپایی مراسم عروسی حکایت دارد. ناگهان آخرین آمار از وضعیت شیوع کرونا در ذهنم می‌آید؛ هر ۱۲ دقیقه یک مرگ بر اثر بیماری کرونا و آخرین اخباری که از مخالفت استاندار تهران با بازگشایی تالار‌های پذیرایی حکایت داشت.

عروسی‌هایی که به عزا منتهی می‌شود

آمار‌های ابتلا، بستری و مرگ‌های کرونایی هر روز در حال افزایش است. روز گذشته هم ۲ هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۱۹ مورد بستری شدند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید. آنطور که فرمانده مقابله با کرونا در پایتخت خبر می‌دهد در تهران طی دو هفته اخیر بیماری کووید ۱۹ با شیب ملایمی رو به افزایش است و تعداد موارد جدیدی که در ۴۸ ساعت اخیر بستری شدند، بین ۵/ ۱ تا ۲ درصد رشد را نسبت به روز‌های گذشته نشان می‌دهد، اما تمام این آمار‌ها هم موجب‌نشده تا برخی از مردم کرونا را جدی بگیرند.

بخشی از ماجرای بی‌توجهی مردم به اهمیت شیوع کرونا ناشی از بازگشایی مشاغل و اصناف است که موجب‌شده تا مردم تصور کنند کرونا تمام‌شده، اما بخش دیگر این ماجرا به طولانی‌شدن دوران بیماری باز می‌گردد و اینکه برخی مردم باور ندارند بازی با کرونا می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود. بر همین اساس هم هست که بسیاری از تالار‌های عروسی در مناطق خطرناکی همچون تهران یا مناطق در وضعیت قرمزی همچون استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی فعالند و به شکل زیر‌زمینی و حتی رو‌زمینی به فعالیتشان ادامه می‌دهند. بازتاب این فعالیت‌ها را می‌توان در آمار و ارقام ابتلا، بستری و مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا مشاهده کرد.

همانگونه که یکی از اصلی‌ترین دلایل قرمز‌شدن وضعیت استان‌هایی همچون خوزستان هم برپایی مراسم‌های عروسی و عزا بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های اجتماعی است.

ماشین‌های گل‌زده و عروسی‌هایی که در آشوب کرونا برپا می‌شود

به طور رسمی و طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا که همین دو، سه روز پیش اعلام شد بنا بود تا تالار‌های پذیرایی تنها در مناطق سفید و با ۵۰ درصد ظرفیت خود بازگشایی شوند، در حالی که به همین تعیین ظرفیت برای بازگشایی تالار‌ها نیز انتقاد وارد است و طبعاً کسی نمی‌تواند وارد تالار عروسی شود تا ببیند این درصد‌بندی رعایت خواهد شد یا خیر!

با وجود این بر اساس دستور‌های رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز در شهر‌هایی مثل تهران اجازه برگزاری عروسی و بازگشایی تالار‌های پذیرایی صادر نشده‌است.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار در آخرین روز خرداد ماه درباره زمان بازگشایی تالار‌های پایتخت گفت: «به عنوان مسئول ستاد مقابله با کرونا استان تهران مخالف بازگشایی تالار‌ها برای مراسم عروسی و ... هستیم.».

اما ماشین‌های گل‌زده عروس پارک‌شده در کنار تالار‌ها جدای از برگزاری مراسم‌های عروسی در خانه‌ها و باغ‌های اطراف تهران نشان می‌دهد انگار اصناف مختارند توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی نگیرند، اما این جدی نگرفتن‌ها بازتاب خود را در آمار ابتلا، مرگ و بستری بیماران کرونایی نشان می‌دهد.

مناطق سفیدی که با برگزاری عروسی و عزا قرمز شد

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر این اصل کلی که هرگونه تجمع انسانی به ویژه در فضای مسقف و بدون رعایت پروتکل‌ها می‌تواند منجر به افزایش بار بیماری شود، می‌افزاید: «سطح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در شهر تهران به ۱۱ درصد تقلیل پیدا کرده‌است، اما مردم در مواردی که ضرورتی ندارد نباید در محیط اجتماعی حضور پیدا کنند، زیرا هنوز شرایط در تهران برای برگزاری بسیاری از تجمعات از ایمنی کافی برخوردار نیست. توصیه عمومی ما به مردم این است که کماکان از حضور در اجتماعات غیرضروری بپرهیزند.»
وی با بیان اینکه کرونا در ۸۰ درصد افراد بی‌علامت است، اما این افراد می‌توانند ویروس را منتقل کنند، می‌گوید: «در سایر استان‌های درگیر، تجمعات انسانی مانند عروسی و عزاداری‌ها منجر به افزایش قابل‌توجه بیماری شد و حتی یک استان سفید را به یک استان قرمز بدل کرد، بنابراین جز به ضرورت از حضور در تجمعات و فضا‌های به ویژه مسقف خودداری کنند و باید توجه کرد که حضور بیش از ۱۵ دقیقه در یک فضای مسقف شانس ابتلا را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. اگر هم فضا‌های فرهنگی باز می‌شوند شیوه‌نامه‌ها را به صورت سختگیرانه‌تر باید اجرا کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار