مهسا گربندی
هدایت تحصیلی شبیه بازی مار و پله است، گاهی تاس به نفع دانش‌آموزان می‌افتد و می‌توانند پله‌های ترقی را چندتا یکی طی کنند، اما اگر بخت یاری نکند و به نیش مار گرفتار شوند
گزارش «جوان» از یادواره‌های مدرسه‌ای شهدای دانش‌آموز در هنرستان شهید باهنر تهران
در روز‌هایی که صدای زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور پیچیده، زنگی متفاوت در هنرستان شهید باهنر تهران نواخته شد، زنگی آمیخته با اندوه و افتخار، که جای خالی دانش‌آموزان و معلمان شهید جنگ ۱۲ روزه را به یاد آورد؛ زنگی که نه فقط آغاز سالی تازه، بلکه ادامه راهی است که در نظام تعلیم و تربیت، با خون کودکان و نوجوانان بی‌گناه معنا گرفته‌است
«جوان»، در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و دانشجویان برای آغاز سال تحصیلی گزارش می‌دهد. 
۲ ساعت ورزش در هفته برای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان کافی نیست
متخصص بیومکانیک ورزشی در گفت‌و‌گو با «جوان»: کم‌تحرکی موجب اضافه وزن و بیماری‌هایی می‌شود که ریشه در سبک زندگی ماشینی ما دارد
نیره ساری 
آموزش رایگان، باکیفیت و در دسترس برای همگان، یکی از اصول بنیادین هر نظام عادلانه‌است
۳ هزار نفر، صفر دبیرستان
رئیس شورای روستا‌های بروایه تریچی و بروایه حیدر در گفت‌و‌گو با «جوان»: ۴۲ دانش‌آموز از این روستا‌ها امسال ترک تحصیل کرده‌اند. نه به دلیل بی‌علاقگی، بلکه، چون جایی برای ادامه تحصیل‌‎شان وجود ندارد
گزارش «جوان» از آغاز سال تحصیلی با نگاهی تازه به آموزش
مهر آمد. برخی خبر‌های خوب شنیده می‌شود. برخی خبر‌ها نیز همان قبلی‌هاست و خبری هم از برخی وعده‌ها مثل حذف حفظیات و تغییر کلی برنامه درسی نیست
رئیس دپارتمان روان‌شناسی مثبت انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران:
مشارکت فعال والدین و مدرسه نقشی اساسی در موفقیت تحصیلی، روانی و اجتماعی کودک دارد، اما پیش از بررسی تأثیر این همکاری، باید تعریف درستی از مشارکت فعال داشته باشیم. مشارکت فعال به این معنا نیست که والدین به جای کودک مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند
وزیر آموزش و پرورش، از دوره اول متوسطه به‌عنوان نقطه عطفی در شکل‌گیری شخصیت علمی و اجتماعی دانش‌آموزان یاد کرد و بر نقش بی‌بدیل خانواده‌ها و معلمان در هدایت هیجانات نوجوانی سخن گفت.
گزارش «جوان» از آغاز طرحی آزمایشی که شیوه آموزش را تغییر می‌دهد
آموزش‌وپرورش در آستانه تجربه تحولی قرار گرفته که تلاش می‌کند با فاصله گرفتن از شیوه‌های یکسان و متمرکز گذشته، مدرسه را به محیطی زنده، خلاق و متناسب با نیاز‌های واقعی دانش‌آموزان تبدیل کند
۲