مهسا گربندی
حدود ۳۰ جلسه آموزش و پرورشی که طی ۹ ماه، مسعود پزشکیان، شخصاً در آن حضور داشته، باعث خرسندی است، چراکه نشان از توجه و دغدغه‌مندی دولت و رئیس آن، در خصوص مسائل آموزشی دارد و مهم‌تر از آنکه انتقادات ریز و درشت اصحاب رسانه در این حوزه پاسخ داده می‌شود
نقش معلمان در ساخت آینده‌ای بهتر در گفت‌وگوی «جوان» با معاون علمی خواهران سازمان بسیج فرهنگیان
معلمان، قلب تپنده نظام آموزشی هستند و نقش آنها در شکل‌دهی به نسل آینده انکارناپذیر است. بدون رشد علمی و توانمندسازی این نیروی انسانی، هیچ تحولی در آموزش و پرورش به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، اما رشد علمی فرهنگیان با موانعی روبه‌رو است که مانع از توسعه حرفه‌ای و ارتقای سطح آموزشی آنان می‌شود.
گفت‌وگوی «جوان» با وزیر سابق آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم
معلمان، نه‌تنها انتقال‌دهندگان دانش بلکه سازندگان بنیاد‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی نسل‌های آینده‌اند. در مسیر پیشرفت کشور، نقش آنها نه‌تنها محدود به کلاس‌های درس نیست، بلکه در شکل‌دهی به هویت ملی، تربیت شهروندان مسئول و هدایت جامعه به سوی تعالی، جایگاهی بی‌بدیل دارد
رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌و‌پرورش به فشل بودن نظام آموزشی معترفند حالا فقط یک نفر باید این نظام را از اساس تخریب کند و دوباره آن را بسازد
مهسا گربندی
انتخاب سخنگو برای هر سازمان، به ویژه در نهاد‌های دولتی، به منظور ایجاد کانالی مشخص برای پاسخگویی به رسانه‌ها انجام می‌شود، اما چهار ماه پیگیری مداوم و تماس‌های بی‌وقفه و البته بدون نتیجه خبرنگار «جوان»، نشان داد که در وزارت آموزش و پرورش، هنوز درک روشنی از نقش سخنگو به عنوان حلقه ارتباطی میان رسانه‌ها و این نهاد وجود ندارد. 
تحصیل دیگر نه اولویت است، نه پول‌ساز
سال‌ها قبل، دانشگاه، مقصدی مسلم برای جوانان بود، به مرور زمان اما، بسیاری از مردان، مسیر دیگری را انتخاب کردند. مسیری کوتاه‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر برای کسب درآمد؛ راهی که شاید بدون مدرک دانشگاهی، آینده‌ای امن‌تر برایشان رقم بزند. در مقابل، زنان همچنان دانشگاه را فرصتی برای پیشرفت، استقلال و موقعیت اجتماعی بهتر می‌بینند. 
محمدصادق عبداللهی
رمان آبلوموف اثر ایوان گنچارف را خوانده‌اید؟ آبلوموف در سال ۱۸۵۹ از ذهن خلاق گنچارف بر کاغذ ثبت شده و نقدی است به ملاکان و اشراف قرن ۱۹ روسیه که در ناز و نعمت بزرگ شده‌اند و در ایام جوانی و میانسالی نیز به جای هر کاری، روزگار را با تن‌پروری، تن‌آسایی و رؤیابافی می‌گذرانند و هر زحمتی در زندگی را در صورتی که آرامش‌شان را ولو ذره‌ای خدشه بیندازد، نفی می‌کنند
دانش‌آموزان در هراس، مسئولان در سکوت
کارشناسان هشدار می‌دهند اثرات مخرب تنبیه بدنی دانش‌آموزان تا بزرگسالی آنها ادامه پیدا می‌کند، در مقابل آموزش و پرورش در برابر درخواست توضیح، درباره سازوکار نظارت بر صلاحیت معلمان سکوت کرده و اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه حاضر به پاسخگویی سؤالات «جوان» نشده‌است
چراغی برای روشنایی آینده در نشست مدیران ارشد آموزش و پرورش
گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، پاسخی به این سؤالات بود.
مدارس غیردولتی گران‌تر از همیشه 
هر سال این مواقع بحث شهریه‌ها می‌شود. ابتدا وزارتخانه می‌گوید کسی حق ندارد شهریه‌ها را از طرف خود زیاد کند. حتی امسال گفته شد فعلاً با همان رقم سال پیش ثبت‌نام کنید تا بعد! اما همواره بعداً مافیای قدرتمند مدارس پولی که به نادرستی اسم آن «غیرانتفاعی» شده است، و بسیاری خود در بدنه نظام تعلیم و تربیت صاحب این مدارس هستند، زور می‌شود و شهریه‌ها بالا می‌رود. مدارس از والدین با ترفند‌هایی مثل فوق‌برنامه یا ساعات اضافه رقم‌های بالاتر می‌گیرند. غیر از چک‌ها مبلغی را نقد می‌گیرند که در فاکتور‌ها لحاظ نمی‌شود و کسی خبر ندارد. اگر روز‌های فراوان به هر دلیل مدارس، مجازی شود، کاهش هزینه‌ها را به این بهانه که پول اصلی صرف حقوق معلمان می‌شود و مجازی و حضوری ندارد، به والدین بازنمی‌گردانند، با آنکه در سه سال کرونا یا تعطیلی‌های فراوان پاییز و زمستان گذشته قطعاً هزینه مدارس کاهش داشت. اینها همه جلوی چشم دانش‌آموز است و والدین با فرزندان خود در این باره حرف می‌زنند. این یعنی مشق ناراستی همان آغاز کار در شهریه‌ها!
۲