سیاست - گام دوم انقلاب
گام دوم انقلاب
بررسی چند و چون فتح قله‌های دانش در گام دوم انقلاب در گفتگو با دکتر ميثم مهدیار
کسانی که دغدغه گام دوم و دانشگاه ایرانی اسلامی دارند بایستی بیشتر به مسئله دقت کنند. بعضی‌ها الان دارند بحران را بازتولید می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند تحول علم یعنی اینکه چند کتاب در حوزه معرفت‌شناسی نوشته شود. این نگاه غیرتاریخی، مکانیکی و معرفت‌شناسی‌زده خودش بازتولید کننده وضعیت موجود است
بررسی جوانب و موانع ترویج مد و پوشش در سبک زندگی ایرانی- اسلامی در گفتگو با دکتر حسین مهربانی‌فر پژوهشگر مسائل اجتماعی
وقتی فردی برای اولین بار وارد شهری می‌شود، دو چیز برای او قابل توجه است؛ یکی معماری و بنا‌ها و دیگری سبک رفتار مردم آن شهر که یکی از بارزترین جلوه‌هایش پوشش و آرایش است. در واقع پوشش و آرایش بدن همچون معماری حکایتگر ارزش‌ها و باور‌های جامعه است. پوشش یک رسانه است، اینکه فرد به چه منبع هویتی و چه گروه‌هایی متصل است یا از چه منابعی برای ترکیب آرایش بدنش الهام می‌گیرد پیام‌های آشکار پوشش است
چندوچون نیل به عدالت در گام دوم انقلاب در گفت‌وگو با مجتبی احمدی، پژوهشگر مسائل اجتماعی و دینی
انقلاب اسلامی ماحصل یک جنبش اجتماعی است و گام بعد بایستی این می‌بود که این جنبش اجتماعی در فرمت‌های اجتماعی تبدیل به جامعه عدالتخواه شود تا این جامعه عدالتخواه همه چیز را بسازد..
گفتاری از حجت‌الاسلام حسین سوزنچی درباره مناقشه حق و مصلحت در حکومت معصومین (۲)
بیانیه گام دوم حاوی شعار‌ها و اهداف مختلفی است که انتظار می‌رود در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی بدان‌ها دست یابیم. برخی از این اهداف در گام اول انقلاب نیز جزئی از آرمان‌های اصلی بودند که بعضاً به دلایل و علل مختلفی به صورت کامل محقق نشدند.
گفتاری از حجت‌الاسلام حسین سوزنچی درباره مناقشه حق و مصلحت در حکومت معصومین (۱)
مصلحت، حقیقت را عوض نمی‌کند. مصلحت اسلام این است که علی (ع) سکوت کند. این‌که سکوت کرد، معنایش این نیست علی (ع) حاکم نیست. مصلحت این است که علی (ع) در حکمیت سکوت کند. حالا که سکوت کرد بدین معنا نیست که حکمیت درست بود و کار خوبی کردند که حکمیت را به امام تحمیل کردند. مصلحت این است که علی (ع)، ابوموسی اشعری را تحمل کند و این معنایش این نیست که ابوموسی آدم مناسبی برای آن کار بود، لذا نباید این‌ها را اشتباه گرفت.
بررسی کلیدواژه «نظام انقلابی» در گفت‌وگو با دکتر ابوالفضل صدقی کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی
اگر مشکل اول ما ایده است، مشکل دوم ما این است که ساختار‌ها کامل و اسلامی نیست؛ ساختار اسلامی هم این نیست که یک تابلویی بزنیم و بنویسیم فلان نهاد اسلامی. از سوی دیگر کارگزارانی داریم که اصلاً دغدغه تمدن اسلامی و نظام اسلامی را ندارند. این‌ها ضعف است برای جریانی که می‌خواهد ختم به ایران بزرگ اسلامی و تمدن نوین اسلامی شود.
چالش نظام و نهضت در خصوص انقلاب اسلامی از جایی آغاز می‌شود که برخی می‌خواهند با مدل‌های امروزی به بازخوانی حرکت انبیا بپردازند و قرائتی محافظه‌کارانه از این حرکت ارائه کنند. این دسته از اندیشمندان معتقدند انبیا یک‌باره همه چیز را تغییر نمی‌دهند ...
۶ آفت نهضت‌های اسلامی ۱۰۰ ساله اخیر به بیان شهید مرتضی مطهری
نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای خدا ادامه یابد و هیچ خاطره و اندیشه غیر خدایی در آن راه نیابد تا عنایت و نصرت الهی شاملش گردد وگرنه باد غیرت خدایی به صد خار پریشان دلش می‌نماید. آن که نهضت خدایی آغاز می‌کند باید جز به خدا نیندیشد، توکلش بر ذات مقدس او باشد و دائماً حضور ذهنی داشته باشد که در حال بازگشت به سوی اوست...
بررسی تطور تاریخی انقلاب اسلامی در گفتاری از دکتر محمد رجبی‌دوانی
انقلاب یعنی زیر و رو شدن؛ یعنی نفی یک چیز و اثبات چیز دیگر، ویرانی یک چیز و ساخت چیز دیگر. ما چه چیزی را نفی کردیم و چه چیزی را می‌خواهیم جایش بگذاریم؟ اگر فقط رفتن شاه مد نظر بود می‌شد ترورش کرد، اما این مورد نظر نبود. ما می‌خواستیم یک حکومتی را تشکیل دهیم که در انتها تطبیق کند با حکومت مهدوی
گفت: وگوی «جوان آنلاین» با یک جوان جهادی در باره ضرورت میدان دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور
در بیانیه گام دوم هم واژه جوان پرتکرارترین کلمه است. جوان از دیدگاه رهبری یعنی نیرویی سرشار از انگیزه، شوق و هیجان که اهل خدمت و فداکاری و رشادت و ضد فساد است
۱