کد خبر: 991340
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
«سعدالله زارعی» در گفت و گویی مطرح کرد
ارتش سوریه پس از سیطره بر منطقه صالات اللیرمون، کنترل کامل شهر حلب را در دست گرفت. در واقع یک گام تا آزادسازی سوریه باقی مانده است
سرویس بین الملل جوان ‌آنلاین: ارتش سوریه درحالی پس از سیطره بر آخرین پایگاه‌های تروریست‌ها در منطقه صالات اللیرمون در شمال حلب، توانست کنترل کامل این شهر را در دست گیرد که یک گام تا آزادسازی سوریه باقی مانده است، موضوعی که «سعدالله زارعی» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: آنکارا رفتار‌های دو پهلو درباره سوریه در پیش گرفته است و به «جنگ لفظی» پناه برده است و احتمال تنش میان طرفین وجود ندارد چراکه این سوریه است که اردوغان را به‌دنبال خود می‌کشاند و دولت ترکیه اکنون کارت‌های بازی خودش را از دست داده و بهتر است با سوریه در مبارزه با معارضان همراه شود.

جنگ در سوریه به لحظات سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است. به‌خصوص پس از آزادسازی کامل استان حلب که روز گذشته از سوی ارتش سوریه اعلام شد. فرماندهی کل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه با اعلام پایان کابوس تروریسم تکفیری بر حلب در بیانیه‌ای از آزادسازی ده‌ها روستا و شهرک در حومه غربی و شمال‌غربی حلب پس از سلسله عملیات‌های نظامی ضدمواضع و استحکامات تروریست‌ها خبر داد و تاکید کرد که نبرد با تکفیری‌ها در دیگر مناطق شمال سوریه ادامه خواهد یافت. این پیروزی ازآن جهت دارای اهمیت است که سوریه یک گام به یکپارچه شدن نزدیک است که گام بعدی آن آزادسازی استان ادلب از دست تروریست‌هاست. آزادسازی منطقه‌ای که گفته می‌شود ۳۰ تا ۴۰‌هزار تروریست درآن ساکن شده‌اند وازحمایت ترکیه و آمریکا برخوردارند.

جنگ سرنوشت ساز ادلب
جنگ درادلب را می‌توان جنگ سرنوشت‌ساز دانست چراکه با پیروزی ارتش سوریه، آزادسازی کامل این کشور پس از هشت سال جنگ داخلی صورت می‌گیرد و دست ترکیه از ادامه اشغالگری و دخالت در سوریه قطع می‌شود. از این روست که آنکارا در تلاش است تا با تنش‌ها و تهدید‌های لفظی دولت بشار اسد را از این منطقه استراتژیک دور سازد، اما دولت اسد و ارتش آن مصمم شده‌اند تا با حمایت محور مقاومت، کشور خود را به یکپارچگی کامل برسانند وتروریست‌ها را از آخرین سنگر خود در ادلب خارج سازند.

احتمال عملیات نظامی ترکیه درادلب
این درحالی است که رسانه‌های منطقه‌ای گزارش می‌دهند که ارتش ترکیه قصد عملیات بزرگ نظامی درادلب را دارد آنگونه که الجزیره مدعی شده است؛ ستون نظامی بزرگ ترکیه شامل نیرو‌های ویژه، تانک و خودرو‌های نظامی از مرز گذشته‌اند وبه سوی ادلب درحرکت‌اند. نیرو‌های ترکیه جاده منتهی به شهر اریحا در ۱۲‌کیلومتری جنوب شهر ادلب و به روستای قمیناس که پست دیده‌بانی ترکیه در آن قرار دارد را بسته‌اند. البته کارشناسان منطقه‌ای با رد جنگ نظامی میان طرفین معتقدند، که تنش‌های آنکارا بیشتر لفظی و برای گرفتن برخی امتیازات از سوی ترکیه صورت می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که با دیدار‌های وزرای خارجه روسیه و ترکیه که این روز‌ها در جریان است توافقی میان طرفین صورت گیرد و موضوعات سیاسی بر عرصه میدانی در سوریه غلبه پیدا کند.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آزادسازی کامل استان حلب، عنوان کرد: آزادسازی «شهر حلب» در عملیات نصر‌۲ بود که دو سال پیش اتفاق افتاد و کاملاً آزاد شد، اما چیزی که این روز‌ها درمورد حلب صحبت می‌شود آزادسازی «استان حلب» است که پاکسازی و آزادسازی آن به‌طور کامل شکل گرفته و روز گذشته اعلام شد. این کارشناس مسائل منطقه افزود: با آزاد شدن استان حلب عملاً فشار‌های معارضان روی استان ادلب بیشتر شده و ضمناً ارتباط زمینی ترکیه دربخش‌های حلب با ادلب قطع شده و سوریه توانسته است این مناطق را به تصرف خود در آورد. با این شرایط است که ترکیه در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، چون مرز‌های شمالی سوریه درتصرف ارتش سوریه است. نیرو‌های ارتش ترکیه که به صورت لکه‌ای نه پیوسته در مناطق منبج والباب وجود دارند الان با آزادسازی غرب حلب، ارتباط آن‌ها با مرز ترکیه و حتی معارضان نیز قطع شده، لذا ترکیه که درانبوهی از تهدیدات به سر می‌برد و در وضعیتی مبهم قرار گرفته، اکنون یا باید این منطقه را ترک کند یا با ارتش سوریه بر علیه معارضان همراه شود.

رفتار‌های دو پهلو آنکارا
زارعی، با اشاره به اینکه اگر ترکیه، سوریه را ترک کند بازیگری‌اش درسوریه بلاموضوع می‌شود، تصریح کرد: اگر ترکیه ارتش خود را از مناطق سوریه بیرون ببرد، عملاً از محور سیاسی هم حذف می‌شود و دیگر برگی برای بازی کردن ندارد. به این خاطر است که اکنون ترکیه در وضعیتی قرار گرفته است که علی‌رغم سیاستش، دو پهلو صحبت کردن را در پیش گرفته است. اردوغان اکنون باید تکلیفش را با معارضان روشن کند و دوشادوش نیرو‌های ارتش سوریه و حامیانش در آزادسازی ادلب قرار گیرد تا در تحولات آتی سوریه جای گیرد.

پناه بردن اردوغان به «جنگ لفظی»
این کارشناس مسائل سوریه ادامه داد: ارتش سوریه اکنون درحال پیشروی است و پس از آزادسازی کامل استان حلب به سوی ادلب پیش می‌روند، سوری‌ها اردوغان را به‌دنبال خود می‌کشاند و دولت ترکیه اکنون کارت‌های بازی خودش را از دست داده و باید تنازل کند به این دلیل است که به «جنگ لفظی» پناه برده است.
زارعی با اشاره به سفر علی لاریجانی به دمشق که این روز‌ها در جریان است، گفت: شاید برخی این سفر را نوعی میانجیگری بین طرف‌های مورد تنش درمسائل سوریه بدانند، اما این‌گونه نیست و ایران میانجی میان سوریه و ترکیه نمی‌شود.

احتمال توافق مسکو و آنکارا وجود ندارد
وی با بیان اینکه وزرای خارجه ترکیه و مسکو دیدار‌هایی در خصوص مسائل سوریه به‌خصوص ادلب داشته‌اند، یادآورشد: هیات‌های مختلفی میان ترکیه و روسیه دیدار‌هایی با یکدیگر داشتند که برجسته‌ترین آن‌ها میان وزرای خارجه طرفین بوده است، اما احتمال توافق مسکو و آنکارا درباره پرونده ادلب هم وجود ندارد.
در تحولات سوریه این گمان بیشتر وجود دارد که طی ماه‌های آینده ورق در سوریه کاملاً به نفع دولت سوریه برگردد و خبر آزادسازی کامل «استان ادلب» اعلام شود و سوریه به پیروزی و یکپارچگی سرزمینی برسد. البته سوریه با تنش‌های لفظی خود تلاش دارد تا درعرصه سیاسی سوریه حضور داشته باشد و رایزنی‌هایی را میان کشور‌های هم‌نظرخود همچون روسیه در این باره آغاز کرده است. رایزنی‌هایی که نشان از مستأصل شدن و شکست سیاسی آنکارا در موضوعات سوریه دارد، چراکه دولت بشار اسد مصمم است تا به یکپارچگی کامل سوریه و عدم حضور کشور‌های خارجی دست یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار