کد خبر: 983013
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت اظهار داشت: اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است.
سرويس سياسی جوان آنلاين: اولویت ایران همیشه حفظ برجام بوده و کماکان تلاشش حفظ برجام است. برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون بقای طرفین بر عهد خود امکانپذیر نیست. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است و قطعاً اگر به آن نتایج برسیم تصمیم رئیس‌جمهور اجرا خواهد شد.

به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور‌های شرق آسیا، گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهور دو سفر به کشور‌های مالزی و ژاپن در شرق آسیا داشت. این سفر‌ها حائز اهمیت بود. سطح دیدار‌ها و مذاکرات این سفر نشان‌دهنده آن بود که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد و هیچ‌گاه روند‌های دیپلماتیک و گفت‌وگومحور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد.

دولت از ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده
وی افزود: دولت اگر چه دستاورد‌های بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است و طی چندین سال، گشایش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی برای کشور فراهم کرده است، از جمله خارج کردن کشور از قطعنامه‌های فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود نیز غافل نبوده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا بر توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است، اظهار داشت: اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است.

ربیعی افزود: دولت از ابتدا معتقد به استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و نیز هم افزایی بوده است. دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم‌شکنی و تحریم‌زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود.
وی تأکید کرد: سفر رئیس‌جمهور به مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به عنوان یک واقعیت موجود در زندگی ملت ایران به رسمیت نشناخته و از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای شکستن این تحریم ضدبشری استفاده می‌کند و برای این منظور و همچنین با هدف توسعه و ارتقای جایگاه ایران و حمایت از منافع ملی، توجه به هر دو ظرفیت سرمایه‌های داخلی و استفاده از توان دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: جمع‌بندی رئیس‌جمهور از مجموع مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشار‌ها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملاً شکست‌پذیر هستند و استقامت و انسجام ملی در داخل و «صلح‌گستری در منطقه و دیپلماسی فعال در مناسبات منطقه‌ای و جهانی» یک راهبرد دووجهی است.

تبیین دستاورد‌های سفر روحانی
وی در رابطه با دستاورد‌های سفر‌های اخیر رئیس‌جمهور، گفت: این سفر دستاورد‌های قابل توجهی برای کشورمان به همراه داشت. حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس سران کشور‌های اسلامی با سه پیشنهاد و طرح اجرایی از سوی ایران همراه بود که با استقبال کشور‌های اسلامی مواجه شد.

سخنگوی دولت تشریح کرد: تاسیس صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشور‌های اسلامی، تاسیس مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و امنیت سایبری و تاسیس بازار مشترک کشور‌های اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمز ارزها، طرح‌های اجرایی ایران در این اجلاس بود که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شد.
ربیعی ادامه داد: نشست سران کشور‌های مالزی، ایران، ترکیه و قطر به عنوان قطب‌های اقتصادی جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که در مجموع گام‌های مهمی در جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ملت‌ها به شمار می‌رود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن در ۹۰سال روابط سیاسی دو کشور نیز اهمیت ویژه‌ای داشت، تأکید کرد: به رغم برخی حاشیه‌سازی‌ها، این سفر در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. همچنین گام مهمی در جهت اجماع جهانی علیه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا بود چراکه علاوه بر اروپایی‌ها، کشور‌هایی مثل ژاپن که از همپیمانان امریکا به شمار می‌روند در تلاش برای شکستن تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران هستند. ربیعی تصریح کرد: در دیدار رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر ژاپن مسئله طرح صلح هرمز مورد استقبال آقای «آبه» قرار گرفت و گفتگو‌ها و پیشنهاد‌هایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع این سفر و دستاورد‌های آن در راستای دیپلماسی فعال دولت و با حفظ استقلال و حمایت از منافع ملی در حالی انجام شد که دولت هیچ‌گاه از نگاه به داخل و حمایت از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده است، عنوان کرد: این دو در کنار هم می‌توانند به عنوان مکمل، توسعه کشور، حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشند. سخنگوی دولت تأکید کرد: ما ایران را شایسته تحریم نمی‌دانیم و با همین رویکرد نگاه و اتکا بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی، امریکا را به عقب می‌رانیم و به الزامات این مسیر هم توجه داریم.
ربیعی افزود: الزامات این مسیر هم چیزی نیست جز تلاش برای افزایش سطح رضایت عمومی، افزایش درک مشترک با مردم و قوی کردن اقتصاد در داخل و تعمیق جمهوریت و دیپلماسی فعال.

حفظ «برجام» بدون بقای طرفین امکانپذیر نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای خروج از برجام دارد، گفت: اولویت ایران همیشه حفظ برجام بوده و کماکان تلاشش حفظ برجام است. برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون بقای طرفین بر عهد خود امکانپذیر نیست. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است و قطعاً اگر به آن نتایج برسیم تصمیم رئیس‌جمهور اجرا خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه ما باید مردم را در کنار خود داشته باشیم، اظهار داشت: ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. ما هم باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم تلاش کنیم این ظلم از بین برود.
وی در رابطه با تناقض در گفتار و رفتار اروپا در مورد راه‌اندازی سیاست ماشه بیان کرد: پیش‌بینی ما این نیست که اروپایی‌ها به دنبال بر هم زدن برجام باشند. دوستان شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی بر ماندن در برجام تأکید دارند. ما پیشنهادمان به اروپایی‌ها این است که به تعهدات خود پایبند بمانند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عقیده ما این است که سه کشور اروپایی می‌دانند گام‌های ایران در صورت عمل آن‌ها به تعهداتشان قابل بازگشت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدات عقب‌نشینی نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه در راستای سفر روحانی به ژاپن طرح‌هایی ارائه شده است، در مورد جزئیات طرح‌ها گفت: طرح‌های انسان‌دوستانه‌ای ارائه شده و ما نیز طرح‌هایی را ارائه کردیم. برخی از طرح‌ها رد شده است و اگر الگویی مطرح شود بیان خواهد شد، اجازه دهید از بیان جزئیات خودداری کنم. از هر ایده و طرحی که منافع ملی ما را تضمین کند و براساس چارچوب‌های لازم طرح‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر، اظهار داشت: بنا بر دقت و تفکیک است. دادستانی آمار را اعلام خواهد کرد و در گزارشی ارائه خواهد شد. همه موارد، سرکشی خواهد شد. من از آمار‌های دبیر ستاد حقوق بشر اطلاعی ندارم، اما در اینکه تعدادی از نیرو‌های امنیتی به شهادت رسیدند، تردیدی نداریم، ولی باید مابقی موارد بررسی شود.

دولت درباره «پالرمو» از تصمیم مجمع و شورای نگهبان حمایت می‌کند
سخنگوی دولت در رابطه با اینکه سخنانی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه «پالرمو» از دستور کار مجمع خارج شده و به اجرا درخواهد آمد، گفت: من امروز از یکی از اعضای مجمع شنیدم و نتوانستم منبع رسمی برای آن پیدا کنم. دولت معتقد است تصویب این لوایح به نفع کشور است. ربیعی ادامه داد: برخی می‌گویند حالا که تحریم داریم این هم روی آن. روس‌ها و چینی‌ها نیز به این لوایح پیوستند. متخصصان امنیتی ما می‌گویند تحفظ‌ها به نحوی است که نگرانی وجود ندارد و همه این‌ها با تمهیدات قابل رفع است و ما نباید به تحریم‌ها اضافه کنیم. وی تأکید کرد: دولت از قانون و تصمیمات مجمع و شورای نگهبان حمایت خواهد کرد، اما منفعت ایران در این است که ما خارج نشویم.

سخنگوی دولت در رابطه با رسیدگی به خانواده مجروحان در اغتشاشات اخیر، گفت: به وضعیت همه خانواده‌های معترضان سرکشی و اقداماتی نیز انجام شده است.
ربیعی با بیان اینکه در جلسات برای پیش‌بینی حوادث مشابه تصمیماتی اتخاذ شده است، اظهار داشت: باید موارد برای طولانی‌مدت تبیین شود. ما نباید افرادی که قصد سوار شدن داشتند را با دیگران یکی کنیم. ما باید به سمت دلجویی و همدلی برویم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
عجببب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
بایدبایدکردنهایتان شش سال ملت رازمین گیرکرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار