کد خبر: 980351
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
مختارپور: تصمیم‌گیری غیردقیق درباره بودجه کتابخانه‌ها به فاجعه‌ای آسیب‌زا منجر می‌شود
بنا بر گزارش رسمی منتشر شده، در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷، بودجه دستگاه‌های فرهنگی به طور متوسط ۱۹درصد و بودجه کتابخانه‌های عمومی فقط ۶درصد افزایش داشت. این در حالی است که هزینه‌های کارکنان نهاد نیز از محل همین بودجه تأمین می‌شود، نه همچون دستگاه‌های دولتی که ردیفی جداگانه برای افزایش حقوق دارند.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی از بودجه پایین بخش فرهنگ انتقاد کرد و کتابخانه‌ها را دارای کمترین سهم از بودجه دانست.
علیرضا مختار‌پور در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، گفت: «در حالی که بودجه سال آینده کتابخانه‌های عمومی و تمام دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و خدماتی کشور در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است باید گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته بخش فرهنگ، کمترین سهم را در بودجه داشته است و در میان دستگاه‌های فرهنگی نیز کتابخانه‌های عمومی کمترین سهم را داشته‌اند.» مختارپور با اشاره به افزایش حداقلی بودجه کتابخانه‌های عمومی، گفت: «بنا بر گزارش رسمی منتشر شده، در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷، بودجه دستگاه‌های فرهنگی به طور متوسط ۱۹درصد و بودجه کتابخانه‌های عمومی فقط ۶درصد افزایش داشت. این در حالی است که هزینه‌های کارکنان نهاد نیز از محل همین بودجه تأمین می‌شود، نه همچون دستگاه‌های دولتی که ردیفی جداگانه برای افزایش حقوق دارند.»

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مقایسه صرف ۱۲ درصد درآمد شهرداری برای مبارزه با مواد مخدر در مقابل سهم ۵/۰ درصدی کتابخانه‌های عمومی، بیان داشت: «هزاران برابر از هزینه‌ای که امروز از کتابخانه‌های عمومی و بخش فرهنگ دریغ می‌شود، فردا باید صرف رفع آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، طلاق، مفاسد اخلاقی و... شود. امروز صریحاً به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویم که کتابخانه عمومی، تنها مرکز فرهنگی است که در‌های آن‌ها همواره به روی تمام مردم، فارغ از مذهب، سن و جنسیت، باز است.»

وی با اشاره به نیاز ۷۲ میلیارد تومانی نهاد کتابخانه عمومی کشور تنها برای خرید کتاب، گفت: «اگر بخواهیم از میان نشریات کشور، فقط ۵۰نشریه خریداری کنیم، نزدیک ۲۰میلیارد تومان بودجه لازم است. برای ارائه خدمات دیجیتالی، سالانه حداقل ۲۶میلیارد تومان مورد نیاز است. برای پرداخت حقوق کتابداران در سطح فعلی، حدود ۳۶۰میلیارد در سال مورد نیاز است. برای نگهداری کتابخانه‌ها، هزینه‌ای بیش از ۵۰‌میلیارد تومان لازم است. حذف و نادیده گرفتن هر یک از این بخش‌ها توسط دولت یا مجلس به معنای کاهش نوعی از خدمات‌دهی در کتابخانه عمومی است. مجموع این موارد ما را به عددی حدود ۷۰۰میلیارد تومان می‌رساند.» مختارپور با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور، تأکید کرد: اگر دولت و مجلس، به بودجه کتابخانه‌های عمومی بی‌توجهی کنند، سال آینده هزار کتابخانه عمومی در معرض تعطیلی قرار می‌گیرد. حالا شما میزان آسیب را محاسبه کنید. زلزله و سیل و آوار نتوانست چنین آسیبی بزند که تصمیم‌گیری‌های غیردقیق خواهد زد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار