کد خبر: 977343
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
150 روز از سيل سربيشه و قول هاي بي عمل مسئولان مي گذرد
ايران کشوري با اقليم هاي متفاوت است. همين مسئله موجب شده تا پيوسته، مناطق مختلف آن شاهد وقوع حوادث غيرمترقبه زيادي باشد. از زلزله و آتش سوزي و طوفان گرفته تا سيلي که...
حوريه ملکي

  

حوريه ملکي

  

ايران کشوري با اقليم هاي متفاوت است. همين مسئله موجب شده تا پيوسته، مناطق مختلف آن شاهد وقوع حوادث غيرمترقبه زيادي باشد. از زلزله و آتش سوزي و طوفان گرفته تا سيلي که حالا به صورت معمولي هر چند ماه به راه مي افتد و استانهايي را در مي نوردد و با به جاي گذاشتن ويرانه هايي، در افق محو مي شود. با اين حال هنوز مسئولان نپذيرفته اند که اگر نمي توانند جلوي وقوع اين گونه حوادث را بگيرند، حداقل کاري کنند که ميزان خسارت آن به حداقل برسد و با برنامه ريزي درستي از آسيب ديدگان حمايت کنند.

 

***

 

سيل بهاري که استانهاي لرستان و گلستان و فارس و خوزستان را درنورديد و خسارات زيادي به جاي گذاشت، مسئولان و هموطنان بيشماري را به اين استانها کشاند تا علاوه بر مشاهده ميزان صدمات، کمک هايشان را هم به سيل زدگان برسانند.

البته هميشه مسئولان در همان روزهاي اولِ وقوع حوادث، قول هاي زيادي مي دهند اما با گذشت زمان، خاک فراموشي بر روي اين قول ها مي نشيند و آنها را به وعده هاي بي عمل تبديل مي کند.

لرستان و خوزستان از جمله اين استانها هستند که هنوز هم سيل زدگانش نمي دانند چه کار بايد بکنند و براي اجرايي شدن حرف هايي که همان روزهاي نخست وقوع سيل شنيدند، به کجا و چه کسي بايد مراجعه کنند.

در کنار اين استانها، حدود 5 ماه پيش سيلي ويرانگر چندين روستاي خراسان جنوبي را هم فرا گرفت که خسارات زيادي به جاي گذاشت.

روستای شیرگ آقا از توابع سربیشه يکي از اين مناطق است که حالا بعد از گذشت بيش از 150 روز از وقوع سيل ساکنانش نمي توانند خانه هايشان را بسازند و با مشکلات زيادي دست به گريبان هستند.

روستای «شیرگ آقا» از توابع شهرستان مرزی سربیشه در ۷۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی و در دامنه کوه مون‌آباد قرار دارد.

خرداد ماه امسال بود که سيلي روستای شیرگ آقا را در نورديد و بعد از آن اعلام شد که در اين روستا ۱۰ خانه تخریب کامل و ۳۷ خانه نیز نیاز به تعمیر دارد. اما صحبت از 47 خانه صدمه ديده يعني حدود ۹۰ درصد خانه‌ها به سختی قابل سکونت بودند و مردم نمي توانستند زير سقف آنها شب را به روز برسانند.

در آن زمان گفتند مي خواهند تسهيلاتي را به سيل زدگان بدهند اما حالا روستا نشينان معتقدند که در بحث خانه‌سازی در روستاها گاه آنچه که حق محرومین و نیازمندان واقعی است مراعات نمی شود و افرادی که در شهر زندگی می‌کنند و یا در روستای دیگر خانه دارند نیز تسهیلات دریافت می‌کنند.

 

روستا جابجا مي شود

 

وقتي روستا تخريب و کار اسکان موقت انجام شد، خبرهايي در بين مردم پيچيد مبني بر اينکه قرار است روستا را جابجا کنند.

مردم در چادرها اسکان يافته ديگر زندگي کردن در خانه‌هاي خشت و گلی که بخشي از آن را سيل با خود برده بود مقدور نبود.

کارشناسان براي بازديد و تصميم گيري آمدند و درنهايت مقرر شد این روستا دیگر محل مناسبی برای ساخت و ساز و جانمایی مسکن نیست و ممکن است با بارندگی‌های رگباری مجدد در خطر سیل قرار بگیرد. بنابراين طرح انتقال روستا که تا چند روز پيش يک شايعه بود به حقيقت پيوست و مقرر شد به یک هزار و ۵۰۰ متر آنطرف‌تر برود. موضوعي که عده زیادی از ساکنان روستا با آن موافق و معدودي هم مخالفت کردند.

اما نکته مهم تر اينکه به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی روستای شیرگ آقا " از همان روزهای اولیه سیل تاکنون بارها به ادارات مختلف مراجعه کرده‌ام اما هنوز به نتیجه‌ای که باید، نرسیده‌ام وقتی حال و روز مردم روستا را می‌بینم شرمنده می‌شوم که نتوانسته‌ام کاری انجام بدهم."

 

سيل همه دارايي روستانشينان را برد

 

سيل هر چه که برد همه ي دارايي روستانشينان بود. يکي تمام دام‌هایش را ازدست داد و ديگري جهیزیه‌ای که با هزار امید و آرزو تهیه کرده بود را زیر گل و لای می‌دید و بقيه هم به خانه هايي که با هزار رنج و مشقت ساخته بودند و حالا ويرانه اي از آن برجاي مانده بود مي نگريستند.

روستايي که در همان روزهاي نخست وقوع سيل به گذرگاه و عکس يادگاري گرفتن مسئولان با ويرانه هايش تبديل شده بود، حالا در حسرت ديدن يک مسئول استاني است تا صداي ساکنانش را بشنود که در ساخت خانه با هزاران مشکل روبرو هستند.

حتي چند وقت پيش بود که خبري در مورد جانمایی جدید جهت ساخت خانه برای روستائیان در مکانی با فاصله هزار و ۸۰ متری از روستا منتشر شد که به گفته مسئولان، هنوز در آن مکان هيچ خانه اي ساخته نشده و حتي اسکلت‌خانه‌ای هم بنا نشده است.

حالا نه تنها باران هاي پاييزي که سرماي زمستاني هم از راه رسيده و هنوز هم شيرگي ها نمي دانند چه کسي قرار است به دادشان برسد و در ساخت و تعمير اين چند ده خانه ياريشان کند.

 

مردم با خودشان بايد کنار بياييند

 

چند روز پيش بود که حسین محمدی فرماندار سربیشه با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای روستائیان این روستای آسیب دیده از سیل، به مهر گفته بود: به روستائیان اعلام شده که در صورت رعایت سه شرط مراعات طرح هادی روستا، رعایت دیوارسازی ساحلی و هچنین نبودن خانه در مسیر رودخانه و مسیل‌ها می‌توانند در همان مکان قبلی خانه خود را بسازند.

نبايد فراموش کرد که راهکار اصلی براي زودتر ساخته شدن روستا اين است که همه اهالی شيرگ آقا موافق انتقال شوند و تعهد محضری بدهند. چراکه انتقال روستا، امکانات، زیرساخت‌ها و سایر موارد هزینه بر و زمان‌بر است و مردم اگر همکاری نکنند کار پیش نمی‌رود.

بهر حال در مورد قدرت و توان اقتصادي اين روستا همين بس که جمعیت ساکن شيرگ آقا ۹۵ خانوار است که ۷۵ خانوار آن زیرپوشش کمیته امداد بوده و ۹۰ درصد منازل آن قابل سکونت نیست و نمی‌توان خانه‌ها را تعمیر کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار