کد خبر: 966617
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۱
استان اردبیل به جهت برخورداری از موقعیت مناسب منطقه‌ای و شرایط آب و هوایی یکی از مستعدترین استان‌ها در حوزه تولید و پرورش آبزیان به شمار می‌رود. استانی که بدلیل آب و هوا و قزل آلا‌های بازار پسندش به یکی از قطب‌های مهم تولید قزل‌آلا در کشور تبدیل شده است.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرويس ايران جوان آنلاين: استان اردبیل به جهت برخورداری از موقعیت مناسب منطقه‌ای و شرایط آب و هوایی یکی از مستعدترین استان‌ها در حوزه تولید و پرورش آبزیان به شمار می‌رود. استانی که بدلیل آب و هوا و قزل آلا‌های بازار پسندش به یکی از قطب‌های مهم تولید قزل‌آلا در کشور تبدیل شده است. با اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار تن انواع ماهی در این استان تولید می‌شود، اما در صورت استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، اردبیل می‌تواند ظرفیت آبزی‌پروری خود را تا ۳۰ هزار تن در سال افزایش دهد. موضوعی که در زمینه ایجاد اشتغال نیز می‌تواند یک هزار نفر فعال این حوزه را تا ۳ هزار نفر بالا ببرد. اما این تمام ماجرا نیست و حالا استانی که تا همین چند ماه پیش یکی از واردکنندگان خاویار بود، از ورود خاویار‌های تولیدی‌اش به بازار خبر می‌دهد.

اقلیم استان اردبیل به طور عمده به چهار عامل ارتفاع، عرض جغرافیایی، منابع آبی و توده‌های هوای مهاجر بستگی دارد که در همین رابطه عوامل دیگری نیز نظیر آب‌های جاری و روان در فعالیت‌های کشاورزی و پرورش آبزیان در مقیاس کوچک بر اقلیم تأثیر بسزایی دارد. به گفته مسئولان شیلات استان هم‌اکنون پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی، زینتی و خاویاری از اولویت ویژه‌ای در استان برخوردار بوده و از نظر اقلیم شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نیر، نمین، سرعین و گرمی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و سایر شهر‌های استان از جمله پارس‌آباد، بیله‌سوار برای پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری و پرورش ماهیان سردآبی در نیمسال دوم سال مناسب هستند. همچنین در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن از شهرستان خلخال و رودخانه گیوی چای در شهرستان کوثر سایت‌هایی به منظور پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی راه‌اندازی شده است.

گام بلند برای تولید ۲ هزار تن ماهی بیشتر

چند روز پیش بود که مدیر کل شیلات استان اردبیل از تولید بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی در بیش از ۴۵۰ مزرعه این استان تا پایان سال‌جاری خبر داد. میرآرمان واعظی به دو حوزه تولید آبزیان اعم از تکثیر ماهیان سردآبی و گرم‌آبی اشاره کرد وگفت: «استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید ماهیان زینتی است به طوری که کلاس‌های آموزشی برای علاقمندان برگزار می‌شود تا تولید ماهیان زینتی با توجه به بستر‌های فراهم شده در این استان تقویت شود.» وی با اشاره به تولید آبزیان در دو سال گذشته که بین ۷ هزار تا ۹ هزار تن بوده، خاطرنشان کرد: «هر چند امسال برنامه تعریف شده برای استان تولید ۸ هزار و ۹۲۰ تن انواع ماهی است، اما ما در تلاش هستیم تا این میزان تولید را با افزایش مزارع پرورش ماهی به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن برسانیم.» واعظی رهاسازی ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سفید با تأمین اعتباری ۲ میلیارد تومانی در منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی را یادآور شد و اظهار کرد: «قطعاً این ماهیان با صیدی که توسط اهالی انجام می‌دهند به سفره مردم باز می‌گردد و در کنار این کار ۵۰ هزار قطعه ماهی سردآبی به صورت رایگان در حمایت از صاحبان مزارع خسارت دیده یا نیازمند توزیع می‌شود تا امکان تولید در این بخش افزایش یابد.» وی به تکثیر ماهیان سردآبی در شش کارگاه اشاره و خاطرنشان کرد: «۳۵ میلیون تخم سبز، ۲۵ میلیون چشم زرد و ۷ میلیون بچه ماهی تولید شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.»

بازار در انتظار خاویار اردبیل

چند هفته پیش بود که مدیر کل شیلات استان اردبیل از ورود خاویار تقلبی به بازار با خاصیت ژلاتینی خبر داد و گفت: «این خاویار‌های تقلبی که از جمهوری آذربایجان وارد بازار استان شده فاقد خاصیت خاویار است و به شکل غیراستاندارد در برخی مغازه‌ها عرضه می‌شود که قطعاً درصدد جمع‌آوری این محصول از بازار هستیم.
حالا همین مسئول به تولید ماهیان گرم آبی اشاره کرده و گفته که آمور و کپور از جمله این ماهیان هستند و با توجه به توجیه اقتصادی، زمینه صادرات آن به عراق مهیا شده. همچنین در سه مزرعه نیز پرورش فیل ماهی با هدف تولید ماهیان خاویاری انجام می‌شود. واعظی از ورود خاویار تولیدی اردبیل به بازار خبر داد و گفت: «ما به روش میکرو سزارین سعی می‌کنیم از شکم فیل ماهی خاویار استحصال کنیم که در این روش دو سال بعد از تولید اولیه امکان استحصال بعدی نیز وجود دارد.» وی با اشاره به اشتغال حوزه پرورش آبزیان تأکید کرد: «یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند.» با در نظر گرفتن تولید ۱۰ هزار تنی انواع آبزیان در اردبیل می‌توان پیش‌بینی کرد با رسیدن این رقم به ۳۰ هزار تن، حتماً چیزی حدود ۱۵ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار خواهند شد که رقم بسیار خوبی در رابطه با اشتغالزایی به شمار می‌آید.
براساس برنامه‌ریزی‌ها مزارع پرورش آبزیان در اردبیل در حال افزایش است و در کنار آن با ساماندهی و برقرار کردن این مزارع تولید مکانیزه در اولویت برنامه‌ریزی‌هاست به طوری که به ازای هر یک لیتر آب در ثانیه تلاش می‌شود یک تن ماهی تولید شود.

این در حالی است که در پرورش ماهیان سردآبی آنچه که مهم است توجه به افزایش دبی آب است چراکه هرقدر این دبی بالا برود به همان نسبت تولید نیز افزایش می‌یابد. با این اوصاف یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در اردبیل، تأمین زمین است. هم اکنون و به‌رغم اعلام آمادگی سه تا چهار نفر از سرمایه‌گذاران برای احداث بازار پیشرفته و نوین آبزیان در این استان همچنان در تأمین زمین مشکل وجود دارد. به دلیل آنکه برای سرمایه‌گذار زمینی دور از محدوده شهر تعریف شده آن‌ها چندان رغبتی به احداث بازار در این مکان ندارند ولی قرار است با همکاری شورا و شهرداری زمینی مناسب در یکی از شهرک‌های اردبیل تأمین و در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد تا سرمایه‌گذار بتواند تمام زیرساخت‌های لازم را برای تدارک این بازار انجام دهد. در حال‌حاضر از تعداد مجموع ۴۴۹ واحد تولیدی تعداد ۵۰ مورد راکد و نیمه فعال بوده که از این تعداد نیز سه مورد فعالسازی شدند. به گفته میرواعظی از ابتدای امسال ۱۲ واحد در این حوزه راه‌اندازی شده که سه مورد آن راکد بوده و ۹ مورد نیز متعلق به مزارع جدید پرورش ماهیان و آبزیان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار