کد خبر: 964498
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
حاشیه‌ای بر انتشار اثر تاریخی- پژوهشی «کشف حجاب»
شاهد توحیدی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: با سپری شدن بیش از هشت دهه از سیاست کشف حجاب رضاخانی، همچنان این رویکرد در زمره یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دشمنان فرهنگ و سبک زندگی ایرانی است و این از نکات جذاب تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. به عبارت دیگر معاندان ملت با قرار دادن پایه فعالیت خود بر غریزه جنسی به مثابه یکی از غرایز اصلی انسانی، همچنان گمان می‌برند که می‌توانند از این حربه در راستای نیل به آمال خویش بهره گیرند. این فرآیند از دوران سلطنت رضاخان در پی سفری که به ترکیه به دیدار مصطفی کمال آتاتورک رفت، آغاز شد. او پس از بازگشت از این سفر به مثابه کسی که مأموریتی نوین یافته است، به تکرار کلیشه ترکیه در تهران پرداخت؛ سیاستی که با همه جنایت‌ها و شلتاق‌های رضاخان و دستگاه حکومتی وی جواب نداد. اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، درصدد بازشناسی زمینه‌ها و پیامد‌های سیاست کشف حجاب رضاخان است. این کتاب نخست از سفر قزاق به ترکیه آغاز می‌شود و نحوه رفتار آتاتورک با وی که به شرح زیر است:

«با نمایان شدن ترن مخصوص، همهمه مردمی که در ایستگاه جمع شده بودند، فروکش کرد. از ساعت‌ها قبل، مردم در ایستگاه آنکارا منتظر رسیدن قطار بودند. در بین جمعیت، ایرانیان مقیم آنکارا نیز دیده می‌شدند. افراد سرشناس شهر، نظامیان، پیشاهنگان، گروه موزیک، نمایندگان و تعدادی از وزرا، رئیس مجلس ملی و فرمانده نیروی نظامی، به ترتیب ایستاده بودند و جلوتر از همه، رئیس‌جمهور ترکیه‌ـ مصطفی‌کمال آتاتورک‌ـ بود که خود را برای استقبال از همتای ایرانی‌اش مهیا می‌ساخت.
پس از سال‌ها قطع ارتباط و کدورت بین دو کشور، این دیدار برای هر دو طرف مهم بود زیرا در سال‌های متمادی بین ایران و عثمانی بر سر مسائل مرزی اختلافاتی وجود داشت که در بعضی مواقع، به جنگ و درگیری منجر شده بود. همچنین پس از عقد قرارداد صلح در زمان امیرکبیر، سفر رضاشاه، اولین سفر دوستانه شاه ایران به جمهوری تازه تأسیس ترکیه بود. همچنین برای این مراسم، از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. مسافرت رضاشاه از ساعت ۵ بعداز‌ظهر شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۱۳، از قصر سلطنتی در تهران آغاز شد و به طرف قزوین، زنجان و تبریز ادامه یافت. به محض نزدیک شدن شاه به مرز ترکیه، چند گلوله توپ، به نشانه خوشامدگویی شلیک شد و نظامیان با نواختن مارش ایران و استقلال ترکیه، مراسم احترام را به جا آوردند. بخشی از مسیر به وسیله کشتی زره‌پوش و بخشی دیگر با ترن مخصوص طی شد.
با رسیدن قطار، واگن مخصوص مهمانان در مقابل رئیس‌جمهور ایستاد و طی تشریفاتی، پادشاه ایران در برابر همه ظاهر شد. رئیس‌جمهور با گفتن تبریک، مراسم رسمی استقبال را آغاز کرد. رئیس‌جمهور ترکیه، همراهان خود را به پادشاه ایران معرفی کرد، آنگاه برای اجرای دیگر مراحل استقبال، به اتفاق از عمارت خارج شدند تا به میدان شهر برسند. در معابر مختلف شهر، طاق نصرت گذاشته شده بود و اداره‌های دولتی، در طول مسیر با بیرق‌های ایران و ترک تزئین شده بودند. دانش‌آموزان به همراه جمعیت، دو طرف خیابان را احاطه کرده، با کف زدن‌های ممتد ابراز احساسات می‌کردند. ایرانیان مقیم ترکیه نیز با پرچم ایران و کلاه‌پهلوی به استقبال پادشاه خود آمده بودند.
رضاشاه پس از عبور از جلوی صف رؤسای اداره‌ها، نظامیان، طبقه محترم شهر و جمعیت مردم، مجدداً سوار اتومبیل شد. از قلعه نظامی شهر، چند گلوله توپ شلیک شد و سوت کارخانه‌ها به صدا درآمد. در این مراسم استقبال، سعی شده بود تا تمام امکانات شهر به نمایش درآید. در مدت اقامت، رضاشاه به همراه رئیس‌جمهور به محل اسب‌دوانی رفت و به افتخار پادشاه ایران، از طرف رئیس‌جمهور ترکیه، مهمانی مفصل و بزرگ ترتیب داده شد. در مهمانی دیگری که از طرف وزیر امورخارجه ترتیب یافته بود همه سفرا با خانم‌هایشان حضور داشتند و هنگام اقامت در آنکارا از موزه‌های شهر و مؤسسات مختلف نیز دیدار به عمل آمد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار