سفر‌های دریایی شمال ظرفیت فراموش شده
کد خبر: 962958
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0042Va
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
وجود جنگل‌های سبز و دریا در کنار تنوعی از محصولات کشاورزی منحصربه فرد و مکان‌های تاریخی و فرهنگی در استان‌های شمالی کشور خصوصاً گیلان موجب شده تا این استان‌ها در زمینه توسعه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: وجود جنگل‌های سبز و دریا در کنار تنوعی از محصولات کشاورزی منحصربه فرد و مکان‌های تاریخی و فرهنگی در استان‌های شمالی کشور خصوصاً گیلان موجب شده تا این استان‌ها در زمینه توسعه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. با وجود اینکه شرایط مساعد گیلان گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به این استان کشانده، اما هنوز جای فراوانی برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها باقی مانده که از آن جمله می‌توان به تحقق رونق سفر‌های دریایی و بهره‌مندی کشور‌های همسایه آبی از آن اشاره کرد. موضوعی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تحقق آن می‌تواند کمک بسیاری به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان سه استان شمالی خصوصاً گیلان کند که در تمام طول سال نیز ادامه داشته باشد.

جدا از دریا و جنگل‌های گیلان که موجب شده تا هر ساله تعداد بالایی از گردشگران از داخل و خارج به این استان سفر کنند وجود بیش از ۴۵ مکان دیدنی و گردشگری این منطقه را به یکی از پرطرفدارترین منطقه گردشگری در شمال کشور تبدیل کرده است، که به عنوان مثال می‌توان به تعدادی از جمله، جاده گردشگری خلخال و اسالم، آبشار لاتون، دریاچه بره‌سر، شیطان‌کوه، ماسال گیلان و ییلاقش، منطقه ییلاقی دشت النزه، دریاچه استیل، تالاب سوستان، تالاب انزلی، سوستان و کیاکلایه، پارک جنگلی گیسـوم، ماسوله، غار آویشوی، آبشار ویسادار، پارک جنگلی سراوان، ییلاق سلانسر رودبار، قلعه‌رودخان و خانه میرزا کوچک‌خان جنگلی به عنوان نمونه اشاره کرد.

ظرفیت بالای گردشگری دریایی

ظرفیت بالای گردشگری دریایی خزر موجب شد تا سال گذشته زمزمه‌هایی در خصوص فراهم شدن اطلس دریایی که قرار است تمام ظرفیت‌های استان‌های شمالی را برای جذب سرمایه به بخش خصوصی معرفی کند به گوش برسد. در همین رابطه دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در همه استان‌های ساحلی کشور باید اطلس دریایی تهیه و براساس این اطلس اطلاعات استان یکپارچه‌سازی و جمع‌آوری شود، گفته بود: «سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی و خصوصی و مردم براساس این اطلس بهتر می‌توانند آن استان‌ها و ظرفیت‌های دریایی را بشناسند.» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در این خصوص می‌گوید: «استان گیلان دارای ۲۸۸ کیلومتر نوار ساحلی و ۹ شهرستان ساحلی که دارای امکانات اولیه و زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه‌های گردشکری دریایی هستند.»

‌شهرود امیر انتخابی می‌افزاید: «همه ساله حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر وارد استان گیلان می‌شوند که از این تعداد ۸۰ درصد جهت استفاده از مواهب طبیعی دریا و تفریحات ساحلی به ویژه در شش ماه اول سال به گیلان می‌آیند.» با توجه به محدوده مرز آبی استان گیلان و همجواری با دو استان ساحلی مازندران و گلستان، این مناطق می‌توانند در کنار هم شرایطی را برای پر رونق شدن گردشگری دریایی فراهم کنند.

با وجود اینکه تمامی شرایط برای رونق گردشگری در استان گیلان در طول سال وجود دارد، اما از آنجا که تأسیسات صنعت گردشگری مستقر در نوار ساحلی استان به صورت فصلی و صرفاً در سه ماهه تابستان مشغول به فعالیت هستند، این امر موجب کاهش درصد اشتغال و پایین بودن درآمد تأسیسات اقامتی و پذیرایی در استان شده است. این درحالی است که در صورت تحقق سفر‌های دریایی از کشور‌های همسایه دریای خزر، تأسیسات گردشگری ساحلی استان در تمام طول سال فعالیتی دائمی و پر‌رونق را تجربه خواهند کرد. از آنجا که بندرانزلی، آستارا، چمخاله، کیاشهر و منطقه آزاد در بندرانزلی ظرفیت بالایی در زمینه جذب گردشگر دارند لذا در صورت توجه به تمامی زیرساخت‌ها می‌توان به رونق گردشگری دریایی کمک فراوانی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به مسیر‌های گردشگری دریایی خارجی که شامل مسیر بنادر باکو آذربایجان، آستاراخان روسیه، اکتائو قزاقستان و ترکمن‌باشی ترکمنستان می‌باشند، می‌گوید: «از آنجا که بندرانزلی دارای اسکله و امکانات استاندارد برای پذیرش گردشگران دریایی خارجی است لذا این مهم از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر بنادر استان برخوردار است.»
سال ۹۶ بود که به منظور رونق گردشگری دریایی کمیته گردشگری دریایی که جزو کمیته‌های ۴۸ گانه برنامه‌های طرح توسعه راهبردی استان گیلان بود تشکیل شد.

این مهم موجب شد تا استفاده از ظرفیت دفاتر خدمات مسافری برای توسعه گردشگری دریایی، برگزاری جلسات کمیته‌های مشورتی در ۹ شهرستان با هدف جذب گردشگران با محوریت استفاده از ظرفیت‌های ساحلی و فرا ساحلی و صنایع دستی دریایی، معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منحصربه فرد گردشگری دریایی استان و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری به منظور ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی با هدف ایجاد تأسیسات گردشگری در حاشیه دریای خزر و تهیه بروشور و اقلام تبلیغاتی به زبان‌های انگلیسی و روسی توسط دفاتر خدمات مسافری جهانگردی برای توزیع در جشنواره‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر توسط این کمیته انجام شود.

این در حالی است که هم اکنون برای رونق گردشگری دریایی در گیلان، ۲۶ مجتمع گردشگری، شش طرح سالم‌سازی، ۵۵ خانه مسافر، ۱۹ هتل در ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی در بندرانزلی ایجاد شده و در شهرستان آستارا نیز سه هتل، سه طرح سالم‌سازی، ۴۵ خانه مسافر و یک مجتمع گردشگری فعال هستند و علاوه بر آن گیلان دارای ۳۸ طرح سلامت دریا، ۹۲ واحد اقامتی و مراکز تفریحی و سرگرمی و گردشگری مشرف به سواحل است. این درحالی است که ورزش‌های تفریحی آبی نظیر اسکی روی آب و جت اسکی، آکواریم دریایی و راه‌اندازی تور‌های گردشگری ماهیگیری از جمله جاذبه‌هایی است که می‌توان از آن برای جذب گردشگر بیشتر در سواحل شمالی بهره برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار