کد خبر: 960806
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
واکنش صاحبنظران سیاسی به توقیف کشتی ایرانی به دست راهزنان انگلیسی
رسانه‌های داخلی و بین‌المللی روز پنج‌شنبه از توقیف یک نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق که به سمت کشور سوریه در حرکت بود خبر دادند و مقامات و رسانه‌های غربی به شدت از توقیف این کشتی توسط نیرو‌های انگلیسی ذوق‌زده شدند
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رسانه‌های داخلی و بین‌المللی روز پنج‌شنبه از توقیف یک نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق که به سمت کشور سوریه در حرکت بود خبر دادند و مقامات و رسانه‌های غربی به شدت از توقیف این کشتی توسط نیرو‌های انگلیسی ذوق‌زده شدند، برخی مقامات داخلی نیز برخورد قاطع و مشابه با انگلیس و اتحادیه اروپا را خواستار شدند و از ضرورت عدم‌انفعال دستگاه سیاست خارجه در این باره سخن به میان آوردند. فابیان پیکاردو رئیس منطقه جبل‌الطارق در این باره گفت که نفتکش مذکور مظنون به حمل نفت خام برای سوریه بود که توسط پلیس جبل‌الطارق و نهاد‌های گمرکی و با کمک نیروی دریایی انگلیس توقیف شد، آن هم با این بهانه که این کشتی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه را نقض کرده است.

جالب این است در حالی اروپایی‌ها تحریم‌های اتحادیه اروپا را عامل توقیف کشتی معرفی می‌کنند که ایران به رغم نقض برجام توسط امریکا- اروپا همچنان در این توافقنامه باقی مانده است و بر اساس مواد ۲۶ و ۲۹ این توافقنامه اروپایی‌ها موظفند از رفتار‌ها و اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در هر سطح و زمینه‌ای خودداری نمایند، اما به رغم آن اروپایی‌ها و به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به رفتار‌های ضدایرانی خود در هر سطح و زمینه‌ای متمرکز هستند، به طوری که اگر امروز به توقیف کشتی‌ای که نفت خام ایران را به سمت سوریه حمل می‌کرده اقدام کرده‌اند، طی ماه‌های گذشته نیز با روش‌ها و ابزار‌های مختلف دشمنی خود با جامعه ایرانی را نشان داده‌اند، به طوری که نه تنها هیچ کدام از مفاد برجام را اجرایی نکرده‌اند بلکه به صورت مستمر و گسترده ایران را ناقض روح برجام به دلایل واهی نظیر آزمایش موشک متهم و چندین بار نیز ادعا‌های خود را در این باره در جلسات شورای امنیت سازمان ملل طرح کرده‌اند. به هر روی اقدام اخیر اروپا تنها یک نمونه از اقدامات ضدایرانی اروپایی‌هاست که مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران داخلی نیز قرار گرفته است که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود.

باید اقدام متقابل کرد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی انگلستان در پیام توئیتری نوشت: انقلاب اسلامی در طول تاریخ ۴۰ ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردنکشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. وی در ادامه مطلب خود آورده است: انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.

دنباله‌روی استعمار پیر از سیاست‌های امریکا

احمد مازنی نماینده مردم تهران نیز در واکنش به توقیف کشتی نفتکش ایران توسط انگلیس با اشاره به سابقه طولانی رفتار‌های ضدایرانی امریکا و انگلیس بیان می‌کند: توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی توسط انگلیس دنباله‌روی استعمار پیر از سیاست‌های خصمانه امریکاست. دشمنان باد بکارند، طوفان درو خواهند کرد.

پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز درباره توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق از سوی انگلستان می‌گوید: «به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس می‌گویم، اقدام انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق اولاً نوعی راهزنی دریایی، ثانیاً خصومت غیرقانونی با ایران، ثالثاً بی‌حیثیتی مجدد انگلیس در فرمانبری از امریکا و رابعاً پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را به اثبات رساند.».
اما نکته مهم درباره توقیف نفتکش این است که جبل‌الطارق که به اسپانیایی به آن جیبراتار می‌گویند یک کشور خودمختار است که مورد منازعه انگلستان و اسپانیاست. جبل‌الطارق بین اسپانیا و مراکش قرار دارد و یک آبراه حیاتی است. دریانوردان می‌دانند که مدیترانه سه راه خروجی دارد. قسمت شمالی این دریا در جنوب اروپا و کشور‌های اسپانیا و ایتالیا قرار دارد و قسمت جنوبی آن در شمال آفریقا.

به گزارش مهر، یک راه خروج از دریای مدیترانه، از تنگه بسفر و داردانل در کشور ترکیه می‌گذرد، یک راه آن از مصر و کانال سوئز و یک راه آن از جبل‌الطارق که به اقیانوس آتلانتیک شمالی می‌رسد. انگلیس با در اختیار گرفتن جبل‌الطارق در واقع حاکمیت این آبراه را از آن خود کرده و این دماغه استراتژیک را در اختیار دارد، به همین دلیل است که نفتکش روسی را بازرسی کرده و با کشف نفت ایران به مقصد سوریه، آن را توقیف کرده است. با این وجود این اقدام خصمانه انگلیس خلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی است.
با توجه به موضع رسمی وزارت امور خارجه ایران برای آزادی این نفتکش، به نظر می‌رسد چارترکننده این کشتی، ایران بوده است که طبق گفته کارشناسان پیشنهاد می‌شود برای آزاد‌سازی آن، باید از انگلستان شکایتی در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل توسط کشور‌های ایران، روسیه و سوریه مطرح شود.

انتقاد از عملکرد اروپا در جهت تعدیل رفتار‌های ضدایرانی خود

همچنین احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به استمرار رفتار‌های ضدایرانی کشور‌های اروپایی به ویژه بعد از انعقاد برجام می‌گوید: سه کشور غربی باید لطمه‌های خروج امریکا از برجام را جبران و با تحریم‌های یکجانبه امریکا مقابله کنند، اینکه بگویند اینستکس فعال‌شده زمانی برای ما می‌تواند مهم باشد که تحریم‌های نفتی لغو شود و غربی‌ها تضمین دهند ایران فروش نفت را همانند گذشته دنبال خواهد کرد.
وی گفت: تا زمانی که اروپایی‌ها به تمام تعهدات خود پایبند نباشند، ایران نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه متعهد به برجام باشد و تعهد ایران به برجام تا زمانی می‌تواند قابل قبول باشد که کشور‌های اروپایی تمام تلاش خود را برای حفظ برجام در عمل نشان دهند. همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دولت گفته‌اند، صرف اینستکس برای ما راضی‌کننده نخواهد بود چراکه این مهم کارایی لازم را برای مقابله با تحریم‌ها ندارد، گرچه ایران برای فروش نفت خود مجرب شده و مشکل چندانی ندارد، اما سه کشور اروپایی برای خنثی کردن تحریم‌های امریکا باید اقدامات جدی و عملیاتی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار