کد خبر: 947550
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
پس از سپاه ارتش در صف اول رفع محرومیت‌های استان کشور
با وجودی که دفاع از تمامیت مرزی وبرخورد با هرگونه تجاوز از وظایف ذاتی نیرو‌های مسلح در کشور است، اماکمک رسانی این نیرو‌ها درمسائلی از قبیل: سیل وزلزله ورفع محرومیت‌ها موجب شده تاجامعه نگاه ویژه‌ای به این نیرو‌ها داشته باشد...
محمدرضا سوری
با وجودی که دفاع از تمامیت مرزی وبرخورد با هرگونه تجاوز از وظایف ذاتی نیرو‌های مسلح در کشور است، اماکمک رسانی این نیرو‌ها درمسائلی از قبیل: سیل وزلزله ورفع محرومیت‌ها موجب شده تاجامعه نگاه ویژه‌ای به این نیرو‌ها داشته باشد. وقوع زلزله وسیل در کرمانشاه، لرستان وخوزستان وکمک‌های ارتش وسپاه در امداد رسانی به مردم این استان‌ها موجب شد تا برای بار دیگر نام آن‌ها در زمینه خدمات رسانی بدرخشد. اوایل هفته جاری وپس از پایان مانوراخیر نیروی دریایی ارتش بود که رئیس اداره بهداشت و درمان نداجا اتش اعلام کرد: «یگان‌های امدادی نیروی دریایی ارتش هم‌زمان با رزمایش ولایت ۹۷ عملیات مردم یاری و محرومیت‌زدایی را در مناطق مجاور رزمایش اجرا کردند.»

در پی وقوع زلزله ۳/۷ ریشتر بامداد یکشنبه ۲۱ آبان سال گذشته که استان کرمانشاه را لرزاند، وباعث شد تا نزدیک به ۴۵۰ تن از هموطنانمان جان خود را از دست داده و حدود ۸ هزار نفر نیز مصدوم شوند. با وقوع این اتفاق بلافاصله گروه‌هایی از ارتش وسپاه برای امداد رسانی به نیازمند در منطق حاضر شدند. مسئول روابط عمومی قرارگاه منطقه غرب ارتش درخصوص اقداماتی که در این زمینه انجام شد گفت:: «بعد از وقوع زلزله در شهرستان سرپل ذهاب فرمانده قرارگاه منطقه غرب ارتش در تماس با ستاد بحران استان کرمانشاه آمادگی خود را اعلام و بلافاصله نیرو‌های خود را جهت امدادرسانی به این مناطق اعزام کردند.» بهرام طاهری افزود: «سه تیپ عملیاتی (دو تیپ شهرستان سرپل‌ذهاب و یک تیپ در قصر شیرین و یک گردان در گیلانغرب) با هماهنگی فرمانداران شهر‌های مربوطه در مناطق مذکور وارد عمل شدند و همچنین ۱۲ تیم به روستا‌های اطراف این مناطق برای بررسی و ارزیابی منطقه وارد عمل شدند.»

این درحالی بود که پس از وقوع زلزله ۲۵ دستگاه آمبولانس از یگان‌های تابعه قرارگاه منطقه غرب ارتش وبیمارستان ۵۲۰ منطقه‌ی به شهر‌های قصرشیرین و گیلانغرب اعزام شدند و مداوای تعداد قابل توجهی از مردم در محل و تخلیه سایر نفرات به شهرستان کرمانشاه صورت گرفت. بنا به نیاز فرمانداران شهرستان‌های گیلانغرب و سرپل ذهاب تعداد ۲۰ دستگاه تانکر آب برای آبرسانی به مناطق مذکور اعزام شد و تعداد ۲۰ دستگاه تانکر سوخت هم برای کمک به مردم زلزله زده در صورت نیاز آماده بودند. همچنین اعلام آماده باش به بیمارستان ۵۲۰ منطقه‌ی کرمانشاه پایگاه یکم رزمی هوانیروز، تیپ ۱۸۱ زرهی اسلام آبادغرب، تیپ ۲۸۱ زرهی، فرماندهی آماد و پشتیبانی منطقه غرب، گروه ۴۱۱ مهندسی رزمی که بنا به نیاز به منطقه نیرو اعزام کردند.

اجرای عملیات محرومیت‌زدایی در رزمایش ولایت ۹۷ارتش

اقدامات خوب وموثر ارتش در زمینه امداد رسانی به نیازمندان موجب شده تا این مهم همواره مورد توجه قرار بگیرد که دراین رابطه می‌توان به نمونه‌های بسیاری دراین زمینه از جمله امداد رسانی یه زلزله زدگان رودبار، بم، کرمانشاه وسیل اخیر لرستان اشاره کرد، این درحالی است که ارتش در طول سال نیز با برپا کردن بیمارستان‌های صحرایی متنوع‌ترین خدمات درمانی را به مردم منطقه محروم ارائه کرده است که آخرین نمونه آن توسط نیروی دریایی ارتش در مناطق جنوب وجنوب شرق کشور انجام گرفت. این درحالی بود که یگان‌های امدادی نیروی دریایی ارتش هم‌زمان با رزمایش ولایت ۹۷ عملیات مردم یاری و محرومیت‌زدایی را در مناطق مجاور رزمایش اجرا کردند.

رئیس اداره بهداشت و درمان نداجا دراین خصوص می‌گوید: «در طول رزمایش یگان‌های پزشکی و امدادی این نیرو به عملیات مردم یاری با هدف خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف جنوب و جنوب شرق کشور پرداختند.» امیر دریادار دوم محسن مرادی نیا می‌افزاید: «در این طرح، پزشکان و بهیاران ارتش با تیمی متشکل از متخصصین چشم، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، جراح عمومی، دندانپزشکی، طب اورژانس، زنان و زایمان، اطفال، پوست، داخلی و پزشک عمومی به ارائه خدمات رایگان شامل ویزیت، تحویل دارو و اهدای بسته سلامت به مراجعین و بیماران ارائه کردند.»

دراین طرح انواع تجهیزات بیمارستانی از جمله اتاق عمل سیار، اتوبوس آمبولانسی، بیمارستان صحرایی، درمانگاه سیار، تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایشگاه جنگ نوین بکار گرفته شد. همچنین نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از یگان‌های اصلی در آبادانی و عمران منطقه مکران است. به گفته امیر مرادی‌نیا این نیرو همراستا با ساخت منطقه دریایی در جاسک و احداث زیرساخت‌های اساسی برای استقرار یگان‌های متعدد در آب‌های ساحلی دریای عمان، بیشترین نقش را در عمران این مناطق در حوزه‌های غیرنظامی نیز دارد.

رئیس اداره بهداشت و درمان نداجا با اشاره به خدمات درمانی که دراین رزمایش اتفاق افتادمی گوید: «هم‌زمان با اجرای رزمایش بزرگ ولایت ٩٧، تیم ١٠ نفره از پزشکان متخصص با حضور در جاسک و مناطق محروم و روستا‌های اطراف منطقه، در حال ویزیت و معالجه رایگان مردم این مناطق هستند.» به گفته وی برای این کار درمانگاهی در نظر گرفته شده و بیمارانی هم که نیاز به معالجه بیشتر دارند به بیمارستان سیدالشهدا در بندرعباس منتقل می‌شوند. این درحالی است که در این خدمات که از پیش از آغاز رزمایش شروع‌شده، صد‌ها نفر از مردم ویزیت شدند.

بیمارستان صحرایی از مناطق محروم تا زائران اربعین

از انتهای سال ۹۶ تاکنون پنج مرحله اردوی جهادی در اطراف شهر تهران توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار و به دو هزار نفر از مردم خدمت رسانی شد. این درحالی است که علاوه برارتش به مناسبت‌های مختلف ودر رزمایش‌های گوناگون اقدام به برپایی بیمارستان ها‌ی صحرایی کرده است. اواخر مهر ماه سال جاری بود که ارتش از ایجادبیمارستان صحرایی در مناطق محروم فارس خبرداد. رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در رابطه با بیمارستان صحرایی نزاجا که در مناطق محروم شیراز در قالب طرح‌های مردم یاری نیروی زمینی ارتش برپا شده است، گفت: «به منظور ارائه خدمات پزشکی و درمانی به مردم محروم کشور اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش با محوریت بیمارستان ۵۷۶ منطقه‌ای فارس در مناطق محروم قائمیه (چنارجاشون)، شهر خومه زار و بابا منیر، بیمارستان صحرایی برپا کرد.»

امیر سرتیپ دوم دکتر شهنام بابلی افزود: «بیمارستان صحرایی اداره بهداشت و درمان نزاجا از شنبه ۲۸ مهرماه به مدت پنج روز با حضور پزشکان مجرب در حوزه‌های مختلف در خدمت مردم خواهد بود.» جانشین فرمانده قرارگاه غرب ارتش گفت: در مرز مهران بیمارستان صحرایی و ۲ الی ۳ موکب ارتش برقرار خواهد بود و اگر مرز خسروی نیز باز شود و تردد زوار از آن صورت بگیرد، بیمارستان صحرایی و موکب ارتش در آن منطقه هم برپا می‌شود.  از آنجا که در زمان اربعین زائران بسیاری برای زیارت کربلا به مناطق غربی جنوب غربی مراجعه می‌کنند لذا یکی از موارد خدمت رسانی به آن‌ها در زمینه مباحث درمانی است که سالهاارتش در این زمینه به خدمت رسانی می‌پردازد که امسال نیز این اتفاق افتاد.  جانشین فرمانده قرارگاه غرب ارتش دراین خصوص گفت: «در مرز مهران بیمارستان صحرایی و ۲ الی ۳ موکب ارتش برقرار خواهد بود و اگر مرز خسروی نیز باز شود و تردد زوار از آن صورت بگیرد، بیمارستان صحرایی و موکب ارتش در آن منطقه هم برپامی شود.

امیر "جواد مولایی" افزود: «در مرز مهران بیمارستان صحرایی و ۲ الی ۳ موکب ارتش برقرار خواهد بود و اگر مرز خسروی نیز باز شود و تردد زوار از آن صورت بگیرد، بیمارستان صحرایی و موکب ارتش در آن منطقه هم برپا می‌شود.» این درحالی است از یک هفته دیگر بیمارستان‌های صحرایی و موکب‌های ارتش در مناطق مرزی ایران و عراق که زوار ایرانی از آن‌ها تردد می‌کنند برپا می‌شوند و تا یک هفته بعد از روز اربعین، این بیمارستان‌های صحرایی و موکب‌ها برقرار خواهند بود و خدمات ارائه خواهند داد. وعلاوه بر آن نیز به مانند سال گذشته "اورژانس هوایی" نیزدر مناطق مرزی برقرار است.  آبان ماه سال جاری نیز رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش از اجرای ۱۵ مورد طرح مردم‌یاری در استان‌های مختلف کشور توسط ارتش خبر داد و گفت: «از آنجا که یکی از وظایف ما بر اساس منویات مقام معظم رهبری کمک به مردم محروم و مستضعف است، لذا اجرای ۱۵ طرح مردم‎یاری طی سال‎جاری در استان‌های کرمانشاه، قزوین و شیراز اجرایی خواهد شد.» امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی افزود: «در حال حاضر دو بیمارستان ۶۰ تخت‎خوابی در مرز مهران و چذابه در حال خدمت هستند، که این خدمات تا ۱۰ روز پس از اربعین ادامه دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار