کد خبر: 945228
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
روزگذشته کنکور ۹۸ با ۵ /۲ ماه تأخیر نسبت به روال سال‌های گذشته و زیر سایه ترس از حذف‌شدن برای گزینش داوطلبان تحصیلات دانشگاهی خودی نشان داد. این آزمون کهنه‌کار در حالی از ۲۴ بهمن تا ۲ اسفند حریف می‌طلبد که در سال‌های اخیر به شدت در برابر بازنشستگی مقاومت کرده و در این راه از همداستانی کوتاهی‌های آموزش و پرورش در فراهم ساختن مقدمات حذف کنکور و لابی‌های گسترده پدرخوانده‌هایش بهره برده است. به هر رو کنکور در شش و بش بودن یا نبودن در روز‌های ۱۳و ۱۴تیرسال ۹۸ در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: شاید بستن دست‌و‌پای کنکور بعد از نیم قرن شلتاق‌کردن روی زندگی و آینده دانش‌آموزان، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین شیرینی و هدیه‌ای باشد که داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها می‌توانستند در جشن تولد ۴۰ سالگی انقلاب دریافت کنند.
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دیروز در نشست خبری در حالی از جزئیات این خبر گفت که فضای آموزشی، کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان متأثر از اظهارنظر افرادی مانند حجت‌الاسلام علی ذوعلم، معاون وزیر آموزش و پرورش است. وی معتقد است: «دانش‌آموزانی که به لحاظ درسی ضعیف و دارای توانمندی‌هایی هستند، باید شناسایی شوند و سؤال داریم که چرا قانون حذف کنکور اجرا نشد؟ امروز خطری تحت عنوان حذف تدریجی کنکور وجود دارد که ممکن است به حذف ناقص آن منجر شود. اگر قرار است کنکور برای چند دانشگاه برتر برگزار شود، این مسئله یک آسیب است.»
به هر رو خدایی در بستری پر از تناقضات اجرایی و سیاستگذاری در حوزه نحوه پذیرش دانشجو، با اعلام اینکه در کنکور ۹۸ ما دوسری سؤال خواهیم داشت، گفت: این سؤالات برای داوطلبان نظام جدید و قدیم طراحی و نمرات این آزمون تراز خواهد شد و براساس نمرات، تراز پذیرش نیز انجام می‌گیرد.
وی که در نشست رسانه‌ای روزگذشته پته آزمون سراسری را در مقابل خبرنگاران روی آب ریخت، با بیان اینکه ظرفیت جداگانه‌ای برای متقاضیان نظام جدید و قدیم در کنکور ۹۸ تخصیص داده نمی‌شود، یادآور شد: دفترچه راهنمای همراه با ضوابط و شرایط در کنکور ۹۸، امروز روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد. داوطلبان ما در این مرحله احتیاجی به پرداخت وجه ثبت‌نام ندارند و صرفاً زمانی که دانشگاه برای آن‌ها پذیرش قطعی خواهند داد وجه ثبت‌نام نیز پرداخت می‌شود.

کنکور بی‌کنکور!
طبق قانون از سال آینده ۸۵درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شود و در این میان رشته‌های پرمتقاضی که ۱۵درصد ظرفیت را تشکیل می‌دهند با آزمون برگزار می‌شوند. برای ظرفیت، براساس سوابق تحصیلی نیز رشته‌هایی از دانشگاه‌های برتر وجود دارد که کمتر متقاضی دارند.
بر این اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها تصریح دارد: برای سال ۹۸، ۱۵درصد پذیرش دانشگاه‌ها با آزمون و ۳۰درصد تأثیر آزمون به صورت مثبت است. به بیان دیگر دو نوع نمره برای داوطلب لحاظ می‌شود که یکی از آن‌ها با احتساب سوابق تحصیلی و دیگری بدون احتساب سوابق تحصیلی است و هر کدام که بالاتر بود همان برای داوطلب اعمال می‌شود.
در نتیجه متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال آینده تمایل دارند براساس سوابق تحصیلی در این مراکز پذیرش شوند، بعد از اعلام اسامی رشته محل‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی می‌توانند این رشته‌ها را مشاهده کنند و در صورت تمایل در کنکور سراسری که ثبت‌نام آن از ۲۴ بهمن ماه‌جاری آغاز می‌شود، شرکت نکنند.
رئیس سازمان سنجش در توضیح این مطلب افزود: داوطلبان متقاضی پذیرش براساس سوابق تحصیلی ضرورتی برای ثبت‌نام در کنکور ندارند و فرآیند آن به این شکل است که داوطلب ابتدا رشته‌های مورد نظر را مشاهده کند و از ۲۰اسفند می‌تواند با مراجعه به سایت سازمان سنجش علاقه‌مندی خود را برای ثبت‌نام در این رشته‌ها اعلام کند. این داوطلبان می‌توانند تا ۱۰۰رشته محل را انتخاب کنند.
وی خاطر نشان کرد: اسامی داوطلبان متقاضی پذیرش براساس سوابق تحصیلی بعد از ثبت درخواست آن‌ها برای شرکت در هر یک از رشته‌های اعلامی، توسط این سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی زمان کافی برای بررسی اطلاعات متقاضیان را در اختیار دارند چراکه این داوطلبان تا ۶شهریورماه مهلت دارند درخواست خود را اعلام کنند.

منوی باز کنکور!
خدایی همچنین تأکید کرد: از ۶ شهریور سال ۹۸ دانشگاه‌ها ضمن پردازش اطلاعات داوطلبان، با آن‌ها تماس خواهند گرفت و به اطلاع متقاضیان خواهند رساند که پذیرش داوطلب مورد قبول قرار گرفته یا خیر و اینکه داوطلب می‌تواند با مراجعه به دانشگاه مورد نظر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کند یا نه.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین یادآور شد: داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۸ می‌توانند از طریق شرکت در آزمون سراسری و با ثبت‌نام از طریق سوابق تحصیلی، متقاضی پذیرش در این مراکز باشند.
وی ادامه داد: اینکه ما شهریورماه را به عنوان بازه زمانی برای بررسی درخواست داوطلبان متقاضی از طریق سوابق تحصیلی قرار دادیم، این است که، چون در این بازه زمانی هم نتایج کنکور و هم نتایج پردازش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی اعلام می‌شود. بنابراین داوطلبان این اختیار را دارند که از بین دو روش یکی را انتخاب و وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شوند.
خدایی در ادامه با تأکید بر اینکه پذیرش براساس سوابق تحصیلی از سال آینده باثبات‌تر خواهد شد، گفت: طبیعتاً اسامی رشته‌هایی که امروز به عنوان رشته‌های بدون آزمون انتخاب می‌شوند، ممکن است در بازه زمانی اسفند تا شهریورماه مجدداً اصلاح و رشته‌های جدیدی به آن اضافه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار