کد خبر: 944962
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
در میان دستاورد‌های آموزش و پرورش در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، کمبود نیروی انسانی آخرین چیزی است که انتظارش را داریم. آن هم مربی پرورشی که محور خاطرات انقلابی دانش‌آموزان متولد سال ۵۷ به بعد در مدارس است. با وجود این در تأمین کسری‌های نیروی انسانی مدارس، پست معلم یا معاون پرورشی اغلب در اولویت مدیران ارشد آموزش و پرورش نیست، به طوری که کمبود مزمن این پست در مدارس را در میان آمار ارائه شده از سوی این مدیران شاهدیم.
نفیسه ابراهیم‌زاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: به بیان دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم آن طور که علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیروز خبر داد، مسئله نیروی انسانی گریبانگیر بخش مربی پرورشی است.
وی که در سلسله نشست‌های ارائه شده دستاورد‌های وزارت آموزش و پرورش که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد سخن می‌گفت، با بیان اینکه اگر به ازای هر ۱۲ دانش‌آموز یک مشاور در نظر بگیریم با کمبود ۳۵ هزار مشاور در مدارس مواجه هستیم، اظهار کرد: با کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی مواجهیم که معضل نیروی انسانی مربوط به تمام حوزه‌های آموزش و پرورش است.

نمادی برای آسیب‌های اورژانسی
معاون پرورشی آموزش و پرورش در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌هایی که وجود دارد، ناشی از فقدان مهارت در عرصه‌های مختلف است و تمرکز بر توسعه مهارت آموزی است که اولین کار غربالگری در بین ۳ میلیون دانش‌آموز متوسطه انجام دادیم و نقشه خطر‌پذیری و سلامت روان دانش‌آموزان را ترسیم کردیم و بر مبنای آن، برنامه توانمندسازی در ۲۳ هزار واحد آموزشی اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه طرح نماد برای رسیدگی به مسائل اورژانسی اجرا می‌شود و همچنین استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان با ظرفیت همیار مشاور بهره‌مند می‌شویم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منشور حقوق دانش‌آموز برای تصویب در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: در فضای پرورشی هیچ اجباری نداریم؛ اجبار و الزام در آموزه‌ها و مناسک دینی جایی ندارد و معتقدیم فضای مدارس باید مملو از فضای فرهنگی و دینی باشد.
وی با بیان اینکه چهار تشکل رسمی شامل سازمان دانش آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و جوانان هلال‌احمر در مدارس حضور دارند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ هزار ائمه جماعت در مدارس حضور دارند، چهار روحانی تبلیغی به مدارس اعزام می‌شوند و ۳ هزار طلبه مستقر به مشاوره شبهات دینی می‌پردازند. همچنین ۵۰۰ سرباز طلبه در آموزش و پرورش فعالیت دارند که در سال آینده به هزار نفر می‌رسد.

تسلیم پرورش در برابر آموزش
کاظمی با بیان اینکه در معاونت پرورشی و فرهنگی دو مأموریت مهم شامل مکمل فعالیت برنامه درس ملی و بسترسازی برای کشف و شکوفایی استعداد‌ها را در نظر داریم، ادامه داد: در معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه‌هایی مانند جشنواره فرهنگی و هنری، جشنواره توانایی و دانایی، شرکت ۷ میلیون نفررشته در مسابقات فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی از جمله برنامه‌های ماست، گفت: این برنامه‌ها با فعالیت ۴۵ هزار مربی پرورشی و ۱۲هزار مشاور انجام می‌شود.
البته در سال‌های اخیر تأمین کادر تربیتی و پرورشی از تغییر کارکرد‌های آن نیز متأثر شده است. به بیان دیگر، تغییر اولویت‌های تربیتی و عدم شناخت مربیان از آسیب‌های نوپدید اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی و مجهز نبودن این نیرو‌های مدرسه به دانش روز مقابله با تهاجمات نرم باعث شده است روی حضور معلمان پرورشی در مدارس تأکید چندانی نباشد.

یکی بود و یکی نبود پرورشی
از طرفی بی‌انگیزگی موجود در میان این قشر به دلیل نبود جایگاه قابل دفاع و مستحکم در ساختار تشکیلاتی مدارس باعث شده است نیرو‌های پرورشی در برابر نیرو‌های آموزشی از جایگاه متزلزل‌تری برخوردار باشند. اینکه امورات مدارس در سایه آسیب‌های تربیتی و فرهنگی و با کمبود ۱۰۰ هزار مربی تربیتی می‌گذرد، نشان از این جایگاه متزلزل دارد. در حالی که اگر کلاسی بدون معلم بماند گزارش‌های متعددی از آن منتشر و از سوی مراجع نظارتی پیگیری می‌شود.
با این حال، کاظمی تأکید دارد که با استفاده از ظرفیت حق‌التدریس و اضافه کار مربیان پرورشی، کمبود‌ها جبران می‌شود. ضمن اینکه افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه مشاور و احیای رشته امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان نیز در آموزش و پرورش دنبال می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار