تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در فضای سرگرمی‌های سیاسی، اینبار کسب رتبه نخست «فیزیک و نجوم» و نیز «شیمی و مهندسی شیمی» خاورمیانه برای ایران نشان داد با همه محدودیت‌های موجود جوانان ما می‌توانند موفق به تکرار پیشرفت‌ها شوند. ایران در حالی با تعداد ۷ هزار و ۹۲۹ مقاله در زمینه «فیزیک و نجوم» با اختلاف نسبت به رقبا در رتبه نخست قرار گرفته که نجوم علم آبا و اجدادی و نیز دانش پیامبران است. از دل نجوم دانشمندان مسلمانی، چون خیام نیشابوری و ابوریحان بیرونی به جهان معرفی شده‌اند. شاید اولین قدم برای حمایت و صرف «ما می‌توانیم» برای مسئولان این باشد که در این راه پر پیچ خم و طولانی در راستای حمایت از دانشمندان و پژوهشگران این عرصه قدمی بردارند و سرنوشت علاقه‌مندان این علم را به سرنوشت نخبگان و دانشجویان «علم فضایی» مبدل نسازند.

امروزه «علم نجوم» یکی از شگفت‌ترین و در عین حال سخت‌ترین علوم دنیا محسوب می‌شود. علمی که از دیرباز مورد توجه دانشمندان مسلمان نیز بوده و گفته می‌شود: «دانش پیامبران» نیز محسوب می‌شده است. این علم برای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و خبر کسب رتبه نخست آن در میان کشور‌های منطقه می‌تواند برایمان افتخاری بزرگ دیگری محسوب شود.

علم نجوم در ایران مانند بیشتر کشور‌های پرپیشینه، تاریخچه‌ای کهن دارد. نخستین نشانه‌های پیشرفت نجوم و ستاره‌شناسی را می‌توان به اندازه‌گیری زمان و راه‌اندازی تقویم‌ها و ساعت‌های دقیق توسط دانشمندان ایران باستان دانست. موفقیت‌های ایران در علم نجوم حتی با تغییرات فرهنگی نیز ادامه یافت و ایران پس از اسلام نیز دانشمندانی مشهور مانند ابوالوفا محمد بوزجانی، ابوریحان بیرونی، خیام نیشابوری، ناصر خسرو قبادیانی و بسیاری دیگر از دانشمندان مسلمان ایرانی را به علم نجوم جهان معرفی کرده است.

نظام رتبه‌بندی سایمگو (Scimago) در جدیدترین رتبه‌بندی خود براساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در منطقه خاورمیانه کشور ایران را در رتبه نخست در حوزه «فیزیک و نجوم» و رتبه ۱۳ در جهان اعلام کرده است. بررسی‌های منتشر شده در مجله SCImago Journal & Country Rank نشان می‌دهد، ایران با تعداد ۷ هزار و ۹۲۹ مقاله در زمینه «فیزیک و نجوم» با اختلاف نسبت به رقبا در رتبه نخست قرار دارد. پس از ایران، ترکیه با ۴هزار و ۸۸۷ مقاله در مقام دوم قرار دارد و پس از آن‌ها عربستان سعودی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین رژیم‌صهیونیستی، مصر، عراق، امارات، قطر، لبنان و اردن جایگاه‌های بعدی تا رتبه ۱۰ را از آن خود کرده‌اند.

همین جا لازم است بگوییم، علم نجوم به عنوان سرآغاز علوم فضایی است. همان نقطه پیشرفتی که با کم‌لطفی مسئولان چندسالی است سرعتی کم به خود گرفته و نیازمند تزریق بودجه و توجه است. نباید فراموش کرد ایران از نظر رتبه علمی فضا در منطقه نیز جایگاه اول را داشت و توانست سرعت مناسب و قابل‌توجهی در این راستا داشته باشد، اما بعد از گذشت چند سال باید پای درد و دل دانشجویان و نخبگان حوزه فضایی نشست که امید آن‌ها برای پیشرفت و ارسال ماهواره به فضا به صفر رسیده است. چه خوب است که سرنوشت علاقه‌مندان این علم به سرنوشت نخبگان و دانشجویان «علم فضایی» مبدل نشود.