کد خبر: 938732
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
شهرک صنعتی جاسک با سرمایه‌گذاری 40 هزار میلیارد تومانی برای تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، منیزیم، نیروگاه و کشتی‌سازی در استان هرمزگان را‌ه‌اندازی می‌شود
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: بالاخره بعد از چهار سال کلنگ شهرک صنعتی جاسک بر زمین زده شد. طرحی که قرار است در مساحتی بالغ بر ۲ هزار هکتار اجرایی شود و برای نخستین بار در سال ۹۳ مطرح شده بود حالا پس از چند سال این وعده دیرینه رنگ تحقق به خود گرفت و قرار است بعد از افتتاح برای ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص فرصت اشتغالزایی ایجاد و صنایعی، چون پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، منیزیم، نیروگاه و کشتی‌سازی استان هرمزگان را فعال کند. اتفاقی که می‌تواند هرمزگان را به قطب صنعتی جنوب کشور تبدیل و در آینده بستر‌های بسیاری برای ارزآوری فراهم کند.

سرانجام بعد از چهار سال سکوت، کلنگ شهرک صنعتی جاسک بر زمین زده شد. طرحی که در ابتدای کار قرار بود با همکاری چینی‌ها اجرایی شود و برای چندین هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد کند، اما در همان سال‌ها این پروژه اقتصادی با مخالفت مستقیم مسئولان محیط‌زیست روبه‌رو شد. با این حال بعد از گذشت چند سال و رفت‌وآمد‌های متعدد در نهایت مسئولان برای اجرای این طرح اقتصادی به توافق رسیدند. در این خصوص چندی پیش فریدون همتی، استاندار هرمزگان با بیان اینکه نقش شهرک‌های صنعتی در ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است، گفته بود باید مشکلات مربوط به واگذاری زمین، مشکلات زیرساختی و پاسخ به استعلامات شهرک‌های صنعتی را هرچه سریع‌تر برطرف کرد، بنابراین هنوز زمان زیادی از این گفته استاندار نگذشته بود که بالاخره طرح اجرایی شهرک صنعتی جاسک که مدتی طولانی به تعویق افتاده بود، دوباره به جریان افتاد.

۲۵۰۰ نفر سر کار می‌روند

روز گذشته کلنگ شهرک صنعتی جاسک در استان هرمزگان بر زمین زده شد تا برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود. در این خصوص مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان می‌گوید: «شهرک صنعتی جاسک به وسعت یکهزار هکتار با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان درحال احداث است.» سیدامیر امیرزاده با اشاره به رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی، آماده‌سازی زیرساخت حوزه صنعت با تمرکز بر صنایع کوچک و متوسط و به حرکت در آوردن چرخ صنعت استان می‌افزاید: «تا قبل از سال ۹۷ تنها در ۱۱ شهرستان استان یک شهرک یا ناحیه صنعتی وجود داشت و پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی در استان، سراسری نبود.» از این رو سال‌ها فراهم کردن زیرساخت‌های ایجاد شهرک‌های صنعتی مدنظر مسئولان استانی قرار گرفته بود. در این خصوص مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان ادامه می‌دهد: «با پیگیری‌ها و حمایت‌های صورت‌گرفته در سال ۹۷ بالاخره شهرک صنعتی جاسک کلید خورد و اولین قرارداد واگذاری زمین در این شهرک صنعتی به وسعت یکهزار هکتار به امضا رسید.» این طرح اقتصادی که به منزله یک انقلاب بزرگ در حوزه صنعتی استان‌های جنوبی شناخته می‌شود هم‌اکنون درحال احداث است و قرار است در چند سال آینده به بهره‌برداری برسد. اتفاقی که نه تنها می‌تواند کمک بزرگی در راستای کاهش بیکاری استان کند، بلکه زمینه افزایش تولید، اتکا به توانمندی‌های بومی و ارزآوری را هم فراهم می‌کند. در این خصوص امیرزاده بیان می‌کند: «صنایع جانبی در کنار این صنعت شکل خواهد گرفت و شهرک صنعتی جاسک در آینده به عنوان یکی از شهرک‌های فعال خواهد بود؛ از این رو تمرکز شرکت شهرک‌های صنعتی روی صنایع انرژی‌بر و بزرگ خواهد بود.» لازم به ذکر است این شهرک صنعتی بعد از افتتاح قرار است در زمینه تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، منیزیم، نیروگاه و کشتی‌سازی در استان هرمزگان فعالیت کند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با شهرک جاسک

شهرستان جاسک با ۵۸ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد که اجرای طرح شهرک صنعتی جاسک در آن به عنوان نخستین طرح شهرک صنعتی مشترک ایران با چین به حساب می‌آید که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود. این پروژه قرار است در راستای توسعه سواحل مکران و اقدام عملی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی شود. لازم به ذکر است تقریباً یک‌سال پیش به دنبال پیگیری مسئولان برای احداث شهرک صنعتی جاسک اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در این بندر گفته بود در آینده نزدیک ده‌ها واحد پتروشیمی و پالایشگاهی در جاسک مستقر خواهد شد و بخش خصوصی نیز باید خود را برای حضور در این منطقه و مشارکت با همکاران بین‌المللی آماده کند. وی خواستار رفع موانع ایجاد شهرک صنعتی جاسک شده و بیان کرده بود باید مشکل اشتغال جوانان تحصیلکرده را حل کرد و معیشت مردم را بهبود بخشید. به گونه‌ای که مردم احساس کنند از امکانات و رفاه بهتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. تمام این حساسیت‌ها و اقدامات زیرساختی هم از زمانی آغاز شد که مقام معظم رهبری خواستار ایجاد کارگروهی در شورای امنیت ملی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای توسعه سواحل مکران شدند. از همین رو دولت و مسئولان استانی موظف شدند در راستای توسعه این مناطق جنوبی گام بردارند. حالا روز گذشته اولین کلنگ بر زمین نشسته و قرار است پنج سال دیگر نخستین روبان افتتاح هم قیچی شود، بنابراین امید است بخش‌های مختلف اقتصادی استان همگی دست به دست هم در راستای توسعه سواحل مکران که بخشی از آن در استان هرمزگان قرار دارد گام بردارند و نه تنها مشکلات اقتصادی و رفاهی مردم را برطرف کنند، بلکه این استان را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی و اقتصادی کشور تبدیل نمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار