کد خبر: 935973
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
اگر در دادسرا یا دادگاه محکوم شدیم، چگونه به رأی محکومیت اعتراض کنیم؟
آشنایی با حقوق یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در دنیای پیچیده و پرتلاطم امروز، جوامع بشری را در شرایط اختلافات شخصی و جمعی تا حدی به سمت قانون سوق دهد. مهم‌ترین اثر این آشنایی این است که در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی مؤثر واقع شود.
نيره ساری
آشنایی با حقوق یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در دنیای پیچیده و پرتلاطم امروز، جوامع بشری را در شرایط اختلافات شخصی و جمعی تا حدی به سمت قانون سوق دهد. مهم‌ترین اثر این آشنایی این است که در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی مؤثر واقع شود. یکی از این موارد مهم قانونی که آشنایی با آن لازم است، بحث اعتراض به «رأی دادگاه» است. اصل موضوع این است که وقتی حکمی در دادگاهی صادر شد، به هر حال از هر سو، یک نفر محکوم می‌شود، اما این سؤال پیش می‌آید که فرد محکوم چگونه و از چه راه‌هایی و تا چه زمانی می‌تواند به این حکم اعتراض کند؟ اکثر افراد اعتراض به رأی دادگاه را معمولاً با عنوان «تجدیدنظر» می‌شناسند. این در حالی است که وقتی حکمی صادر می‌شود و محکوم‌علیه خود را به ناحق محکوم می‌داند، راه‌هایی برای رسیدگی به این اعتراض پیش بینی شده است. گروه حقوقی روزنامه جوان شیوه‌های اعتراض به رأی دادگاه را با استناد به قوانین کشور بررسی کرده است.

تفاوت حکم و قرار

تصمیماتی که دادگاه در رابطه با یک دعوا اتخاذ می‌کند، بر دو نوع حکم و قرار تقسیم می‌شود. بر اساس ماده ۲۹۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، «چنانچه رأی دادگاه راجع به ماهیت دعوا و قاطع آن به طور جزئی یا کلی باشد، حکم و در غیر این صورت قرار نامیده می‌شود.»
به عنوان مثال، اگر دادگاه در دعوای شخص الف. علیه شخص ب، تصمیم بگیرد که واقعاً شخص ب. به اتومبیل شخص الف. خسارت وارد کرده است، این تصمیم دادگاه «حکم» نامیده می‌شود. این در حالی است که اگر در یک دعوا، یکی از طرف‌های اختلاف ادعا کند که دادگاه بر طبق قانون، صلاحیت رسیدگی به اختلاف را ندارد، تصمیمی که دادگاه در این خصوص می‌گیرد، احتمالاً «قرار» رد دعوی است، نه حکم.

انواع قرار در حقوق کیفری

انواع قرار پر کاربرد در امور کیفری عبارتند از: قرار جلب دادرس، قرار منع تعقیب، قرار موقوفی تعقیب و قرار ترک تعقیب.
۱- قرار جلب به دادرسی به عنوان یک قرار نهایی در دادسرا به این معنی است که بازپرس پرونده به این نتیجه رسیده است متهمی که تحت تعقیب و به او به عنوان مجرم مظنون بوده است، «مجرم» است و باید به دادگاه فرستاده شود تا محاکمه شود. قرار جلب دادرسی تنها قراری است که با صدور آن پرونده در حال انتقال از یک مرحله به مرحله بعد است. در سایر قرار‌های نهایی، ادامه تحقیقات به دلیلی متوقف خواهد شد.
۲- زمانی که بازپرس به این نتیجه برسد برای انجام تحقیقات نیاز به ادله بیشتری دارد یا اینکه عمل متهم به هیچ وجه جرم نبوده است، قرار منع تعقیب در دادسرا صادر می‌شود.
۳- قرار موقوفی تعقیب یکی دیگر از انواع قرارهاست که در دادسرا توسط بازپرس صادر می‌شود. معنا و مفهوم این قرار بدین معناست که ادامه تحقیقات به خاطر یک دلیل مشخص متوقف می‌شود. به طور مثال، متهم پرونده فوت می‌شود، پس لزومی مبنی بر ادامه تحقیقات نیست و قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود.
۴- در صورتی که شاکی در جرائم قابل گذشت، از شکایت خود صرفنظر کرده و رضایت دهد، قرار ترک تعقیب صادر می‌شود. قرار ترک تعقیب تنها قراری است که بنا به درخواست شاکی در صورت رضایت او در دادسرا صادر می‌شود و البته محدودیت‌هایی هم دارد.
غیر از این قرارها، قرار‌های دیگری هم مانند قرار اناطه، قرار تعلیق تعقیب و قرار ترک تعقیب وجود دارد که کم‌کاربردتر از سایر قرارهاست و به دلیل اطاله مطلب از ذکر آن خودداری می‌شود.

شیوه اعلام رأی

شیوه اعلام رأی به این صورت است که پس از اعلام ختم دادرسی، در همان جلسه و در صورت امکان در اولین فرصت و حداکثر ظرف یک هفته اقدام به انتشار رأی می‌شود. رأی دادگاه باید مستدل، موجه و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن صادر شده است. قانونگذار در آیین دادرسی کیفری نیز حتی تخلف در صدور رأی را پیش‌بینی کرده است که در صورت تخلف در مهلت مقرر، محکومیت انتظامی درجه چهار وجود خواهد داشت.
اصل بر این است که احکام صادر شده از دادگاه‌ها عادلانه بوده و با رعایت تمام موازین قانونی صادر می‌شوند، اما همواره این امکان وجود دارد که اشتباهی در صدور احکام پیش بیاید یا کشف موضوعی جدید و تازه سبب تغییر حکم بشود. به همین دلیل در قانون سه روش از جمله واخواهی، تجدیدنظرخواهی و اعاده دادرسی برای اعتراض در نظر گرفته شده است که حتی شامل آخرین مرحله بعد از صدور رأی قطعی هم می‌شود. طبق ماده ۳۷۵ آیین دادرسی کیفری حتی دادگاه باید نوع رأی را قید کند و اگر رأی قابل واخواهی، تجدیدنظرخواهی یا فرجام باشد و دادگاه آن را غیرقابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام اعلام کند، مانع از اعمال هیچ یک از موارد فوق نخواهد شد.

رأی غیابی و واخواهی

یکی از روش‌های اعتراض به آرای صادره از دادگاه‌ها، واخواهی است. با این توضیح که واخواهی مخصوص احکام غیابی است، نه احکام حضوری. یعنی در شرایطی که یک حکم غیابی از دادگاه صادر شود، خوانده دعوای نخستین، می‌تواند در مهلت مقرر، تقاضای واخواهی کند؛ لذا تمامی احکام غیابی قابل واخواهی هستند، مگر اینکه خلاف آن در قانون ذکر شده باشد. به دادخواست واخواهی در دادگاه صادرکننده حکم غیابی (همان دادگاه بدوی) رسیدگی می‌شود.

مهلت واخواهی از احکام غیابی برای کسانی که مقیم کشورند ۲۰ روز و برای کسانی که خارج از کشور اقامت دارند دو ماه از تاریخ ابلاغ واقعی خواهد بود مگر اینکه معترض به حکم ثابت کند عدم اقدام به واخواهی در این مهلت به دلیل عذر موجه بوده است. در این صورت باید دلایل موجه بودن عذر خود را ضمن دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده رأی اعلام کند. اگر دادگاه ادعا را موجه تشخیص داد، قرار قبول دادخواست واخواهی صادر و اجرای حکم نیز متوقف می‌شود.

تجدیدنظرخواهی

اگر آرایی که از دادگاه‌ها صادر شده‌اند قابل تجدیدنظرخواهی باشند، طرفین دعوی حق دارند در مهلت تجدیدنظرخواهی مقرر در قانون، از آن حکم تجدیدنظرخواهی کنند. اصولاً آرای صادره از دادگاه‌ها قابل تجدیدنظرخواهی هستند؛ مگر آنکه استثنا شده باشند. آرای قابل تجدیدنظر، اعم از محکومیت، برائت یا قرار‌های منع و موقوفی تعقیب، اناطه و تعویق صدور حکم است.

در مورد تجدیدنظر آنچه به ذهن متبادر می‌شود، این است که چه افرادی حق تجدیدنظر دارند؟ علاوه بر طرفین دعوا، وکیل یا نمایندگان قانونی آنان نیز حق تجدیدنظرخواهی دارند البته لازم به ذکر است این افراد باید در یک مهلت قانونی که توسط قانونگذار مشخص شده است برای تجدیدنظر از آرا اقدام کنند. این مهلت هم برای اشخاص مقیم ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مهلت واخواهی است، ضمن اینکه متقاضی تجدیدنظر باید دادخواست تجدیدنظر خود را ظرف مهلت مقرر به دادگاه صادرکننده رأی یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم کند. در صورتی که در مهلت مقرر دادخواست تجدیدنظر به مراجع مذکور در بالا تقدیم نشده باشد، متقاضی تجدیدنظر با دلیل و بیان عذر خود، تقاضای تجدیدنظر را به دادگاه صادرکننده رأی تقدیم می‌کند. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان شده که موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدیدنظر اتخاذ تصمیم کند.

اعاده دادرسی

آنچه گفته شد طریقه‌های عادی شامل واخواهی در مورد آرای غیابی و تجدیدنظرخواهی مربوط به آرای حضوری بود. طریقه‌های دیگری هم وجود دارد که شامل اعاده دادرسی و اعتراض ثالث نسبت به آرای محاکم است.
اعاده دادرسی نوعی اعتراض به حکم محکومیت قطعی است؛ یعنی از احکامی می‌توان اعاده دادرسی کرد که مرحله بدوی و تجدیدنظر آن انجام شده یا اینکه حکم بدوی، به دلیل عدم اعتراض قطعیت یافته باشد. اعاده دادرسی به این معناست که همان مرجعی که رأی را صادر کرده است در صورت وجود شرایطی دوباره آن را مورد بررسی قرار بدهد.

اعاده دادرسی کیفری فقط از سوی محکوم‌علیه امکانپذیر است و شاکی نمی‌تواند نسبت به رأی برائت به هر دلیلی، اقدام به اعاده دادرسی کیفری کند. هرگاه شکایتی طرح و منجر به صدور رأی بدوی مبنی بر محکومیت شود یا اینکه در مرحله تجدیدنظر خواهی منجر به محکومیت شود، فقط شخصی که محکوم شده است می‌تواند از طریق اعاده دادرسی اقدام به اعتراض کند. مرجع رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی کیفری دیوان عالی کشور است بنابراین درخواست اعاده دادرسی باید مستقیماً به دیوان عالی کشور تقدیم شود.

اعاده دادرسی فاقد مهلت است لذا نیازمند رعایت مواعد قانونی نیست. در صورت عدم پذیرش اعاده دادرسی و به اصطلاح رد اعاده دادرسی، درخواست مجدد اعاده دادرسی میسر است و اعاده دادرسی مقید به تعداد دفعات مشخصی نیست. با پذیرش اعاده دادرسی، اجرای حکم به تعویق خواهد افتاد، همچنین در صورت پذیرش درخواست اعاده دادرسی نسبت به حکمی که پس از آن صادر شود امکان پذیرش اعاده دادرسی به همان دلیل میسر نخواهد بود. اعاده دادرسی کیفری نوعی اعتراض به حکم محسوب می‌شود. با این تفاوت که تقاضای تجویز اعاده دادرسی آخرین فرصت برای محکومان احکام دادگاه‌های کیفری است.

اعتراض ثالث

اصولاً حکم دادگاه اثر نسبی دارد؛ یعنی تنها بر طرفین و اصحاب دعوا ـ. خواهان و خوانده که برای گرفتن حق خود و دفاع از حق خود به دادگاه مراجعه کرده‌اند ـ. اثرگذار است و شامل حال دیگران ـ. اشخاص ثالث ـ. نمی‌شود. با وجود این، در مواردی ممکن است حکم دعوایی که میان دو نفر صادر شده باشد، بر حقوق دیگرانی هم که در آن دعوا و شکایت دخالت مستقیم نداشته‌اند، مؤثر باشد.

به طور مثال، زن و شوهری از یکدیگر جدا می‌شوند بی‌آنکه از وجود فرزندی مطلع باشند. بعد از مدت‌ها فردی نسبت به این جدایی اعتراض می‌کند که ورثه محسوب می‌شود. در این حالت، فرد مورد نظر می‌تواند به رأیی که دادگاه صادر کرده، «اعتراض ثالث» کند. اعتراض در اینجا به معنای شکایت از رأی صادر شده و قطعی است.
برای اینکه درخواست اعتراض ثالث شخصی پذیرفته شود، او (شخص ثالث) باید دارای چند ویژگی باشد. از جمله اینکه شخص ثالث یا معترض نباید یکی از اصحاب دعوا باشد و معترض یا ثالث باید ذینفع باشد.
در صورتی که دادگاه پس از رسیدگی تشخیص دهد که اعتراض ثالث وارد است، آن قسمت از حکم را که مورد اعتراض قرار گرفته نقض می‌کند و اگر مفاد حکم غیرقابل تفکیک باشد، تمام آن را لغو می‌کند.
 
چندقانون کاربردی

ماده ۳۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری تصریح دارد هر گاه رأی بر برائت، منع یا موقوفی تعقیب و تعلیق اجرای مجازات صادر شود و متهم بازداشت باشد، بلافاصله به دستور دادگاه آزاد می‌شود.
رأی دادگاه باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انشا، پاک‌نویس یا تایپ شود، این رأی دادنامه خوانده می‌شود.
۳- ظرف سه روز پس از امضای دادنامه، باید برای ابلاغ ارسال شود.
طرفین دعوا می‌توانند در شش مورد «رد دادرس» کنند. ماده ۴۲۱ همان قانون به شرح کامل آن پرداخته است، اما در حالت کلی ارتباط نسبی و سببی یا خادمی و مخدومی دادرس با یکی از طرفین دعوا از جمله این موارد است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
ناصر اریان راد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
1
17
والله قوانین کیفری در دعواهای همسایگی بسیار ظالمانه است که اگر مرجع سالمی در کشور باشد به صلح و سازش میکشند و اختلافات را به مرور زمان فی ما بین حل میکنند که کار سختی نیست متاسفانه این پتانسیل در کشور ما دیده نمیشه کجا دیده میشه بریزند دم خانه یک خانواده را مورد ضرب جرح شتم قرار دهند چون طرف پولداره وکیل بگیره و خانواده ای که از خود دفاع کرده را محکوم کنند والله من ماندم
پاسخ ها
مسلم محمدی
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
عرض ادب و احترام
در مورد انتقادتون به روند قضایی حاکم کاملا با شما موافقم دوست عزیز احقاق حق داخل کتب درسی حقوقی و اکادمیک کاملا متفاوت از رویه قضایی محاکم هستش پیشنهاد میکنم با مطالعه ی حقوقی کتبی که به زبان ساده انگاشته شده و در دسترس عموم هستش چه در مورد معاملات خودتون چه در مورد حقوق شهروندی چه در مورد احقاق حق در موارد مختلف در زمان مقابله با حوادث و اتفاقات با توجه به دانش حقوقی درست ترین تصمیم رو بگیرید
در پناه خداوند منان
دولتعلی شیخی ینگجه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
1
10
باسلام درموردجعل وکلاهبرداری که بدلیل زندانی بودن ماده2 بی خبر بوده ام وقتی اززندان خلاص شدم فهمیدم باجعل صلح نامه برخلاف وکالتنامه اموال مرا بانک غیر قانونی واگذارکرده جالا کیفری اش بخاطر مرورزمان موقوفی منع تعقیب خورده است چگونه به دیوان کشور برای آن شکایت کنم 09381.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
1
11
آیا کسی که یک آدم پولدارازش شکایت کرده که در همه ی قوه قضاییه آشنادارد،میتواندبیگناهی خودراثابت کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Romania
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کاری از دستت بر نمیاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
بستگی به نوع درخواستی که از قاضی داری شرایط فرق میکنه چون قاضی هم ناظر داره و میتونی ازش شکایت بکنی. اگر چیزی هست که مستندات قانونی داری برو شکایت بکن مگرنه الکی وقت خودتو تلف نکن
ارتین
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
میتونی علیه جایی که اینجور موارد میبینی هست به دادستانی کل کشور یا اطلاعات قوه قضاییه خبر بدی.اول به دادستانی کل کشور خبر بده بری تو سایت دادستانی و مستنداتو اونجا اپلود میکنی و کد رهگیری میگیری
اصلان
|
United States
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
3
9
از من شکایتی شده من فیش حقوقی وثیقه کردم الان حکم صادر شده ۳۰ ضربه شلاق و دیه الان حکم و شاکی برده اجرا احکام . .

ایا حکم قابل اعتراض هست و تجدید نظر دار چگونه و توضیح دهید ممنون
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
26
سلام
شاگردی در مغازه داشتم که به اصرار والدینش او را به مغازه من فرستاد تا کار یاد بگیرد و وقتش را بگذراند و فرزندش از مغازه ام سرقت کرد بعد از اینکه شکایت کردم بمن تهمت لواط و تفخیذ زده و چند روز بعد از من شکایت کرده و بازپرس بمن میگوید که رضایتش را جلب کنم وگرنه زندان وشلاق دارد چگونه بدروغ میتونه اثبات کنه و چرا باید کاری نکرده رضایتش را جلب کنم این تهمتش حیثیت مرا برده خواهشا بگویید چکار کنم
بدون ابلاغ بنده نیز دادگاه رای صادرکرده
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
سلام
اصل بر برائت است و اوست که مدعی لواط و تفخیذ شده و باید برای مقام قضایی ثابت کند انکار برای شما کافیست تا آخر دادرسی و این جراین بسیار سخت اثبات میشه یا با اقرار خود شخص انجام دهنده یا شهادت 4مرد
کریم زاده
|
Romania
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
4
5
یک قطعه زمینی خرید کردم که چند سال قبل از خرید من همسایه در قسمتی از آن ساخت کرده بود اما در هنگام خرید به من تعهد داد که ساخت را خراب کند،، الان هرچقدر بهش می گم می خواهم ساخت کنم خراب کن اون قسمت را زیر بار نمی رود و حتی شکایت تصرف عدوانی کیفری هم ازش کردم که دادگاه رد کرد دلیلشونم این بود که قبل از من اونجا را تصاحب کرده و اذن داشته و گفتند مورد حقوقی است،، هرچقدر گفتم مالک زمین منم درحال حاضر و به ایشان اظهار نامه فرستادم برای تحویل محل زیربار نرفتند و پرونده را در بدو ورود به دادسرا بست و قرار منع تعقیب صادر کرد بعد من اعتراض کردم و دادگاه کیفری رد قرار کرد باور کنید جلوی خودم بازپرس با قاضی تماس گرفت و بهش خط داد و گفت این پرونده حقوقی است در صورتی که هم نامه اداره ثبت داشتم هم شاهد،،، چطور می توانم از دادگاه شکایت کنم و بخواهم دوباره پرونده کیفری به جریان بیفتد؟؟؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
1
8
.مشاوره درخدمتم
فرزانه مخلصیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
2
0
ضمن سلام.بنده بجرم. سرقت رد واخواهی شدم با توجه به اینکه رضایت شاکیانم پیوست گردیده از شما تقاضای راهنمابی در خصوص نوشتن اعتراض حهت اثجام وتقاضای جرم به جزای نقدی ممنون
رمضانعلی حیدرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
0
3
با سلام وخسته نباشین اینجانب دریک تاریخ که نبودم چندنفرازپرسنل شریک سابقم ریختن وهم تخریب انجام دادن و کلیه لوازم منو به سرقت بردن درحضورکارمندهای این جانب که اومدن شهادت دادن دربازپرسی هم مدرک داشتم لوازم ونصف رهن شریک سابقم نقداپرداخت کردم و شکایت کرده بودم پرونده رد شد اعتراض کردم به دادگاه کیفری رفت بازم پرونده رد شده به اعتراض کنم راهنمایی کنید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
1
3
سلام مم در تلگرام به یک نفر فحاشی و افترا و جعل هویت کردمدادم و در دادیاری از فحاشی و افترا من تعقیب یا همون تبرعه شدم ولی جعل هویت به دادگاه کیفری ارسال سده و الان بعد از 2ماه همون طرف میگه میخام از تبرعه شدنم در فحاشی اتعراض کنه ایا درخواستشو قبول میکنن یا ممکن حکم براعتم عوض شه؟
سعید
|
United States
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
5
باسلام
۹ ماه قبل مادرم رفت به همسایه بالایی تذکر بده که سروصدا و مزاحمت ایجاد نکنند.
زن و شوهر مادرم را کتک زدند و تا ما برسیم دعوا درهم شد و یکیاز همسایه ها به حمایت از همسایه بالایی درگیر دعوا شد.
امروز رای صادر شده و خانواده من که عمری رو با آبرو زندگی کردن متهم به نزاع دسته جمعی شدیم.
علاوه بر زن و شهور بالایی،خانواده و خود من محکوم به ضربه شلاق،زندانی و دیه شده ایم.
درصورتی که طرف مقابل تمام موارد را به دروغ عنوان کرده.
)علاوه بر این مادر من نامه پزشکی قانونی برای ضرب و شتم دارد...چکار کنم؟
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
1
برای اعتراض به حکم دادیاری چکار کنم ؟روش اعتراض
پاسخ ها
بیژن
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
پس از ابلاغ قرار دادیاری 10 روز فرصت دارید که اعتراض کنید
کیوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
سوال
دعوای کیفری بین ۲ نفر منجر به صدور رای فروش مال غیر ( آپارتمان ) شده است و رای به رد مال
اما همین آپارتمان بصورت کاملا رسمی و ثبتی به شخص ثالث فروخته شده بود.

آیا حالا که شاکی در دادگاه حقوقی مدعی دریافت آپارتمان شده است و فروشنده هم متواری است ، مالک رسمی آپارتمان که ثالث محسوب میشود حق اعتراض ثالث به رای کیفری بین آن دونفر را دارد ؟
پاسخ ها
بیژن
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
مالک کنونی ملزم به تخلیه است و فقط میتواند از فروشنده شکایت کند .
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
سلام. یه نفر ازم چیزی خرید کرده و پول فرستاده بهم.الان شاکی دارم که میگه کارت بانکیم هک شده اومده به حساب تو.منم مدرک ندارم که جنس دادم به طرف.
بهم حبس تعزیری اینا دادن
انتقال پول با نرم افزار بوده که مالک سیمکارت هم برائت گرفته
من اعتراض نوشتم که سیمکارتی که ازش برای نرم افزار های همراه بانک استفاده شده مقصره.با این حال دادگاه گفته که دسترسی به چنین سیمکارت هایی آسونه.

چکار کنم.اعتراض های تجدید نظر رو میخونن؟یا الکیه اعتراض به کیفری؟
امینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
رای بدوی دادگاه کیفری در صورت اعتراض احتمال کاهش میزان دیه وجود دارددیا خیر
ع.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
2
سلام
یکی از فامیلهامون از طریق پیامک به نامزدم، به من تهمت و افترا زده شاهد و مدرک که همون پیامکها بوده ضمیمه ی پرونده بوده و روز دادگاه قاضی به نفع من حرف زده و متهم اقرار کرده است ولی حکم اومده که پیامک مدرک حساب نمیشود و متهم انکار شدید کرده و حکم با حرفای روز دادگاه خیلی تناقص دارد، من میخواهم بدونم اگر اعتراض بزنم امکان تغییر رای هست ؟
لطفا جواب بدین و راهنمایی کنین ممنون
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
1
1
سلام . خسته نباشید راجع به فروش و انتقال سهم ارث همراه سهم دیگر وارث توسط مشاوراملاک و دریافت ثمن سهم ارث بنده و تلاش جهت پرداخت و تنفیذ قرارداد را قبول نکردم چندین بار شکایت کردم انتقال مال غیر،تصرف عدوانی ،ممانعت از حق ،ابطال قرارداد که دادسرذ به همه منع تعقیب صادر کرده و اعتراض به منع تعقیب هم تکلیف اش مشخص هست .رد میکنند . مستهک شدم کلی وقت و هزینه گذاشتم ایا راهی هست که بتوانم شکایت کنم شکایت را دادسرا به کلانتری جهت تحقیقات ارسال میکنه و بنگاه فعلا در کلانتری اشنا داره و سرهم مطالبی نوشته و ارسال میکنند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار