کد خبر: 935424
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
نگاهی به پست‌های توهین‌آمیز و تحریک‌کننده ملی‌پوشان برخی رشته‌ها در شبکه‌های اجتماعی
سعيد احمديان
شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها توسط برخی از ملی‌پوشان رشته‌های مختلف ورزشی به محلی برای تهدید مربی، توهین و حربه‌ای برای دریافت پاداش با گذاشتن استوری و پست‌های تحریک‌آمیز تبدیل شده است، مسئله‌ای که سبب شده برخی مربیان، بازیکنان را از حضور در فضای مجازی منع کنند.
اگر تا دیروز شبکه‌های اجتماعی برای ورزشی‌ها ابزاری برای ارتباط مستقیم با هوادارانشان و مردم بود، اما امروز گویا کارکرد این شبکه‌ها برای آن‌ها تغییر کرده و تبدیل شده به وسیله‌ای در دست برخی چهره‌های مشهور ورزشی برای اعتراض به بی‌توجهی‌ها یا فشار به مدیران فدراسیون‌ها یا مربیان در جهت رسیدن به مقاصدشان، نمونه بازر آن را می‌توان در همین چند وقت اخیر در سه رشته پرطرفدار فوتبال، والیبال و بسکتبال به صورت آشکار دید. جایی که بعضی از ملی‌پوشان معروف این سه رشته با پست و استوری در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبرساز شده‌اند. پست‌ها و استوری‌هایی که برخلاف قبل عکس‌هایی از دورهمی‌های شبانه یا کافه‌گردی هایشان نیست، بلکه هدفمند و حساب شده منتشر می‌شود، به طوری که با توجه به فالور‌های بالایشان در اینستاگرام این پست‌های اعتراضی به شدت مورد توجه می‌گیرد و پخش می‌شود تا این ورزشکاران با چماق شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان خاص پست‌هایشان را تحت فشار قرار دهند و به هدف‌شان نزدیک شوند.

پست‌های اعتراضی توهین‌آمیز
پس از برکناری امیر خوش‌خبر از سرپرستی تیم ملی والیبال بود که برخی ملی‌پوشان نزدیک به او در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شدند تا نشان دهند چقدر از تصمیم جدید ضیایی، رئیس فدراسیون والیبال عصبانی هستند. آن‌ها فکر می‌کردند شاید بتوانند با قرار دادن رئیس فدراسیون برابر افکار عمومی، او را مجبور به عقب‌نشینی کنند. ابتدا سعید معروف، پاسور جنجالی تیم ملی کشورمان بود که در یک پست توهین‌آمیز در اینستاگرام نسبت به برکناری خوش‌خبر واکنش نشان داد. او در بخشی از این پست با خطاب قرار دادن ضیایی نوشته بود: «اصلاً این آدم شعور درک مسائل رو نداره، نه به دلیل اینکه زبان والیبال سخت باشه یا من خیلى پیچیده حرف زده باشم، نه. فقط قدرت فهمش رو نداره. امیدوارم قبل از اینکه داستان ملانصرالدین و حیوون روى پشت‌بوم خونش تکرار بشه، وزارت محترم ورزش سریعاً قانون بازنشسته‌ها رو اجرا کنه که این آقا فکر نکنه هر کارى دلش بخواد میتونه بکنه.»
واکنش تند سعید معروف هرچند با واکنش منفی خیلی از پیشکسوتان و مربیان والیبال روبه‌رو شد، اما برخی از والیبالی‌ها هم بودند که با زدن هشتگ #معروف_تنها_ نیست در اقدامی عجیب از موضع کاپیتان تیم ملی حمایت کردند، مانند عادل غلامی ملی‌پوش سابق والیبال که با انتشار پستی در حمایت از معروف نوشته بود: «تو همیشه رک‌گو بودی و هستی و حرف دل همه بازیکنان را زدی. کاپیتان دوست‌داشتنی، ما پشتت هستیم.» غلامی با هشتگ #معروف_تنها_نیست، خواستار جلب حمایت دیگر بازیکنان از سعید معروف در دعوا با ضیایی شد، دعوتی که البته با استقبال زیادی روبه‌رو نشد.

فشار از شبکه‌های اجتماعی برای دریافت پاداش
استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین اهالی فوتبال هم در سال‌های اخیر تبدیل به وسیله‌ای برای اعتراض به کم‌توجهی‌ها یا تحت فشار گذاشتن فدراسیون و مسئولان برای گرفتن امکانات بیشتر شده است، مانند پست مشترک بازیکنان تیم ملی پس از پیروزی مقابل کره‌جنوبی در سئول در شهریور ۹۶. پستی که آن‌ها در اینستاگرام منتشر کردند و به صورت غیرمستقیم خواهان پرداخت پاداش‌هایشان شدند و از اینکه مسئولان موفقیت‌هایشان را ندیدند، گلایه کردند. در بخشی از این پست آمده بود: «کاش اینجا هم مسئولان مملکت و فدراسیون، کره‌جنوبی را الگو قرار می‌دادند. افسوس هیچ‌کس اینجا انگار ندید که ما مسافر جام جهانی شده‌ایم، از صدر تا ذیل! خستگی به تن این تیم ماند. دستتان درد نکند. حالا دیگر پیروزی هم ارزشی ندارد. اینجا موفقیت هم یتیم است!»
حالا هم یک سال بعد در روز‌هایی که تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود، فوتبالی‌ها بار دیگر ترجیح دادند در مقطعی با تحریم رسانه‌ها، خودشان از شبکه‌های اجتماعی برای رساندن صدای اعتراض‌شان استفاده کنند. در همین راستا بود که ابتدا برخی از ملی‌پوشان مانند مهدی طارمی، رامین رضائیان، امیر عابدزاده و محمدرضا خانزاده صفحات مجازی‌شان را بدون هیچ توضیحی دی‌اکتیو کردند و یک روز بعد هم تعدادی از اعضای کادر فنی و ملی‌پوشان با گذاشتن پست مشترک«OUT OF SERVICE»، یعنی خارج از دسترس را منتشر کردند. البته در ابتدا عنوان شد این پست‌ها مانند سال پیش به دلیل عدم پرداخت پاداش بوده، اما در ادامه گفتند «عدم احترام گذاشتن به تیم ملی» و بی‌توجهی وزارت ورزش دلیل این پست اعتراضی بوده است.

استوری در اعتراض به مربی
ملی‌پوشان بسکتبال هم از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای اعتراض به وضعیت این رشته غافل نشدند تا جایی که سرمربی تیم ملی بسکتبال پس از چنین حاشیه‌هایی به ملی‌پوشانی که دعوت شده‌اند، اعلام کرده که در اردو حق استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ندارند: «بازیکنی که اینجا (اردوی تیم ملی بسکتبال) حضور دارد، نه می‌تواند استوری بگذارد و نه می‌تواند علیه فدراسیون و کادر فنی مصاحبه کند. این شرایط برای این بازیکنان تا زمانی که در اختیار من هستند، وجود دارد. خارج از اردوی تیم ملی، بازیکنان در اختیار تیم‌های باشگاهی‌شان هستند و مسئولان باشگاه می‌توانند در مورد آن‌ها هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند. اگر بازیکنی اینجا بود و چنین اقدامی (استوری) انجام داد، مسئولیتش با من است.»
این تصمیم پس از آن گرفته شد که اعلام فهرست تیم ملی بسکتبال که برای پنجره پنجم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین با واکنش‌هایی از سوی برخی بازیکنان همراه بود. یکی از این بازیکنان حامد حدادی بود که در استوری خود در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #ارسلان_ تنها_نیست، حمایت و به نوعی شکایتش را از دعوت نشدن این بازیکنان اعلام کرد و با طعنه نوشت: «متأسفانه به جای حذف حاشیه‌ها، بازیکن‌ها رو حذف می‌کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار