کد خبر: 932274
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
دریغ مسئولان از برقراری یک پل ارزی با عراق
هادی غلامحسینی
ایرانی‌هایی که برای زیارت به عراق رفته‌اند، در حالی در تهیه ارز و مبادلات ارزی خود دچار مشکلاتی شده‌اند که با این حجم از تصاویر ناراحت‌کننده منتشر‌شده از زائران برای تهیه ارز در مرز در فضای مجازی این سؤال پیش می‌آید که شبکه بانکی وقتی نمی‌تواند با کشور عراق یک پیمان پولی دو‌جانبه ساده حداقل برای محرم و صفر جهل رفاه حال زائران حسینی انعقاد کند، چطور قرار است راهبرد رهایی از سلطه دلار را دنبال کند.
به گزارش «جوان»، به دنبال نوسان‌های ارزی طی ماه‌های گذشته و کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر سایر ارز‌ها بسیاری از هموطنانی که قصد زیارت امام حسین (ع) را داشتند با استرس ارزی روبه‌رو بودند، زیرا هم تهیه ارز در داخل کشور کمی مشکل بود و هم اینکه محاسبات برای پرداخت وجه کالا و خدمات با ارز دینار یا دلار برای بسیاری از زائران مشکل بود. گفتنی است که انتظار می‌رفت بانک مرکزی و دولت در رابطه با برقراری یک پیمان پولی دو‌جانبه با عراق حداقل در یک مدت دوماهه محرم و صفر یا برای کل سال اقدامات مؤثرتری انجام می‌داد تا زائران ایرانی که به کشور عراق می‌روند، استرس ارزی برای هزینه‌های حمل و نقل یا هتل و مسافرخانه و سایر هزینه‌ها نداشته باشند.
تهیه دینار یا دلار برای سهولت پرداخت در عراق طی هفته‌های اخیر نیز از بازار داخل برای هموطنان مشکلاتی را ایجاد کرد، به طوری که برخی از هموطنان به دلیل فعالیت‌نکردن برخی از صرافی‌ها مجبور بودند دینار یا دلار را از کوچه و خیابان‌ها تهیه کنند، در این میان استرس و ریسک ارز تقلبی یا گرانفروشی پیوسته این افراد را آزار می‌داد.
از سوی دیگر بی‌شک بسیاری از زائران با هزینه‌های حمل و نقل یا هزینه مسافرخانه و هتل و کالا به دینار یا دلار آشنایی ندارند و در طول سفر با مشکلاتی جهت پرداخت و بازپس‌گیری الباقی وجوه روبه‌رو می‌شوند. گفتنی است که حداقل هزینه‌های جاری دولت در حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان است که از محل مالیات‌ها و نفت تأمین می‌شود و مردم و زائران به‌رغم اینکه هزینه‌های هنگفت دولت را تأمین می‌کنند، اما از یک خدمات ساده پیمان، تفاهمنامه و توافقنامه پولی برای سفر زیارتی به عراق محروم بودند، در این بین تصاویر موجود در فضای مجازی از سر‌درگمی بسیاری از زائران چه در مرز و چه در کشور عراق حکایت دارد. در این میان این پرسش مطرح است که بانک مرکزی و در کل شبکه بانکی کشور چطور از طریق وزارت امور خارجه هماهنگی‌های لازم را برای تسهیل مبادلات ارزی بین زائران ایرانی و عراقی را برقرار نکرد و وقتی یک کار ساده در این سطح انجام نمی‌گیرد، چطور می‌توان انتظار داشت که برای رهایی از سلطه مبادلات دلاری پیمان‌های پولی دو‌جانبه و چند‌جانبه پیگری شود.
بانک ملی: زائران ارز خود را در مرز مهران و شلمچه دریافت کنند
در این بین بانک‌ها البته پس از انتشار سردرگمی و گرفتاری زائران برای دریافت ارز در مرز اقدام به انتشار اطلاعیه‌هایی کرده‌اند که به مثابه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و انتظار می‌رفت دولت و بانک مرکزی با یک هماهنگی با مقامات عراقی موضوع دریافت و پرداخت وجوه کالا و خدمات را برای زائران در حد اعلی تسهیل می‌کرد. روابط عمومی بانک ملی اعلام کرد، با توجه به مشکلات تحویل ارز در شهر‌های نجف، کربلا و کاظمین، زائران ارز خود را از ایستگاه‌های مستقر در دو مرز شلمچه و مهران تهیه کنند. به گزارش «فارس» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در راستای رفاه حال زائران گرامی و جلوگیری از ازدحام در باجه‌های تحویل ارز و با توجه به افزایش باجه‌های ارائه ارز در مناطق مرزی و همچنین اضافه شدن بر جمعیت حاضر در شهر‌ها زائران می‌توانند ارز خود را از باجه‌های پس از مرز مهران و شلمچه در خاک عراق دریافت کنند.
توضیح بانک مرکزی در مورد علت تحویل دینار به زوار اربعین در خاک عراق
بانک مرکزی اعلام کرد در پی مشکلات پیش آمده در پرداخت ارز زوار اربعین که عمدتاً به خاطر قطعی پی در پی اینترنت عراق و محدودیت باجه‌ها شکل گرفته بود، جلسه اضطراری در دفتر رئیس کل بانک مرکزی با حضور مسئولان بانک ملی تشکیل شد. در این جلسه تصمیمات مهم و ضربتی اتخاذ شد و رئیس کل بانک مرکزی دستورات ویژه‌ای برای بسیج امکانات و نیرو‌ها و اعزام شبانه آن‌ها به عراق و اتخاذ روش‌های متفاوت برای تأیید و پرداخت ارز صادر کرد که با همکاری مدیران و کارکنان بانک ملی از صبح پنج‌شنبه عملیاتی و به تدریج مشکل رفع و پرداخت ارز روان شد. براین اساس، ذخایر دیناری بانک مرکزی که تا چند روز پیش در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شده‌بود، بلافاصله بعد از آزاد شدن منابع، تصمیم به انتقال اسکناس به داخل کشور گرفته شد، اما به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق انتقال آن مقدور نشد، بنابراین تنها راه باقیمانده تحویل دینار در داخل عراق بود که بانک ملی ایران مسئولیت توزیع آن را به عهده گرفت.
این گزارش تأکید می‌کند که بانک مرکزی مبلغ ۲۰۰ میلیارد دینار عراق برای این منظور اختصاص داده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار