کد خبر: 866348
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سخنگوی قوه‌قضائیه:
معاون اول قوه قضائيه گفت: يقين دارم حتي اگر اعدام در بحث مواد مخدر هم کم شود، غربي‌ها نمي‌گويند کار خوبي کرديد.
معاون اول قوه قضائيه گفت: يقين دارم حتي اگر اعدام در بحث مواد مخدر هم کم شود، غربي‌ها نمي‌گويند کار خوبي کرديد. مسئله ديگر اين است که اعدام را برنداريم و دو سال ديگر بگوييم وضعيت بدتر شده است. اگر اعدام را کم مي‌کنند حداقل يک مجازاتي را جايگزين کنند که نقش بهتر از اعدام را داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني‌اژه‌اي در نشست هم‌انديشي نخبگان حقوقي و شوراي عالي سازمان بسيج حقوقدانان ضمن تبريک روز خبرنگار اظهار کرد: اميدوارم اين قشر زحمتکش در عمل به وظيفه حرفه‌اي خود موفق باشند.
معاون اول قوه قضائيه افزود: نظام جمهوري اسلامي بايد عاري از هرگونه فساد و کجي در هر زمينه‌اي و تبلور نظام اسلامي باشد.  اژه‌اي ادامه داد: امروز چند چيز است که مي‌تواند آسيب جدي به ما بزند و بايد تلاش کنيم اين موارد پيش نيايد. نخست کارآمدي نظام است؛ اگر تلقي شود که نظام کارآمد نيست و نمي‌تواند مشکلات را حل کند، ممکن است بزرگ‌ترين ضربه را بخوريم.  نکته دوم اعتماد مردم به نظام است. اگر به هر دليلي با تلاش دشمن يا نقص در کار ما، اعتماد مردم کم شود، ضربه مي‌خوريم و بايد تلاش کنيم اعتماد مردم روز به روز بيشتر شود.
 
نکته بعد مردمي بودن نظام است. بسياري از مسائل از ابتدا تا به امروز بر همين پايه حل شده است. اگر اين بعد کمرنگ شود به ويژه طرفداري نظام از قشر محروم، با مشکل مواجه مي‌شويم.
 
وي افزود: ما معتقديم اسلام ناب مي‌تواند سعادت بشر را فراهم کند. اين ماييم که بايد به اسلام ناب عمل کنيم و به منصه ظهور برسانيم.  معاون اول قوه قضائيه افزود: اسلام ناب ارزش بسياري براي حقوق انسان‌ها ارزش قايل است و بر حق‌الناس بسيار تأکيد مي‌کند.  سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينکه آموزه‌هاي اسلام بر ارزش و حقوق انساني و سلامت در جامعه تأکيد بسيار دارد، گفت: ما مسئولان هستيم که بايد اين اسلام را به منصه ظهور برسانيم.  از جمله ويژگي‌هاي بسيج و بسيجي اثرگذاري بر محيط است نه اثرپذير. بسيج هر جا هست بايد اثرگذار باشد. بسيج پيشتاز است نه تابع است. پيشتازي بسيج فقط در جبهه و رفتن روي مين نيست. کسي روي مين مي‌رود که خطرپذير است و به غير از انجام وظيفه دنبال چيزي نيست و توقعي هم ندارد.  وي افزود: بسيج پيشرو است. ديگر اينکه بسيج و بسيجي به کميت و امکانات نگاه نمي‌کند. در طول اين 40 سال بسيار ديديم هر جا امکانات و زرق و برقي نيست، بسيج حضور دارد.
 
اژه‌اي گفت: بسيج بايد بيشتر از اين بروز و ظهور داشته باشد. مسئله خيلي زياد است و اگر بخواهيم در همه مسائل هم عرض وارد شويم، شايد امکان پايان رساندن آنها نباشد. بايد اولويت بندي کنيم. امروز کارهاي بسيج حقوقدانان بروز و ظهور پيدا نکرده است. چند نفر از کارهاي بسيج حقوقدانان خبر دارند. بايد در امور اولويت‌بندي کنيم و بروز و ظهور هم داشته باشيم.  معاون اول قوه قضائيه به استفاده از ظرفيت‌ها اشاره کرد و گفت: همه اين جمله را قبول دارند، اما مهم اين است ظرفيت‌ها را استخراج کنيم و روش استفاده از آن را هم بدانيم. مهم اين است که بدانيم چه ظرفيت‌هايي براي نيروهاي ارزشي، ولايي و طرفدار مردم وجود دارد. ما هنوز توانستيم همه افراد هم جهت را شناسايي کنيم.  اگر ما در نظام جمهوري اسلامي يک دستگاه قضايي مستقل، مقتدر و صحيح‌العمل داشته باشيم براي تداوم نظام و جلوگيري از کژي‌ها فوق‌العاده مي‌تواند مؤثر باشد. آيا قوه قضائيه اينگونه است؟ قطعاً به طور کامل نيست و حتماً اشکالاتي وجود دارد، اما بايد ببينيم چطور مي‌شود کمبودها را برطرف کرد. 
 
اژه‌اي ادامه داد: يکي از موضوعات که مردم نالان هستند؛ تأخير در رسيدگي‌هاست. شما کمک کنيد تا بفهميم مشکل از کجاست و حد مقبول دادرسي چقدر است. مسئله ديگر که موجب طولاني شدن پرونده‌ها شده و گاهي به اعتماد مردم هم خدشه مي‌زند، مسئله کارشناسي است. از شما تقاضا دارم وارد شويد و بررسي کنيد و به ما راهکار بدهيد.
وي تصريح کرد: هزينه کارشناسي‌ها طوري است که بسياري از دستگاه‌هاي دولتي و مردم نمي‌توانند هزينه کارشناسي را واريز کنند و صرف‌نظر مي‌کنند. بحث ديگر اختلاف فاحش بين کارشناسي‌ها در يک مسئله ساده مثل ساختمان است و خيلي چيز پيچيده و مبهمي نيست. در برخي پرونده‌هاي جاري، تعدادي كارشناس يک ساختمان را 600 ميليارد و يک عده ديگر يکهزار و 600 ميليارد کارشناسي کردند.  سخنگوي قوه قضائيه گفت: در همين پرونده نفتي براي يک ملک در غرب تهران سه بار در يک هفته کارشناسي انجام شد؛ آن هم کارشناس‌هاي معروف. يک بار 740 ميليارد، يک مرتبه يک هزار و 700 ميليارد و يک مرتبه نيز 8 هزار ميليارد کارشناسي کردند.
 
وي تأکيد کرد: يک اتوبوس در اتوبان تهران - قم آتش مي‌گيرد و 40 نفر جزغاله مي‌شوند. 22 بار کارشناسي مي‌شود و هر کدام هم چيزي مي‌گويند.
سخنگوي قوه قضايي گفت: يکي از مسائل فرعي که باعث خسارت و نارضايتي مردم مي‌شود، اداره و تقويم اموالي است که متعلق به متهم است قوه ‌قضائيه که نمي‌تواند کارخانه و شرکت هواپيمايي اداره کند. چگونگي اداره اموال متهمان که هنوز حکم صادر نشده مشکل ساز شده است.
 
اژه‌اي تصريح کرد: آيا مي‌خواهيم همه مشکلات را با مجازات و تشديد مجازات حل کنيم؟
مثال مي‌زنم اخلال در نظام اقتصادي براي سال 69 است مجازات سنگيني دارد تا اعدام دارد. تنها قانوني که مفسد في‌الارض به اعدام محکوم کرده بود اين بود قانون مربوط به رشوه را نگاه کنيد مجازاتي تا اعدام در نظر گرفته است.
 
وي افزود: برخي مي‌گويند مجازات را تشديد کرديد، اما هنوز جرم هست. در بحث مواد مخدر، قوانيني از ساليان قبل داشتيم و خيلي وقت‌ها تشديد شده و الان مي‌خواهند تخفيف بدهند. مي‌گويند اعدام جواب نداد و فلان مشکلات را هم دارد. بايد ببينيم هدف ما از اعدام چه بوده؟ آيا کارهايي که بايد در بحث مواد مخدر انجام مي‌شده انجام شده است؟ من نمي‌خواهم از اعدام طرفداري کنم. آيا همه کارها را رها کرديم و همه نتيحه را از اعدام مي‌خواستيم و حالا مي‌خواهيم نباشد؟
 
معاون اول قوه قضائيه گفت: يقين دارم حتي اگر اعدام در بحث مواد مخدر هم کم شود، غربي‌ها نمي‌گويند کار خوبي کرديد. مسئله ديگر اين است که اعدام را بر نداريم و دو سال ديگر بگوييم وضعيت بدتر شده است. اگر اعدام را کم مي‌کنند حداقل يک مجازاتي را جايگزين کنند که نقش بهتر را از اعدام داشته باشد و اثر منفي اعدام را نداشته باشد و بايد روي اين مطالعه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار