کد خبر: 859072
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
بازخواني مواضع و اقدامات متناقض دولت يازدهم در برابر سپاه
وقتي كار مسئولان به‌جاي رسيدگي به امور كشور و حل مشكلات مردم، به سياسي‌كاري و دامن زدن به منازعات سياسي مي‌رسد، چاره‌اي نيست جز آنكه اين ادعاها پاسخ داده شود
نويسنده: کبري آسوپار
 
وقتي كار مسئولان به‌جاي رسيدگي به امور كشور و حل مشكلات مردم، به سياسي‌كاري و دامن زدن به منازعات سياسي مي‌رسد، چاره‌اي نيست جز آنكه اين ادعاها پاسخ داده شود، هر چند براي رعايت آرامش و بازي نكردن در زمين فرافكني‌هاي سياست‌بازان اين پاسخ‌ها حداقلي باشد. در همين روزها كه به‌كارگيري موشك‌هاي سپاه عليه تروريسم تكفيري، تحسين همگانی را موجب شده، برخي‌ كه تلاششان براي به نام خود زدن اين پيروزي به جايي نرسيد، به تلافي، شروع به تخريب سپاه كرده‌اند. اين هجمه‌ها هر زمان ديگري هم بود، مردود بود، آنچنان كه در اين گزارش خواهيم آورد كه چگونه مواضع دولت در چهار سال گذشته در مورد سپاه متناقض بوده و حتي در عمل طوري رفتار كرده و در گفتار به گونه‌اي ديگر؛ سپاهي كه به گفته نوبخت در آذر 93 بيش از 2 ميليارد دلار از دولت طلب دارد!
 
   تغيير موضع 180 درجه‌اي نسبت به سپاه
وقتي رئیس‌جمهور هفته گذشته با طعنه، سپاه را دولت با تفنگ معرفي كرد، بخشي از هوادارانش كه به شكل سنتي با سپاه مشكل دارند، از آن استقبال كردند اما آنهايي كه مطلع‌تر بودند، به دو ماه پيش برگشتند؛ 10 ارديبهشت و مراسم افتتاح پالايشگاه عظيم ستاره خليج فارس. ماجرا فقط عكس‌هاي يادگاري گرفته شده و فخرفروشي با آن پروژه كه خرج تبليغات انتخاباتي شد و بعد انتخابات يادشان افتاد اقتصاد را داده‌اند دست دولت با تفنگ، نيست. رئیس‌جمهور در آن افتتاحيه جملات جالب توجهي را در حضور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا بيان كرد. روحاني با تقدير از تلاش‌هاي مجدانه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس، گفت: «براساس اصل 147 قانون اساسي، دولت در زمان صلح بايد از امكانات نيروهاي مسلح استفاده كرده و از نيروهاي آنها براي توليد، آموزش، جهاد سازندگي و حركت كشور، بهره‌برداري كند.»
آنهايي كه حافظه‌شان بهتر بود، مواضع بيشتري هم از روحاني يادشان آمد. روز 24 شهريور 94 زماني كه وی صريحاً و رسماً از نيروهاي مسلح درخواست كرد براي اقتصاد بازدارنده به دولت كمك كنند: «دولت از نيروهاي مسلح درخواست دارد كه در اجراي اقتصاد مقاومتي به دولت كمك كنند، اقتصاد مقاومتي يعني اقتصاد بازدارنده و كشور بايد همانطور كه امروز در عرصه نظامي به گونه‌اي بازدارندگي ايجاد كرده كه دشمنان ما حتي تصور حمله به ايران را از ذهن نمي‌گذرانند، بايد در عرصه اقتصادي نيز به سطحي از بازدارندگي برسد كه دشمن احساس كند تحريم ايران و عدم همكاري در عرصه اقتصادي با ايران به ضرر خودش است و ايران از اين لحاظ آسيب‌ناپذير است. سپاه، بسيج، ارتش و نيروهاي انتظامي به عنوان فرزندان ملت بايد به دولت و مردم در توليد و سازندگي و رشد اقتصادي كمك كنند و اساساً ستاد اقتصاد مقاومتي براي آن تشكيل شده است كه بتواند كمك همه نهادها و نيروهاي نظام را در مسير اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به‌كار بگيرد و دولت از همه نهادها و از جمله نيروهاي مسلح و به ويژه سپاه و بسيج مي‌خواهد كه به ما در ايجاد يك نشاط بزرگ اقتصادي در كشور كمك كنند.»
روحاني همان ماه‌هاي اولي هم كه رئيس‌جمهور شده بود، دقيقاً در 25 شهريور 92 از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمينه اقتصادي درخواست كمك كرد: «سپاه توان بسيار عظيمي در بخش نيروي انساني، بخش اقتصادي و فرهنگي دارد، البته وظيفه هر نهادي در قانون مشخص است و هر نهادي بايد وظيفه خودش را انجام بدهد، اما سپاه در تمام وظايف بايد به عنوان يك مكمل و پشتيبان در شرايط مختلف وارد عمل شود و امروز بخش اقتصاد ما تحت فشار است. من شايعاتي را كه درباره سپاه مطرح مي‌شود اصلاً قبول ندارم كه مي‌خواهند سپاه را رقيب مردم قرار بدهند، سپاه رقيب مردم و بخش خصوصي نيست، سپاه پيمانكاري همانند پيمانكارهاي معمولي نيست و نبوده است. سپاه امروز بايد پروژه‌هاي بسيار مهمي را كه بخش خصوصي قادر به انجام آن نيست، انجام دهد. سپاه توان نيروي انساني، تجهيزات و برنامه‌ريزي دارد. من قبلاً هم با فرمانده محترم سپاه در اين زمينه صحبت كرده‌ام. سپاه بايد بيايد در چند پروژه بزرگ ملي بار را بر دوش بگيرد و افتخار آن هم براي خودش است، كما اينكه در اين مدت 35 سال هميشه افتخارات بزرگي داشته است. امروز هم در شرايطي كه دشمن اقتصاد و معيشت مردم را هدف قرار داده و مي‌خواهد از طريق تحريم مردم را خسته كند، سپاه پاسداران بايد وارد عمل شده و سه، چهار پروژه بزرگ ملي را برعهده بگيرد.»
فقط هم مواضع رئیس‌جمهور نيست، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز
 26 آذر 93 مي‌گويد: «كساني كه ندانند يا مغرض باشند و تصور كنند پتانسيل بزرگ قرارگاه خاتم‌الانبيا كه بعد از دوران دفاع مقدس در خدمت توسعه كشور قرار گرفت، رقيب بخش خصوصي است يا ناآگاهند يا مغرض و مي‌خواهند تحريك كنند. بنده به عنوان مسئول برنامه‌ريزي كشور با آگاهي عرض مي‌كنم به هيچ وجه قرارگاه رقيب بخش خصوصي نيست. كدام بخش خصوصي است كه بيش از 2 ميليارد دلار از دولت مطالبه داشته باشد و همچنان پاي كار بايستد، اين مسئله چيزي جز روحيه و عرق رزمندگي و دلاوري نيست. قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا رويكرد اقتصادي و انتفاعي به طرح‌ها نداشته و با نجابت درصدد ياري رساندن به دولت است.»
در مواضع اسحاق جهانگيري معاون اول رئیس‌جمهور هم مدح فعاليت‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا وجود دارد. 22 آذر 95 او مي‌گويد: «قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا بايد متولي اجراي چند كار بزرگ و ماندگار در تاريخ كشور شود، البته قرارگاه نبايد عرصه را براي فعاليت بخش خصوصي تنگ كند و بايد در طرح‌هايي كه بخش خصوصي توان اجراي آن را ندارد، شاهد حضور قرارگاه و اجراي طرح‌هاي مهم و ماندگار باشيم. 55 طرح توسط قرارگاه در دست اجراست كه هر كدام از اين طرح‌ها نقشي كليدي در توسعه كشور دارد و خوشبختانه قرارگاه خاتم‌الانبيا مصمم است اين پروژه‌ها را در دولت يازدهم تكميل و به بهره‌برداري برساند.»
 
   سپاه با وجود طلب 23 هزار ميليارد توماني از دولت هيچ كاري را تعطيل نكرده است
  همان طور كه نوبخت اذعان دارد، بدهي دولت به سپاه بسيار بالاست و البته روحاني هيچ‌گاه حرفي در مورد آن نمي‌زند. سردار عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در مراسم امضاي تفاهمنامه آبرساني به شهرها، روستاها، ايجاد تأسيسات فاضلاب و اصلاح شبكه توزيع آب با اشاره به بدهي مالي سنگين دولت به سپاه در خصوص پروژه‌هاي عمراني كشور گفته بود كه با وجود 23 هزار ميليارد تومان طلب از دولت هيچ كاري را تعطيل نكرده‌ايم.
فرمانده کل سپاه نيز روز سه‌شنبه با اشاره به بدهي هزاران ميلياردي دولت به سپاه و با بيان اينكه سپاه فعاليت اقتصادي و انتفاعي نمي‌كند و فعاليت‌هايش در عرصه محروميت‌زدايي، سازندگي و خنثي‌سازي راهبردهاي دشمن براي فشار اقتصادي به كشور است، افزود: نمي‌شود كه آقايان كارهاي سخت را با كمترين منافع به سپاه واگذار كنند و به پروژه‌هايي كه سپاه مي‌سازد افتخار كنند، اما در مقابل و در حالي كه هزاران ميليارد تومان بابت پروژه‌ها بدهكارند، عليه سپاه با بي‌انصافي حرف بزنند.
روشن است كه دولت وقتي نمي‌خواهد پول خرج كند، پروژه‌ها را دست سپاه مي‌دهد كه هزينه‌اي برايش نداشته باشد. طبيعتاً هيچ بخش خصوصي‌اي وجود ندارد كه با هزاران ميليارد بدهي از دولت همچنان انجام پروژه‌هايش را بر عهده بگيرد اما گاهي عدم ورود بخش خصوصي دلايل ديگري هم دارد، مثلاً منطقه سيستان و بلوچستان به دليل مسائل امنيتي و تروريستي، منطقه‌اي است كه بسياري از شركت‌هاي پيمانكار قراردادي را در اين منطقه براي اجرا امضا نمي‌كنند، دليل اين امر هم بسيار واضح است چون توانايي مقابله با تروريست‌ها و افرادي كه منطقه را نا امن مي‌كنند، ندارند. در پروژه احداث خط لوله انتقال گاز از عسلويه به سيستان و بلوچستان كه از سوي رهبر معظم انقلاب هم نسبت به آن تأكيد جدي شده بود، پيمانكاران خصوصي از اجراي اين پروژه به دليل مسائل امنيتي و تروريستي سر باز زدند و اين قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا بود كه اين پروژه هزار كيلومتري را اجرايي كرد.
جدل و منازعه‌اي كه روحاني با سپاه شروع كرده، خلاف عملكرد دولت در درخواست كمك از سپاه است. با اين حساب، طعنه‌هاي هفته گذشته رئیس‌جمهور در مورد سپاه، بيش از آنكه عليه سپاه باشد، عليه خود رئيس‌جمهور است، چه آنكه هم سخنان قبلي روحاني را نقض مي‌كند و هم اگر سپاه بخواهد همچون دولت به نفع شخصي خود برسد و اين كنايه مانع از فعاليت‌هاي عمراني‌اش شود، كارهاي مملكت خواهد خوابيد.
ديروز هم در روزنامه نوشتيم كه سپاه نبايد وارد منازعات جناحي دولت يازدهم شود، اما بايد در مورد پروژه‌هاي عمراني‌اي كه انجام مي‌دهد، اطلاع‌رساني كند تا راه بر گزافه‌گويي‌ها بسته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار