جوان آنلاین: بر اساس گزارشهای رسمی، قیمت جهانی بلیت هواپیما در ششماهه نخست سال ۲۰۲۵ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
به گزارش فارس،آمار منتشرشده توسط پایگاه تخصصی fvw نشان میدهد که بلیتهای هواپیما در بسیاری از مسیرهای بینالمللی به ویژه در اروپا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش قیمت داشتهاند.
این افزایش قیمت، که به طور متوسط در برخی مسیرهای پرتقاضا تا بیش از ۱۵ درصد رسیده، ناشی از ترکیبی از عوامل اقتصادی و عملیاتی است. از جمله دلایل اصلی افزایش قیمتها میتوان به افزایش قیمت سوخت، کاهش ظرفیت پروازی (برخی از ایرلاینها به دلیل مشکلات اقتصادی و عملیاتی، ظرفیت پروازی خود را کاهش دادهاند) رشد تقاضا برای سفرهای تفریحی اشاره کرد.
در ایران، قیمت بلیت هواپیما نیز در سال ۲۰۲۵ تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته است. بر اساس گزارشها، قیمت بلیت در مسیرهای داخلی و بینالمللی به شدت افزایش یافته و این امر باعث نگرانی مسافران و آژانسهای گردشگری شده است.
برخی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران شامل موارد زیر است:
نوسانات ارزی: تحریمها و نوسانات ارز در کشور به افزایش قیمتها در بخشهای مختلف از جمله بلیت هواپیما منجر شده است
کاهش ناوگان هوایی: به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریمها، بسیاری از ایرلاینها با کاهش ناوگان هوایی و محدودیتهای پروازی مواجه شدهاند و میانگین سن ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال رسیده است. این در صورتی است که در سال جاری میلادی، میانگین سنی ناوگان هوایی جهان به بالاترین حد خود یعنی ۱۴.۸ سال رسیده است
هزینههای عملیاتی بالا: افزایش هزینههای نگهداری و تأمین قطعات هواپیما نیز بر قیمت بلیت تأثیرگذار بوده است
در مجموع، افزایش قیمت بلیت هواپیما در سطح جهانی و داخلی به وضوح نمایانگر چالشهای اقتصادی و عملیاتی است که ایرلاینها در حال حاضر با آن مواجه هستند.
در حالی که مسافران در سطح جهانی با افزایش قیمتها روبهرو هستند، در ایران نیز این چالشها به شدت احساس میشود و مسافران باید با توجه به شرایط موجود برنامهریزی دقیقتری برای سفرهای خود داشته باشند.
افزایش قیمت بلیت هواپیما میتواند بهویژه بر خانوارهای با بودجه محدود تأثیر منفی بگذارد و ممکن است منجر به کاهش سفرهای داخلی و خارجی شود.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند سیدطهحسین مدنی در مصاحبهای با همشهری عنوان کرده بود مه آخرین قیمت مصوب پرواز به ازای هر صندلی/کیلومتر در ایران ۴.۲ سنت تعیین شده است. این نرخ بهطور میانگین در جهان ۷.۵ سنت است، اما مشکل آنجاست که شرکتهای هوایی داخلی به نرخ مصوب ۴.۲ سنت راضی و یا بعضاً پایبند نبوده و بلیتهای خود را با روشهای خاص حتی بالاتر از ۹ سنت هم عرضه میکنند.
مدنی با بیان این که ۷.۵ سنت میانگین قیمت هر صندلی/کیلومتر در جهان است و در این میان شرکتهایی هستند که کمتر از این رقم قیمتگذاری دارند؛ گفت: مثلاً شرکت جتبلو قیمت خود را ۲.۵ سنت تعیین کرده است. شرکت ترکیهای پگاسوس نرخ خود را ۳.۳ سنت اعلام کرده و قطر ایرویز ۶.۵ سنت به ازای هر صندلی در هر کیلومتر پرواز دریافت میکند.
ترکیش ایرلاینز هم قیمت را ۸.۲ سنت اعلام کرده و درنهایت شرکت امریکن ایرلاینز که ازلحاظ میزان درآمد سالیانه و انتقال مسافر نیز در رتبه نخست شرکتهای هواپیمایی جهان محسوب شده و خدمات ویژهای ارائه میکند؛ قیمت ۱۰.۹ سنت را ارائه کرده است.
مدنی با اشاره به قیمتهای پایینتر شرکتهای خارجی نسبت به شرکتهای ایرانی، افزود: بهعنوان نمونه قیمت استفاده از خدمات شرکت پگاسوس که جزو دو شرکت هوایی برتر ترکیه محسوب میشود ۲۷ درصد ارزانتر از قیمت مصوب شورای عالی هواپیمایی ایران است.
چطور قیمت بلیت این شرکت که از بنزین با نرخ جهانی استفاده میکند و هزینههای اجرایی آن مثل حقوق خلبانان و کارکنان را به دلار پرداخت میکند از شرکتهای ایرانی که هواپیماهایی فرسوده در اختیار دارند و از سوخت یارانهای استفاده میکنند؛ ارزانتر است؟