کد خبر: 1230844
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

یک متقاضی مجوز دامپروری می‌گوید: در حال حاضر، حرایم بهداشتی دامپروری به جای اینکه مشکلی را حل کند، خودش تبدیل به یک مانع برای کسب‌و‌کار‌ها شده است. اگر این سختگیری‌ها نباشد، بسیاری از جوانان وارد این حوزه می‌شوند و اشتغال‌آفرینی خواهیم داشت. متأسفانه مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد، فشار زیادی به فعالان اقتصادی وارد می‌کند. به جای این سختگیری‌ها باید به فکر ساده‌کردن فرایند‌ها باشیم. 
طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر لزوم رونق تولید در کشور داشته‌اند. دولت سیزدهم نیز نگاه ویژه‌ای به این حوزه دارد. در همین راستا، تسهیل صدور مجوز‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
به زعم برخی، صدور الکترونیک مجوز‌ها تا حد زیادی به تسهیل امور کمک کرده است، اما هنوز هم برخی موانع بر سر راه تولیدکنندگان برای فعالیت وجود دارد. تقریباً تمامی متقاضیان مجوز دامپروری به اتفاق از قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری گلایه دارند و آن را مانعی برای تولید می‌دانند. به نظر می‌رسد، اگر سریعاً این حرایم مورد بازبینی قرار نگیرد، به عنوان مانع بزرگی بر سر راه متقاضیان برای ورود به بخش‌های دامپروری کشور عمل خواهند کرد. به ویژه بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به پیشرفت‌های علمی و بهداشتی نیازی به این حرایم نیست. به‌زعم بسیاری، حرایم بهداشتی دامپروری نیاز به بازبینی دارند و باید به تصویب هیئت وزیران برسند. آنان معتقدند با استفاده از روش‌هایی مانند واکسیناسیون، قرنطینه و کنترل تردد دام می‌توان از بروز مشکلات و تسری بیماری‌ها جلوگیری کرد و نیازی به اعمال حرایم نیست. 
نظرات حیدر تلخابی را به عنوان یک متقاضی دریافت مجوز دامپروری در استان مرکزی در خصوص موانع پیش روی متقاضیان برای دریافت مجوز در این حوزه جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید. تلخابی در خصوص مشکلاتی که متقاضیان برای دریافت مجوز با آن روبه‌رو هستند، تصریح کرد: مشکلات در این زمینه زیاد است. کسانی که می‌خواهند وارد کسب‌و‌کاری شوند، باید روندی طولانی را طی کنند. 
وی ادامه داد: بنده در صنعت ماهی در کشور فعال هستم. برای گرفتن مجوز در این زمینه باید تمامی روند‌هایی را که دیگران برای گرفتن مجوز طی می‌کنند، پشت سر بگذاریم. علاوه بر این روندها، حرایم بهداشتی دامپروری هم وجود دارند. این متقاضی مجوز دام سبک خاطرنشان کرد: بنده برای گرفتن مجوز اقدام کردم که گفتند باید به سازمان نظام دامپزشکی بروی و از آنجا هم تأییدیه بیاوری. به آنجا که مراجعه کردم، با وجود اینکه بالغ بر ۱۲ میلیون تومان هزینه کرده بودم، گفتند، به خاطر حرایم نمی‌توانید در این محل واحد مورد نظر خودتان را برای پرورش ماهی تأسیس کنید. 
تلخابی گفت: در نزدیکی ما هیچ دامپروری‌ای نیست. قبلاً یک دامپروری داشتیم که الان فعال نیست. به ما گفتند باید این دامپروری را جمع کنید و بعد به شما مجوز بدهیم. حالا ترسم از این است که این دامپروری را هم جمع کنم، ولی مجوز ندهند. وی ادامه داد: اصلاً مجاورت واحد‌های دامپروری در کنار یکدیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند. این فواصل ضرورتی ندارند. به طور مثال، در مورد خود بنده که به من مجوز نمی‌دهند، اصلاً دامپروری‌ای وجود ندارد، یک دامپروری مخروبه است که در آن دامی نداریم، اما مجوز نمی‌دهند. این متقاضی مجوز تأسیس دامپروری خاطرنشان کرد: سختگیری‌های بی‌مورد برای صدور مجوز دامپروری باعث می‌شود متقاضیان از ورود به این حوزه منصرف شوند. در سالی که می‌خواهیم بخش خصوصی را در اقتصاد مشارکت دهیم، باید امور را تسهیل کنیم. تلخابی گفت: در حال حاضر، حرایم بهداشتی دامپروری به جای اینکه مشکلی را حل کند، خودش تبدیل به مانع برای کسب‌و‌کار‌ها شده است. اگر این سختگیری‌ها نباشد، بسیاری از جوانان وارد این حوزه می‌شوند و اشتغال‌آفرینی خواهیم داشت. وی ادامه داد: متأسفانه مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد، فشار زیادی به فعالان اقتصادی وارد می‌کند. به جای این سختگیری‌ها باید به فکر ساده‌کردن فرایند‌ها باشیم. این متقاضی مجوز دامپروری خاطرنشان کرد: قبلاً به من گفته بودند روندی طولانی برای گرفتن مجوز در پیش داری و ممکن است نتوانی مجوز بگیری. متأسفانه به حرف این افراد گوش نکردم و به دنبال گرفتن مجوز رفتم. حالا بعد از اینکه مبالغی را هزینه کرده‌ام، به مانع حرایم برخورده کرده‌ام.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار