کد خبر: 1230806
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
دولت با ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر کار‌ها به خوبی پیش می‌رفت و رئیس‌جمهور فقید در قالب سفر‌های استانی به‌مناطق مختلف کشور با حضور در میان مردم و گفت‌وگوی چهره به چهره، مشکلات را از نزدیک لمس می‌کرد و برای آن‌ها نسخه‌های شفابخشی می‌پیچید
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: کار دولت سیزدهم با به شهادت رسیدن رئیس آن به پایان رسید، اما مردم قدرشناس ایران فراموش نخواهند کرد سفر‌های استانی رئیس‌جمهوری را که هر جا قدم می‌گذاشت فقط به خیر و شکوفایی و پیشرفت آن منطقه می‌اندیشید. در طول سه سال خدمت شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم، تمام استان‌های ایران حداقل دو بار میزبان این میهمان گرانقدر بودند؛ میهمانی که خودش را خادم میزبانان می‌دانست و تمام هم و غمش ایجاد رفاه، آسایش و آرامش برای ایرانیان بود. در کنار نیاز‌های همیشگی و مشترک مناطق مختلف ایران و اقدامات عمرانی و توجه به بخش کشاورزی، دامداری و بهداشت و درمان و همچنین فرهنگ و آموزش و پرورش شهرستان‌ها، دولت سیزدهم از دور اول تا دور دوم سفر‌های استانی اقدامات مؤثری را در حوزه‌های ویژه از جمله تقویت کارآفرینان زن، حمایت از زنان سرپرست خانوار و تکمیل و احداث پارک‌های بانوان و... داشت و در دور دوم اعتبارات جدیدی در حوزه‌های دارای اولویت در خصوص حمایت از تعاونی‌های زنان، راه‌اندازی بازارچه فروش محصولات، تسهیلات برای زوجین نابارور و ارائه سبد تغذیه‌ای و مکمل دارویی به مادران باردار و شیرده مصوب کرد. هر چه بود، در آخرین سفر استانی شهید آیت‌الله رئیسی، پروژه استراتژیک و بین‌المللی «سد قیزقلعه‌سی» افتتاح شد تا نام این بزرگمرد برای همیشه و به نیکی در خاطر جهانیان بماند. 

 

حدود سه سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی گذشت؛ دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرده بود و البته باید در نظر داشت هیچ دولتی به اندازه دولت شهید رئیسی میراث‌دار پروژه‌های زخمی و مشکلات عدیده مانده از سالیان متمادی نبود. 
 با این حال دولت با ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر کار‌ها به خوبی پیش می‌رفت و رئیس‌جمهور فقید در قالب سفر‌های استانی به مناطق مختلف کشور با حضور در میان مردم و گفت‌وگوی چهره به چهره، مشکلات را از نزدیک لمس می‌کرد و برای آن‌ها نسخه‌های شفابخشی می‌پیچید. 
در آخرین سفر رئیس‌جمهور فقید به آذربایجان شرقی بود که مالک رحمتی، استاندار این منطقه اعلام کرد: «در راستای اقداماتی که در دولت سیزدهم برای تأمین آب پایدار به‌ویژه تأمین آب کشاورزی در نظر گرفته شده است، سد قیزقلعه‌سی به عنوان یکی از افتخارات مهندسان کشورمان در عرصه بین‌الملل از سوی رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح خواهد شد.»
این سد یک سد تنظیمی است که به اتفاق سد خداآفرین نزدیک به ۲ میلیارد مکعب آب را در سال تنظیم می‌کنند. سد قیزقلعه‌سی متعلق به دو کشور ایران و آذربایجان است و دو کشور تقریباً به صورت ۵۰- ۵۰ در احداث آن مشارکت داشته‌اند و ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از آن بهره‌مند خواهند شد. 
اهمیت این پروژه به این دلیل بود که به دست توانمند مهندسان ایرانی و با تجهیزات داخلی ساخته شد و مهندسان سعی کردند کانال انتقال ۱۳۸ کیلومتری بدون هیچ‌گونه هدررفت آب به مقاصد هدف برسند. شاید ایرانی‌ها هیچ وقت اسم این سد‌ها را فراموش نکنند، زیرا سد قیزقلعه‌سی یک پروژه مهم، استراتژیک و بین‌المللی به حساب می‌آید که با حضور دو رئیس‌جمهور افتتاح شد. 

 مناطق محروم در اولویت
دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی خدمات ارزنده‌ای برای عمران و آبادی مناطق کم برخوردار و محروم از جمله کهگیلویه وبویراحمد انجام داد که طرح‌های بزرگ عمرانی و اقتصادی همچون کارخانه قند یاسوج، سد چمشیر، افتتاح جاده ملی پاتاوه به دهدشت و پتروشیمی گچساران از جمله این طرح‌هاست. کهگیلویه و بویراحمد را باید در لیست استان‌های محروم ایران قرار داد که تعریف پروژه‌های متعدد در این منطقه و به نتیجه رساندن آن‌ها در کمترین زمان مشکلات زیادی از مردم این منطقه رفع و حل کرد. 
 در سفر‌های استانی رئیس‌جمهور فقید و هیئت دولت به این منطقه از ایران، اختصاص میزان قابل توجهی اعتبار برای توسعه مناطق محروم استان، پیش‌بینی میزان چشمگیری تسهیلات بانکی و برخی برنامه‌ریزی‌ها برای کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی، کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را به ادامه روند توسعه امیدوار کرده است. تکمیل و بهره‌برداری از همین چهار طرح مهم که با وجود هزینه‌های هنگفت، اما سال‌ها روندی فرسایشی را طی می‌کردند خود سند محکمی بر رویکرد متوازن دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. 
 در همین رابطه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سفر‌های پر خیر و برکت رئیس‌جمهور به استان می‌گوید: «در سفر اول ۷ هزار میلیارد تومان وارد استان شد که کار‌های خوبی انجام گرفت و در سفر دور دوم ۱۳ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت که دو ساله است.»
 سیدعلی احمدزاده می‌افزاید: «همچنین ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر هم برای سرمایه‌گذاری به این استان اختصاص داده شده است.»
برای آگاهی از اقدامات صورت گرفته طی سه سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد باید گفت پروژه‌های قدیمی و روی زمین مانده زیادی وجود داشت که حالا افتتاح شده است و مردم از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مواردی همچون نیروگاه و سد چمشیر پنجمین سد بزرگ کشور با ظرفیت ۳/۲ میلیارد متر مکعب اشاره کرد که شروع عملیات اجرایی آن سال ۹۰ بوده، اما مطالعات اولیه آن از سال ۷۳ شروع شده بود. با توجه به مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، تکمیل این طرح در دستور قرار گرفته و کار به پایان رسیده است. جالب اینکه ۷۰ هزار هکتار اراضی ذیل این سد بهره‌مند می‌شوند و کیفیت آب سد بسیار مطلوب است. پروژه بعدی پتروشیمی ۲۰ ساله گچساران بود که حالا به بهره‌برداری رسیده است. 
این طرح در سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار شروع و ۳/۱ میلیارد یورو در این پروژه هزینه شده است. در حال حاضر ۳ هزار نفر در این پروژه مشغول کار هستند. 
جاده پاتاوه به دهدشت از دیگر پروژه‌های مهم به شمار می‌آید که از دهه ۷۰ کار آن شروع شده بود و هزار و۴۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است. از نظر اقتصادی و عمرانی افتتاح آن بسیار مهم بود و کارخانه قند یاسوج پس از حدود یک دهه و بیمارستان بهمئی پس از ۱۲ سال به دست شهید آیت‌الله رئیسی به بهره برداری رسیدند. 

 خدمت از جنوب تا شمال 
بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس‌جمهور فقید در دور دوم سفر‌های استانی و همزمان با آغاز دهه مبارک فجر به استان هرمزگان رفته بود. 
در آن سفر هم مثل همیشه همه وزرا در آماده‌باش بودند تا راه خدمات‌رسانی به مردم را هموار کنند. بر همین اساس وزیران کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، شهید آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کردند. در آن سفر دو روزه هزار و ۳۲ طرح عمرانی به ارزش ۱۰۵ همت (هزار و ۵۰میلیارد ریال) به بهره‌برداری رسید و تقدیم مردم خونگرم و ولایتمدار هرمزگان شد. 
افتتاح دو بیمارستان و تعدادی طرح بهداشتی و درمانی، تکمیل برخی پروژه‌های ریلی نیمه تمام، تأمین تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌های استان، تکمیل و تجهیز مجتمع توانبخشی ایثارگران، تکمیل، بازسازی و تجهیز پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و ایمن‌سازی روستا‌های در معرض خطر، اجرای طرح‌های کشاورزی، تکمیل و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی بندرعباس از جمله برنامه‌های دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان هرمزگان بود. رئیس‌جمهور در آن سفر علاوه بر پیگیری روند اجرای مصوبات سفر دور اول دولت مردمی، ۱۵۷ طرح در حوزه صنعت و انرژی را هم به بهره‌برداری رساند. 
اما نکته حائز اهمیت سفر به هرمزگان، دیدار‌های عمومی با مردم شریف بندرعباس و میناب، شرکت در جشن اهدای ۱۴هزار واحد مسکونی و ۱۱ هزار قطعه زمین در قالب نهضت ملی مسکن، افتتاح همزمان ۹۷۰ مدرسه در سراسر کشور، شرکت در جشن احیای ۶۱۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و حضور در نشست شورای اداری استان بود که همیشه آقای رئیسی به دیدار‌های چهره به چهره با مردم تأکید داشت. شهید سید ابراهیم رئیسی بر اتحاد برادران شیعه و سنی هم تأکید داشت و حتی در سفر دومش به هرمزگان در بدو ورود به استان با استقبال دو نفر از شیوخ اهل سنت و خانواده شهید مدافع حرم روبه‌رو شد. 

 مازنی‌ها در شوک آخرین دیدار
مازندرانی‌ها هم که کمتر از دو هفته پیش در خدمت رئیس‌جمهور فقید بودند فراموش نمی‌کنند آن سفر چه دستاورد‌هایی برایشان داشت. فقط در حوزه بهداشت و درمان، افتتاح ۵۶۰ تخت جدید بیمارستانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل یادگاری ماندگار است. 
افتتاح بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان امیرکلا، افتتاح مرکز جامع دیالیز خانم طاهره وایگانی و همچنین افتتاح دانشکده دندانپزشکی بابل، بازدید از پروژه بیمارستان ۲۸۵ تختخوابی بابلسر و پروژه مرکز درمان ناباروری حضرت فاطمه الزهرا (س) بابل بخشی دیگر از ثمرات آن سفر بود. پاییز سال گذشته بود که دومین سفر شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری با متن‌ها و اتفاقات ماندگار زیادی روبه‌رو بود. از افتتاح ۳۰پروژه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... تا استقبال بی‌بی گل سلیمانی همان بانویی که در دور اول سفر رئیس‌جمهور به ایشان نامه داده بود و صاحبخانه شد. 
در آن سفر بیش از ۳۰ پروژه افتتاح شد که از این پروژه‌ها شش طرح از جمله آبگیری سد غدیر باباحیدر پس از ۱۴ سال در حوزه آبرسانی و ۹ طرح در حوزه توسعه و تقویت شبکه برق استان با ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار بود. تکمیل راه‌آهن اصفهان- شهرکرد و آغاز عملیات اجرایی دو پتروشیمی و افتتاح بیش از ۴هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز از دیگر مصوبات مهم دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور فقید به استان چهارمحال و بختیاری بود. در آن زمان معاون اجرایی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و همچنین وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، صمت، فرهنگ، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، نیرو، کشور و آموزش و پرورش حضور داشتند. 
ناگفته نماند، سفر نخست ۲۲۰ مصوبه با چشم‌اندازی سه ساله داشت که با تلاش دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱، ۷۶ درصد مصوبات در یک سال تحقق یافت. در دور اول سفر رئیس‌جمهوری به این استان مجموعاً ۱۳ همت مصوبه تصمیم‌گیری شده بود که برای اجرایی شدن آن‌ها بیش از ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان به استان پرداخت شد. 
دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله شهید رئیسی، در طول سه سال خدمت خدمات ارزنده‌ای برای عمران و آبادی مناطق کم برخوردار و محروم ایران انجام داد که نوشتن از آن‌ها سال‌ها زمان نیاز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار