کد خبر: 1229135
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
در جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر امریکایی عنوان شد
باید جنایت‌های بشری امریکا را هم علیه ملت ایران و هم علیه دیگر ملت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی، برجسته و افشا کنیم، این جنایت‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی افشا شوند

جوان آنلاین: دبیر ستاد حقوق بشر از جنایت‌ها در نوار غزه و تحولات دانشگاه‌های غربی به عنوان ویترینی از نقض حقوق بشر پیش چشم مردم یاد کرد که باید در هفته حقوق بشر امریکایی برجسته شود. 
به گزارش میزان، کاظم غریب‌آبادی روز گذشته طی سخنانی در نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی حقوق بشر امریکایی گفت: باید جنایت‌های بشری امریکا را هم علیه ملت ایران و هم علیه دیگر ملت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی، برجسته و افشا کنیم، این جنایت‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی افشا شوند. او تأکید کرد که یکی از نکات مهمی که در رویداد امسال باید مورد توجه قرار گیرد، جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی علیه غزه است؛ جنایت‌هایی که با حمایت تمام‌قد امریکا انجام می‌شود، از این رو امریکا در انواع و اقسام جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در غزه شریک است. 
غریب‌آبادی با اشاره به گستردگی و تنوع جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی علیه غزه به آمار‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: امریکا تاکنون همواره مانع رسیدگی به این جنایت‌ها در سازمان‌ها و سازوکار‌های مختلف بین‌المللی شده است. رژیم مدعی حقوق بشر امریکا از رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه حمایت سیاسی، نظامی، تسلیحاتی و مالی کرده است، از این رو باید جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در غزه و نقش مستقیم امریکا در آن برجسته شود. 
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، موضوع اعتراض‌های دانشجویی در کشور‌های غربی را پدیده‌ای بی‌سابقه و مهم خواند و گفت: مردم و افکار عمومی کشور‌های غربی در عین بی‌اقدامی سران خود دست به اقدام در حمایت از فلسطین زدند تا این انفعال مقام‌های خود را جبران کنند، آنچه در دانشگاه‌های شاهد اعتراض‌ها می‌گذرد، موضوع داخلی نیست و به همین جهت بی‌سابقه است. نکته مهم سوم، برخورد بسیار وحشیانه با دانشجویان و استادان دانشگاه‌هاست، این در حالی است که امریکا در واکنش به کوچک‌ترین تحولات در دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها وارد ژست حقوق بشری می‌شود و آن‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد، در حقیقت استفاده گزینشی امریکا از حقوق بشر اکنون برجسته، افشا و مشخص شده است این کشور از حقوق بشر به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده می‌کند. غریب‌آبادی گفت که جنایت‌ها در نوار غزه و تحولات دانشگاه‌های غربی، ویترینی از نقض حقوق بشر را پیش چشم مردم قرار می‌دهد که باید در هفته حقوق بشر امریکایی برجسته شود. 
وی با اشاره به سالگرد انتشار تصاویر ابوغریب تأکید کرد: ما نیز اسرایی در ابوغریب داشتیم، این موضوع همواره باید برجسته بماند تا موضوع نقض حقوق بشر از سوی مدعیان غربی حقوق بشر در صدر بماند. 
دبیر ستاد حقوق بشر خواستار توجه بیشتر به موضوع حضور نظامی امریکا در کشور‌های مختلف در هفته بازخوانی حقوق بشر امریکایی شد و گفت: دلیل این حضور در ۸۰کشور با ۷۵۰پایگاه، خوی نظامی‌گری امریکاست، فراتر از این، استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا در این پایگاه‌های اروپایی نشان می‌دهد این کشور اصلاً به دنبال صلح و امنیت نیست، چگونه این کشور می‌تواند مدعی تلاش برای برقراری صلح و امنیت باشد. کشور‌های محل استقرار تسلیحات هسته‌ای امریکا اساساً با تهدیدی هم مواجه نیستند و مشکل امنیتی در دهه‌های اخیر نداشته‌اند، این موضوع‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی رسیدگی شود. 
وی همچنین به موضوع تروریسم و اهمیت پرداختن به آن در هفته بازخوانی حقوق بشر امریکایی اشاره کرد و گفت: عملیات جنایتکارانه امریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی باید در صدر توجه‌ها باشد، نخستین جلسه دادگاه در این باره ۳۰خرداد برگزار خواهد شد، در این پرونده اتهام ۷۰متهم امریکایی شریک جنایت شهادت سردار سلیمانی بررسی می‌شود. 

 ناگفته‌های دیپلمات ایرانی آزادشده از زندان‌های آلمان و بلژیک
اسدالله اسدی، دیپلمات آزادشده ایرانی هم طی سخنانی در این نشست، بخشی از موارد نقض حقوق بشر را که علیه این دیپلمات با وجود برخورداری از مصونیت دیپلماتیک طی پنج سال در زندان‌های آلمان و بلژیک بر او و خانواده وی روا داشته شده بود، مطرح کرد. 
اسدی با اشاره به هزارو۷۸۹روز دوره حبس خود در زندان‌های آلمان و بلژیک اظهار داشت: دهم تیر۱۳۹۷ پس از پایان یک سفر شخصی، در حال رانندگی به سمت وین به اتفاق خانواده بودم تا در برنامه‌ای برای استقبال از رئیس‌جمهور کشورمان مهیا شوم. 
وی ادامه داد: در این مسیر از سوی پلیس آلمان متوقف شدم و بدون اظهار اینکه قصد دستگیری مرا دارند، از من مدارک خواستند و خودرو را مورد تفتیش قرار دادند و به رغم اینکه توضیح دادم از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران و دارای مصونیت دیپلماتیک هستم، توجهی نشد. 
اسدی اضافه کرد: من و اعضای خانواده‌ام‌را دستگیر کردند و مرا در یک سلول انفرادی بدون هیچ لباسی غیر از یک زیرپوش و بدون دسترسی به آب نگهداری کردند و شرایط برای خانواده من نیز به همین ترتیب بود. به خانواده من گفته بودند از در خودروی ما بمب کشف شده است و آن‌ها را مجبور کرده بودند با پلیس صحبت کنند، حتی فرزندم را که زیر سن قانونی بود، بازجویی کردند. 
اسدی ادامه داد: پس از بیش از ۲۴ساعت بدون اطلاع از وضعیت خانواده‌ام و بدون اطلاع به کنسولگری و بهره‌مندی از وکیل به دادگاه منتقل شدم و اعلام کردند علت بازداشت من حکم دادگاهی در بلژیک بوده است و در آنجا به رغم اینکه صحن دادگاه بود، از حق استفاده از وکیل بی‌بهره بودم و سفارت کشورم را باخبر نکرده بودند و نهایتاً مرا به زندانی در آلمان منتقل کردند. 
وی با اشاره به بازداشت ۱۰۱روزه خود در آلمان افزود: در این دوره مورد شکنجه‌ها و آزار‌های زیادی قرار گرفتم و در این مدت به همراه ۲۴ یا ۲۵نفر از افراد خاص در وضعیت نامناسبی در یک بخش نگهداری شدم و با وجود نظر روانپزشک مبنی بر انتقال به شرایط عادی این مهم رخ نداد و سختگیرانه‌ترین رژیم حقوقی برای نگهداری‌ام اعمال شد. 
این دیپلمات ایرانی آزادشده گفت: در طول پنج سال حتی یک بار ملاقات با اعضای خانواده‌ام نداشتم و از این حق محروم بودم و در این مدت فقط یک سال توانستم به طور محدود با خانواده‌ام تماس تلفنی داشته باشم.

برچسب ها: حقوق بشر ، غزه ، غرب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار