کد خبر: 1227384
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
بیش از ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری روستای گردشگری امامزاده ابراهیم شهرستان شفت برای پنجمین‌بار در آتش بی‌تدبیری مسئولان سوخت و به تلی از خاکستر تبدیل شد.
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: علت اولیه حادثه اتصال سیم برق یک نانوایی اعلام شده‌است. دقایقی از ساعت ۲۴ بامداد روز پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه گذشته بود که ساکنان دهکده توریستی، زیارتی امامزاده ابراهیم شفت در استان گیلان متوجه آتش‌سوزی چند مغازه نانوایی و منزل کناری آن شدند. لحظاتی بعد ساکنان و کاسبان بازار نزدیکی امامزاده برای خاموش کردن آتش به تکاپو افتادند، اما شعله‌های آتش که سر به آسمان کشیده‌بود، به سرعت به خانه‌ها و مغازه‌های چوبی چند طبقه سرایت کرد و دیگر کاری از دست اهالی روستا بر نیامد؛ خانه‌های چوبی رنگی که با پارچه‌های گل منگلی تا چند ساعت قبل چشم‌اندازی زیبایی را از روستا در چشمان گردشگران زیارتی برانگیخته بود، یکی‌یکی طعمه حریق شد و فقط صدای غم‌انگیز سوختن چوب‌های آن به گوش می‌رسید.
۱۳۰ خانه خاکستر شد
ساعتی بعد در حالی که شعله‌های آتش و دود آن از چندین کیلومتر دورتر دیده می‌شد، تعدادی خودروی آتش‌نشان لنگان‌لنگان از جاده پر و پیچ و خم و ناهموار آن وارد روستای امامزاده ابراهیم شدند و، اما بیش از ۱۳۰ خانه مسکونی و تجاری در آتش سوخته‌بودند و فقط تلی از خاکستر همراه حلب‌های شیروانی آن به جا مانده‌بود و آتش‌نشان هم با امکاناتی که در اختیار داشتند با کمک اهالی روستا آتش را مهار و باقی مانده آن را خاموش کردند.
آتش‌سوزی‌هایی که تجربه نشد
شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت قبل از این چهار بار دیگر در سال‌های ۷۵، ۷۸، ۹۲، ۹۶ دچار حریق شده‌بود و دل زائران، مجاوران و ساکنان آن روستا را رنجانده‌بود، اما این چهار حادثه هرگز تجربه‌ای برای مسئولان آن منطقه نشده‌بود تا برای پیشگیری از وقوع حادثه‌های بعدی چاره‌ای بیندیشند تا اینکه بامداد روز پنج‌شنبه این روستای زیارتی برای پنجمین‌بار دچار آتش‌سوزی گسترده و وحشتناکی شد که خوشبختانه خسارت جانی به جای نگذاشت و فقط خسارت مالی در پی داشت.
بلای آتش
عمق فاجعه تازه صبح روز بعد زمانی نمایان شد که ساکنان روستا و کاسبان آنجا با طلوع آفتاب چشمشان به خانه‌های فروریخته با چوب‌های سوخته شده و حلب‌های شیروانی کج و معوج سیاه دود گرفته افتاد و به طوری که در نگاه اول به ۱۳۰ خانه صددرصد تخریب شده فکر می‌کردی وارد روستای جنگ‌زده‌ای شده‌ای که هیچ امکاناتی برای ادامه زندگی در آن وجود ندارد. البته این نمایی از یک طرف بازار امامزاده است و خوشبختانه با تلاش مردم و نیرو‌های امدادی قسمت دیگر روستا و بازار همچنان سر پا مانده‌است.
خودروی آتش‌نشانی بدون راننده
وعده‌های مسئولان محلی پس از حادثه‌های سال گذشته که برای این روستای گردشگری و زیارتی رخ داده و قرار بود خانه‌ها و مغازه‌های تجاری چند طبقه چوبی ایمن‌سازی شود و امکانات لجستیکی و پیشگیری برای روستای گردشگری زیارتی فراهم شود، عملی نشد.
یکی از اهالی روستا درباره این حادثه گفت: «پس از حادثه‌هایی پیاپی که در سال قبل برای روستا رخ داد مسئولان باید یک آتش‌نشان برای روستا استخدام می‌کردند، اما این کار را دریغ کردند. ما اهالی روستا خودمان از دو سال و نیم قبل راننده‌ای را برای خودروی آتش‌نشانی استخدام کردیم تا چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، به سرعت آتش را مهار کنیم. راننده به صورت تک‌شیفت کار می‌کرد و زمانی که بیمار می‌شد یا کار واجبی داشت، دهیار یا اعضای شورا به جای او شیفت می‌ماندند، اما راننده خسته شد و استعفا داد و روستا با یک خودروی آتش‌نشانی بدون راننده و مأمور عملیاتی تنها ماند.
آتش‌نشانان دیر رسیدند
یکی دیگر از اهالی روستا با انتقاد از مسئولان و دیر رسیدن آتش‌نشانان گفت: «وقتی اهالی روستا متوجه آتش‌سوزی شدند، ابتدا یکی دو خانه آتش گرفته‌بود، اما به خاطر بافت قدیمی و چوبی بودن دهکده آتش به سرعت به همه خانه‌ها و مغازه‌های اطراف سرایت و صحنه وحشتناکی را نمایان کرد و حدود ۴۵ دقیقه بعد هم بیش از ۱۳۰ خانه در آتش سوخت و خاکستر شد. آتش‌نشانان هم بین ۱ تا ۵/۱ ساعت بعد زمانی به محل رسیدند که کاری هم از دست آن‌ها ساخته نبود. جالب بود یک خودروی آتش‌نشانی که فکر می‌کنم از همه زودتر رسیده‌بود، به خاطر مشکل دیسک و صفحه در نزدیکی روستا مانده‌بود و به روستا نرسید و بعد هم فهمیدیم که خودروی آتش‌نشانی در راه مانده، آب همراه نداشته‌است. البته یکی از مشکلات اصلی روستا جاده به شدت خراب آن است که قبلاً استاندار برای بازسازی و تعمیر آن قول داده‌بود، اما تا الان عملی نشده‌است.» وی در پایان گفت: «ما از مسئولان انتظار داریم هر چه زودتر این روستای زیارتی گردشگری را بازسازی و تعمیر کنند. البته پس از حادثه تعدادی از مسئولان محلی به روستا آمدند و قول‌هایی دادند و از طرفی هم بسیج سازندگی قول داده برای بازسازی در کنار مردم روستا باشد.»
ایمن‌سازی کنیم
اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در بازدید از روستای امامزده ابراهیم شفت با بیان اینکه شهرک امامزاده ابراهیم در سال‌های ۷۵، ۷۸، ۹۲، ۹۶ و اکنون ۱۴۰۳ شاهد آتش‌سوزی بوده‌است، افزود: اگر چه بعد از هر آتش‌سوزی سازه‌های جدید ساخته شده، اما باید همچنان به سمت ایمنی برویم.
عباسی با بیان اینکه ساخت و ساز‌های جدید به صورت بلوک‌بندی باشد و بین سازه‌ها فاصله ایجاد شود، تأکید کرد: اولویت در ساخت و ساز افراد کم‌برخوردار و بی‌خانمان و مددجو باشد، زیرا چنین افرادی کل زندگی‌شان سوخته است و با افراد دارا متفاوت هستند.
استاندار گیلان بر بلوک‌بندی منطقه تأکید کرد و ادامه داد: برای هر بلوک ایستگاه آتش‌نشانی تعریف شود، زیرا منطقه حادثه‌خیز بوده و باید فاصله فنی بین ساختمان‌ها رعایت شود تا از حوادث آینده پیشگیری کنیم.
علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت هم از تشکیل پرونده قضایی در راستای بررسی آتش‌سوزی بازارچه امامزاده ابراهیم شفت خبر داد.
اتصالی سیم برق نانوایی
به گفته مهدی نقدی، فرماندار شفت ارزیابی اولیه دلیل آتش‌سوزی احتمالاً اتصال برق در یک واحد نانوایی بوده که فعالیت نداشته‌است. تحقیقات درباره این حادثه در حالی ادامه دارد که کارشناسان به دستور مقام قضایی در حال بررسی علت اصلی آتش‌سوزی هستند.

برچسب ها: آتش سوزی ، بازار ، گیلان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار